Voiko 6-viikkoisen vauvan kyvystä ottaa kontaktia tehdä mitään päätelmiä?

Vierailija

Meillä on siis 6-viikkoinen vauva, joka on kyllä varsin rauhallinen ja jäntevä tapaus. Nukkuu vielä todella paljon, on vain noin 3-4 tuntia vuorokaudessa hereillä, muun ajan nukkuu.

Hereillä ollessaan tutkailee maailmaa tosi kiinnostuneena, mutta ihmiset eivät oikein kiinnosta. Katsekontaktia on vaikea saada, mutta kyllä senkin välillä saa, ja silloin vauva saattaa hymyilläkin. Mutta juurikaan vauva ei itse hae tuota kontaktia, ja suurimman osan ajasta suorastaan välttelee sitä.

Onko tämä siis normaalia vielä tässä iässä, eli onko muilla ollut samanlaisia vauvoja, ja miten ovat sitten kehittyneet.

Olisin kiitollinen vastauksista,

T: Huolestunut äiti

Kommentit (7)

Vierailija

Keskiviikkona on eka lääkärineuvola vauvan kanssa, ehkä otan asian siellä puheeksi. Tämä on siis toinen lapseni, esikoisen kohdalla en tällaista muista kokeneeni. Sen verran itsestäni tiesin että en ole sitä tyyppiä, jolle rakkaus vauvaan syntyy synnytyssalissa, vaan ajan kanssa. Mutta nyt tuntuu kuin ei ehkä se rakkaus, mutta ilo vauvasta olisi kokonaan hukassa ja jotenkin tuntuu, että kun tuo vielä on tuollainen rauhallinen ja kiltti, niin jos en aktiivisesti häntä ajattele, niin voisin unohtaa koko pienen pojan olemassaolon : (

Ja siitä tietysti kamala morkkis, vaikka tiedän, etten tee tätä tahallani. Onneksi minulla on paljon ihania ihmisiä ympärilläni, että voin purkaa itseäni kyllä vapaasti.

Mutta täytyy ottaa päivä kerrallaan. Tässä nyt on näitä neuvoloitakin vähän väliä, että sinänsä asioista pääsee puhumaan, jos on tarvis.

T: ap.

Vierailija

Musta tuntuu että mulla on vähän jotain synnytyksenjälkeistä masennustakin, kun tuntuu, etten muuta osaa tehdä, kuin etsiä lapsesta vikaa, enkä iloita ollenkaan : (

Muutenkaan vauva ei tunnu oikein miltään, vaikka sitä tiedän syvästi rakastavani ja hoidan rakkaudella.

Mistähän tähän tilaan voisi saada apua?

Vierailija

Muistan, kun mietin juuri noita katsekontaktiasioita ym. Minulla meni itsestään negatiiviset fiilikset ohi, mutta voisit varata ajan vaikka terveyskeskuspsykologilta.

2

Vierailija

monesti menee itsestään ohi, mutta jos on tosi paha niin poarempi käydä juttelemassa jossain. itse kävin ekan lapsen jälkeen ja oli apua. meni ohi sitten kun vauva oli 3-4kk vanha

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat