Niskapoimu-ultrasta kaipaan tietoa

Vierailija

Mitä muuta siinä voi saada selville kuin downin syndrooma -riskin? Pelkästään sen takia en tutkimusta halua (koska lapsen pitäisin joka tapauksessa), mutta selviääkö muita pahempia kehitysvammmoja, kehityshäiriöitä?

Linkistäkin olisin kiitollinen (altavistalla ei kovin kummoista löytynyt)

Kommentit (11)

Vierailija

juuri nuo virhemahdollisuudet mietityttävät kovasti. Mahdollisesti turha huoli jne.

MUTTA lapsi on saanut alkunsa keinohedelmöityksellä yksityisellä, jonne olen menossa alkuraskauden ultraan rv7 + 5. Nyt minut kuitenkin ultrattiin jo keskussairaalassa, johon jouduin ensiapuun kovin kipujen vuoksi: kaikki kunnossa ja syke näkyi :) !!

Olisi kuitenkin kiva käydä hoitopaikassa vielä. Mietin, jos vaihtaisin ton ens viikon ultran niskapoimu-ultraan. Hm.

ap

Vierailija

http://www.tekay.fi ? Siellä on paljon tietoa seulonnoista, mm. Oysin ylilääkärin mielipide siitä kannattaako mennä np-ultraan jos ei halua niskaturvotusta mitattavan, eli siis onko sillä muuta merkitystä:

" Sikiöillä, joilla on tavallista paksumpi NT (>3mm), sydänanomalioioden esiintyvyys terveisiin nähden on suurempi (alk. 2-5%). Kuitenkin nämä viat on mahdollista poissulkea rakennetutkimuksessa viikoilla 19-22. [b]Yhteenvetona: Jos et ole kiinnostunut Down seulonnasta, niin NT-seula tai alkuraskauden veriseula ei ole sinua varten.[/b]"

Vierailija

Virhediagnoosien mahdollisuus kasvaa. Käy myöhemmin rakenneultrassa, se on hyvin tarkka. Silloinkin on vielä mahdollisuus keskeyttää raskaus, siis jos sitä haluat. Kyllä se luonto on tehnyt tehtävänsä, kunnioita sitä. Rentoudu ja nauti raskaudestasi, se tekee hyvää vauvanalulle.

Vierailija

eli sikäli huolesi virhearvioista on turha. Niskaturvotus kertoo ainoastaan kohonneesta riskistä ja sen perusteella suositellaan jatkotutkimuksia, useimmiten lapsivesipunktiota. Siitä saatava tulos taas on 100% varma. Siihenkään ei tietenkään ole pakko mennä.

Vierailija

tarkisti, että kaikki raajat löytyvät ja liikkuvat, neuraaliputki on sulkeutunut, päässä on kaksi aivopuoliskoa jne. Ei siinä nyt kauhean ihmeellisiä vielä selviä, mutta kyllä siitä joitakin rakenteellisia vikojakin voi nähdä.

Vierailija

joista 21-trisomia, eli downin syndrooma on yleisin. Lisäksi on myös mm. 13- ja 18-trisomia, jotka ovat paljon syvempiä kehitysvammoja, nämä lapset useimmiten menehtyvät viimeistään muutaman tunnin kuluessa syntymästään. Myös esim. sydänvika saattaa ilmetä niskaturvotuksena.

Toisaalta sikiö saattaa olla täysin terve, vaikka turvotusta oliskin ja myös päinvastoin- normaali mittaustulos ei täysin poissulje kehitysvamma-riskiä.

Itse olen käynyt kaikissa raskauksissa np-ultrassa lähinnä koska olen tahtonut nähdä, että sikiö on elävä ja viikkoja vastaava.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat