Kelan muutoksesta 1.10. alkaen ÄITIYSPÄIVÄRAHA

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Hei,

Onko kukaan ajatellut innoissaan kuuluvansa tuohon ryhmään, josta alla olevassa kelan sivuilta kopiodussa tekstissä puhutaan. Itse olen ollut töissä kesästä lähtien hoitovapaani jälkeen ja odotan toista syntyväksi jouluksi. Olin innoissani tästä mainitusta muutoksesta kunnes soitin viime viikolla kelaan. Henkilökunnalle tämä muutos on vielä uusi ja koulutuksetkin aloitettu vastikään. Koulutuksessa tullut ilmi että alla oleva muutos koskisikin vain ja ainoastaan pätkätyöläisiä!! Tästä ei mainita nettisivuilla mitään ja itse olen nettisivujen tekstin perusteellaa omat tuloni laskenut. Koemme mielestäni huutavaa vääryyttää että tekstiä ruvetaan tarkentamaan nyt. Itse en aio sitä päätöstä hyväksyä ja olen sen kelaan tehnyt tiettäväksi. Onko muita? Mielestän asiasta voisi nostaa ison älämölön! Kaikki kunnia pätkätöitä tekvälle mutta tällä muutoksella pätkätyötä kunnioitetaan enemmän kuin vakituisia. Omalla kohdallani päiväraha/pv laskee n. 30 euroa eli on aikamoinen summa kuukaudessa!!

Työtulo voidaan 1.10.2005 alkaen arvioida vuosityötuloksi (=12 kuukauden tuloksi) myös vähintään kuukauden työtulon perusteella edellyttäen, että hakija esittää työnantajan todistuksen (esim. työsopimus) tai muun luotettavan selvityksen (esim. selvitys hakijan työhistoriasta) siitä, että työssäolo olisi jatkunut vähintään kuusi kuukautta, ellei hakijan oikeus vanhempainpäivärahaan olisi alkanut. Muutos koskee niitä vanhempia, joiden oikeus vanhempainpäivärahaan alkaa 1.10.2005 tai sen jälkeen.

Kommentit (14)

Vierailija

Voi olla että asia kuitenkin selkeytyy pian.Kävin kysymässä viime viikolla juuri samaa asiaa kelasta.Itselläni sellainen tilanne että voisin kyllä saada äp-rahan myös 6 kk tuojen mukaan mutta valmistun reilu kuukausi ennen ä-loman alkua ja tietysti tulot nousisivat selkeästi.Kelan täti sanoi että sellaisessa tapauksessa voitaisiin kenties laskea äp-raha sen reilun kuukauden tulojen perusteella kun valmistun ja teen ammattiin kuuluuvaa työtä.

Asia ei siis ole niin musta-valkoinen,joten älä luovuta.Hae niinkuin olit suunnitellutkin ja katso miten käy,niin minäkin aion tehdä.

Vierailija

eli olen hoitovapaalla esikoisesta (1v.4 kk) ja toinen syntyy tammikuussa 2006. Tottakai otan perusteeksi edellisen vanhempainrahahakemuksen tulot koska ovat paremmat. Olen iloinen, että tämmöinen mahdollisuus/uudistus on tullut koska tulot alenisivat todella paljon.

Vierailija

silloin kun verrataan viime verotusta (korotetaan indeksillä) viime 6 kk tuloihin ja eron pitäisi olla 20% tuon korotuksen jälkeen?

Vierailija

Ja aika monta kertaa olen kelassa käynyt asiasta kyselemässä kaikenlaista. Tosin en ihmettele, ei en tiiä siellä kyll ämitään muutakaan. Mutta siis missään en minä ole törmännyt siihen että kyse olisi vain pätkätyöläisistä (=ei vakituista työsuhdetta) vaan että jos ei ennen äitiyslomaa ole ehtinyt töitä tehdä yli 6kk.

Mulla on vakituinen työsuhde, tosin ei koulutusta vastaava, ja töissä ehdin olla 4kk ennen äitiyslomaa. Aion kyllä hakea noilla tuloilla ja paras olis päätöksenkin tulla sen mukaan, tai sit saavat kyllä tosi tarkkaan lukea mulle lait ja pykälät miksi ei. Nimittäin ei olis eka kerta kun kelan kanssa törmään siihen että yksi virkailija tulkitsee yhdellä tavalla, toinen toisella. Mielestäni tuon, lyhytaikaisesti työllistynyt, voi nimittäin tulkita sekä pätkätyöläiseksi kuin myös tosiaan vain vähän aikaa töihin ehtineeksi.

Vierailija

Kirjanpitäjäni kanssa olemme miettineet tätä uutta lakia, sitten kysyin vielä kelastakin josta myötäilivät asiaa. Eli jos äitiysloma on ollut viimeisen kolmen vuoden sisään, saa valita otetaanko äitiysraha edellisen vai uuden yellin mukaan. Meille toimii. Toi oli kyllä työntekijäpuolelle tyhmä juttu, jos paikkansa pitää. Pidä silti puoliasi, kaikki kelan pykälät on kyllä kieroja eikä tavallinen ihminen pysy niiden perässä.

Taisteluun siitä vaan! Kirjoita kuin kävi sitten. Lumo 14+6

Vierailija

Lapset 6v ja 2,5v. Töissä en oo ollut päiväkään kakkosen jälkeen. Hänen äippisrahat on laskettu v 2003 palkkatulosta. Nyt sain tästä kolmannesta saman äippisrahan+indeksikorotuksen kuin kakkosesta, mulla indeksikorotus oli jotain euron luokkaa. Eli toimii myös näin.

MUTTA jos teen neljännen lapsen ennen kuin tämä kolmas on 3v niin EN saa enää palkkatuloon sidottua äippisrahaa koska EDELLISEN äippisrahan pitää olla työtuloista laskettu..Ja tämän lapsen joka syntyy tänä vuonna niin sitä äippärahaa ei ole laskettu työtuloista vaan katsottu edellisen lapsen työtuloista..Ymmärsiköhän kukaan mitään?

Vierailija

Minäkin täällä pohdiskelen, että mitenköhän tuo asia menee... Kun itse olen siinä tilanteessa, että olen määräaikaisessa työsuhteessa, jonka kesto on 1.6.2005-31.3.2006. Ensimmäiset 3 kk olin vain 20h/viikko töissä, eli palkka oli vain puolet siitä, mitä nyt syksyllä. Jään äitiyslomalle 25.11., ja laskin, että jos saisin päivärahani noiden puolen vuoden työtulojen perusteella siten, että jaksoksi laskettaisiin 1.9.-28.2., saisin n. 10 euroa päivässä enemmän päivärahaa kuin silloin, jos saisin saman päivärahan kuin esikoisen äitiysloman aikaan. Meillä siis esikoinen on 1v9kk toisen lapsen syntyessä, joten voin saada myös sen esikoisen aikaisen päivärahan.

No, Kelan täti oli kuitenkin sitä mieltä, että en voi saada päivärahaa 1.9.-28.2. välisen ajan palkan mukaan, koska ehdin olemaan töissä puoli vuotta ennen äitiyspäivärahakauden alkua (mikä ei muuten pidä edes paikkaansa, olen alle puoli vuotta töissä ennen äitiyslomalle jäämistä, tosin vain muutamalla päivällä mutta silti). Tämä on mielestäni aika väärin, kun kuitenkin kesällä tienasin vain puolet siitä, mitä nyt syksyllä. Mutta Kelan systeemit nyt ovat, anteeksi vain, aika perseestä. En voi ymmärtää sitä, miksi noista laeista ja systeemeistä pitää tehdä niin monimutkaisia ja moniselitteisiä, ettei niitä sitten kukaan tajua. Luulisi, että olisi kuitenkin kohtuullisen helppoa selittää vaikka ihan kädestä pitäen, että tämä uusi laki on voimassa siinä ja siinä tapauksessa, mutta ei koske niitä ja niitä ihmisiä. Ja laittaa sama juttu sitten myös mm. Kelan nettisivuille, jotta ihmisten ei tarvitsisi ihmetellä, että mitenkäs nämä asiat nyt oikein menevätkään...

Niin ja itsekin olen kolmesti puhunut puhelimessa paikallisen Kelan tädin kanssa ja hän on antanut ihan ristiriitaista tietoa siitä, miten asiat sujuvat. Sanoi itsekin, että kun heillä on tuo koulutus asian tiimoilta vasta tulossa, niin hän ei vielä oikein varmaksi tiedä, miten ne sitten käytännössä menevät ne uudet säännöt. Eikö nyt olisi kannattanut Kelankin järjestää sitä koulutusta hyvissä ajoin, kun kuitenkin laki on säädetty jo kuukausia sitten ja heillekin on tullut varmasti jo pitkään hakemuksia, joissa on vedottu tähän uuteen lakiin..?

Vierailija

Asun Tampereella ja itselleni tuli äitiysrahapäätös muutama viikko sitten. Pyysin hakupaperissa, että ottavat huomioon kaikki kolme vaihtoehtoa eli viimeisen kuuden kuukauden tulot, edellisen verotuksen sekä esikoisesta saamani äitiyspäivärahan (esikoinen syntyi syksyllä 2003). Olen normaalisti vakityössä, johon palasin vuoden alusta äitiysloman ja muutaman hoitovapaakuukauden jälkeen.

Päätös tuli kotiin ja itse asiassa soitto myös Kelasta n. viikko ennen sitä, että äitiyspäivärahana maksetaan sama kuin esikoisestakin + indeksikorotus. Tällä tavoin laskien kuulemma saan parhaan äitiyspäivärahan. Eli minun kohdallani tuota Kelan uudistusta ainakin sovellettiin. Itse asiassa olin jopa hämmästynyt tuosta palvelusta, kun soittivat oikein kotiin asti (tosin kysyivät samalla, tuleeko esikoisen hoitokuvioihin muutosta) ja tekivät tuon vertailun puolestani.

t. Jogu (35+5)

Vierailija

" ...koskee kyllä kaikkia mikäli tuo työn jatkuvuussedellytys täyttyy ja se luotettavasti todennetaan työsopimuksella" . Tämä siis suora lainaus sähköpostista, jonka Kelasta sain. Siihen voikin sitten varmaan vedota kun menee Kelaan asiaa käytännössä hoitamaan....

Vastauksissa on selkeästi sotkettu kaksi asiaa eli molemmat 1.10.05 voimaan tulleet uudistukset. Toisen mukaan vuosityötulot voidaan siis laskea myös vähintään yhden kuukauden tulojen perusteella mikäli työsuhde olisi ilman raskautta jatkunut, toinen taas mahdollistaa että toisen lapsen kanssa äitiys- ja vanhempainraha on sama kuin ensimmäisen kanssa.

Vierailija

Onko jo kokemusta tai tietoa, päteekö toinen uudistus myös kolmatta odottavien kohdalla? Eli itselläni esikoinen 4v., kakkonen 2,5v., joka vauvan syntyessä 2v.11kk. Eli voisinko saada samaa rahaa kuin kakkosesta? Olen siis ollut kotona syksystä 2001 lähtien. Nimim.Smiigus tässä kerran jo vastailikin mulle, onko muita?

kyselee adalmiina 20+5

Vierailija

Koitin omaksua tuota tekstiä kelan sivuilta, niin kyllähän se vähän epäselvältä vaikutti. Minustakaan tekstin perusteella ei suljettu pois sitä, että työtuloja (alle 6 kk) voitaisiin käyttää myös vakituisessa paikassa oleville. Vaikka kyllähän tekstissä puhutaankin nimenomaan " lyhytkestoisesti työllistyneestä henkilöstä" eli pätkätyöläisestä. Tässä lisälainaus sivuilta:

" Sairausvakuutuslain muutoksen myötä lyhytkestoisesti työllistyneen henkilön päiväraha voidaan laskea jo kuukauden tulosta, jos tulot katsotaan jatkuviksi, eikä hänellä ole esittää tuloja pidemmältä ajalta. Uuden säännöksen tarkoituksena on parantaa niiden henkilöiden asemaa, joiden työhistoria muodostuu useista peräkkäisistä määräaikaisista työsuhteista."

" Päivärahan hakijan tulee esittää työsopimus tai muu luotettava selvitys siitä, että työskentely olisi ilman sairastumista tai päivärahaoikeuden alkamista jatkunut vähintään kuusi kuukautta tai selvitys siitä, että hänellä on useita lyhyitä työjaksoja peräkkäin."

Toisaalta, onhan tullut myös toinen uudistus 1.10.05 alken, mutta se ei ilmeiseti koske sinua (?). Eli, jos sait päivärahaa edellisestä lapsesta työtulojen mukaan, voit saada samaa päivärahaa myös tulevasta lapsesta. Ellei sitten lasten ikäero ole yli 3 vuotta. Tässä pieni lainaus samaiselta sivulta. (Olet varmaan lukenutkin)

" 1.10.2005 alkaen vanhempainpäiväraha voi määräytyä myös toisen lapsen kohdalla aikaisemman vanhempainpäivärahan perusteena olevien työtulojen mukaan, jos edellinen lapsi ei ole täyttänyt kolmea vuotta ennen uuden lapsen laskettua synnytysaikaa. Sama koskee adoptiota, jossa alle 7-vuotiaan lapsen adoptoinnista ei ole kulunut kolmea vuotta ennen laskettua synnytysaikaa tai uutta adoptiota."

Mä en oo ite samassa tilanteesa, mutta puollan kyllä sitä, että vakituisia kohdeltaisiin pätkätyöläisiin verrattuna saman arvoisina.

Vierailija

Ekan ja tokan lapsen välissä olin töissä 1v4kk ja sain lasketetuksi 2. lapsen äp-rahan 6 kk tulojen mukaan. Nyt tokan ja kolmannen välissä olen töissä 3.5 kk ja toka on 1v10kk kolmannen laskettuna aikana. Viime viikolla tuli päätös, jossa oli verrattu vuoden 2003 verotusta ja edellisen äp-rahan pohjana olleita 6 kk tuloja. Vertailun perusteella 6kk tulojen perusteella lasketun äp-rahan vuositulot olivat noin 3000 ¿ korkeammat kuin vuoden 2003 vuositulot. Kun vielä edelliseen äp-rahaan tuli indeksikorotus, ei voi valittaa. Minä siis hyödyin tuosta uudistuksesta, vaikka minulla on vakityösuhde.

Vierailija

Ei tarvitse luottaa Kelaan eikä muihinkaan mutu-lähteisiin, kun tarkastaa asian oikean laidan SAIRASVAKUUTUSLAISTA, katso

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2004/20041224?search%5Btype%5D=pik...

ja sieltä erityisesti 11 luku.

No myönnettäköön, että laissa säädetään aika tulkinnanvaraisesti siitä, milloin voidaan ottaa huomioon kuutta kuukautta lyhyemmän ajan tulot - tai en ainakaan näin nopeasti silmäillessä löytänyt sieltä kohtaa, josta asia selviäisi tyhjentävästi. Se taitaa siis jäädä ensi vaiheessa Kelan harkittavaksi, mutta Kelan päätöksiinhän saa hakea muutosta, jos epäilee tulkintaa laittomaksi.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat