Aivan vastasyntyneet kauppakeskuksissa - ovatko ihmiset aivan älyvapaita??

Vierailija

Siis argh!!! Mä en voi tajuta, miksi ihmisten pitää raahata aivan vastasyntyneitä, siis max-viikon-pari-ikäisiä kauppakeskuksiin pahimpaan flunssa-aikaan? Eilen nähtyä: Pariskunta käveli kauppakeskuksessa ihmisvilinässä, vauva nukkui roikkuen yhdellä isän käsivarrella pää tämän kämmenellä. Ikää tällä vauvalla tosiaan ehkä max viikko, ihokin vielä ihan sellainen vastasyntyneen punakka. Päällä vain puuvillainen potkupuku, mikä sinänsä ymmärrettävää koska äiti työnsi vieressä vaunuja, mutta haloo, ei siellä mikään huonelämpötila ole, ovet aukeilevat ja tuuletusveto on huomattava.

Sori vaan mutta mulla tekee ihan sydämestä pahaa! Mitä tällaiset ihmiset ajattelevat? Onko tämä periaatteellista " vauva ei muuta elämässä mitään" -kliseestä kiinni pitämistä, vai ovatko ihmiset yksinkertaisesesti tyhmiä? Tämäkin pariskunta oli jo reilusti yli kolmekymppinen, ihan normaalin näköisiä ihmisiä.

Vauva oli tosi pieni, siis todella aivan_vastasyntynyt. Takaa/sivulta katsoessa ei ohikulkija olisi edes tajunnut välttämättä, että isällä on vauva sylissä. Ympärillä juoksi edestakaisin lauma 8-9 vuotiaita poikia, jotka jahtasivat toisiaan. Miten aikuiselle isälle (ikää n. 35 v.) ei tule mieleen, että lapset (tai vaikka humalainen) saattaisi ihan vahingossa tönäistä häntä, juosta päin tms,. jolloin lapsi sillä kanto-otteella olisi lentänyt kaaressa kivilattialle?

Tietenkin kauppaan pitää päästä, eikä kotiin tarvitse linnoittautua, mutta eikö ihmisillä raksuta yhtään mikään? Jos viikon ikäinen ehdottomasti täytyy ottaa ruuhkaisena lauantai-iltapäivänä kauppakeskukseen, niin eikö jo maalaisjärki sano, että vauvan on parempi olla vaunuissa, suojassa tönimiseltä, vedolta, aistiärsytyksiltä ym - etenkin nukkuvana? Tästä pariskunnasta vielä selvästi näki, että he eivät olleet vaikka ruokakaupassa tai ostamassa jotain, sillä he matelivat kaikessa rauhassa vilinässä, pysähtelivät ja katselivat ikkunoita.

Ehkä joidenkin mielestä tämä on normaalia käytöstä, mutta mun täytyy sanoa, että miellän tämän 10x pahemmaksi lapsenhoitolaiminlyönniksi kuin esim. sen, että joku joskus lipsuu turvaustuimen käytöstä tietyissä tilanteissa. Jos nyt oikein alan ajattelemaan, niin oikeastaan sekin on pienempi paha, että lapsi huutaa yksin omassa sängyssään. Siellä vauva on sentään turvassa!!

Sivut

Kommentit (66)

Vierailija

ja ajattelee täysin kuin minä. Pieni vauva, joka vasta pari viikkoa sitten on tullut kohdun suojasta " kylmän" maailmaan, ei kuulu valojen, hajujen, metelin, virusten ja bakteerien keskelle kauppakeskukseen. Yleensä nämä tapaukset ei tosiaan ole niitä yksinhuoltaja-juttuja, koska mukana on lapsen molemmat vanhemmat. MIKSI toinen ei voi jäädä lapsen kanssa kotiin??? Itsekkyyttähän tämä on , eikä mitään muuta. Lapsesta ei olla kypsiä huolehtimaan.

Kauppojakin on monenlaisia, on kauppakeskuksia ja sitten tavallisia ruokakauppoja, on se pikkasen eri asia käväistä vauvan kanssa vaikak Siwassa kun olla tuntikaupalla Itäkeskuksessa.

JA miksi ne vauvat pitää laittaa siihen vauvakaukaloon kuin tarjottimelle??? Kaikki pöpöt menee vauvan kasvoille älyttömän helposti ja metelit kuuluu kovana ja valot loistaa silmiijn? EIKÖ vauva voisi olla siellä vaunuissa???

Joku pohti kauanko sitä sitten pitää pysyä poissa ko paikoista. Järki käteen, kyllä jo 2 kk vanhan kanssa(on jo tottunut maailmaan) voi mennä shoppailemaankin, mutta pitäisin silloinkin vauvan vaunuissa. Vasta tollasen 4-6kk vauvan alkaisin laittamaan siihen vaunuihin " tarjottimelle"

Olen päättänyt, että omassa työssäni (neuvola) tulen täsät lähtien puhumaan vanhempien kanssa aiheesta, vaikka tulen taas saamaan haukkuja " ihmisten asioihin puuttumisesta" , mutta ajattelen lasten parasta, sama se mitä vanhemmat musta ajattevat

Vierailija

Itse olimme vauvan kanssa ihan perhepiirissä, ulkoiltiin ja käytiin lähikaupassa (usein vieläl niin että toinen aikuisista kävi vauva ei siis mukana). Sylissä pidettiin ensimmäiset 6 viikkoa koko ajan, vain yöt nukkui omassa sängyssään. Yksissä häissä käytiin kuin vauva oli 5vko ja siellä pistäydyttiin pikaisesti paria onnittelemassa. me emme olisi edes halunneet muuta , ei tullut mieleenkään! lähteä ihmisvilinöihin. Ja KYLLÄ meillä on toinenkin lapsi, joten onnistuu myös niinkin.. Uskon, että nämä ovat juuri niitä jotka visusti pitävät kiinni tästä " vauva ei muuta mitään" - typerää ideologiaan. Mulla tuttavapiirissä yksi tälläinen en edes viitsi kertoa mihin lähti vastasyntyneen kanssa.. Ja tahti on jatkunut ja on lapsi kyllä sairastellutkin pitkästä imetyksestä huolimatta. Toisaalta ei minua niin " kosketakaan" miten muut toimii, täytyy vain sanoa, että kovin vastuuntunnotonta ja typerää ja ITSEKÄSTÄ käytöstä monilla ihmisillä, ihan ikään,rotuun ja sos.ekonomisesta taustasta riippumatta! Turha heille on järkeä puhua, tietävät varmasti itsekin, mutta haluavat silti toimia toisin, todella säälittävää : (

Vierailija

Kyse ei ole siitä tässä ketjussa, vaan siitä, pitääkö lähteä kauppakeskuksiin vain huvin vuoksi pahimpaan ruuhka-aikaan.

Vierailija:

Lainaus:

mä menin jo yhden päivän ikäisen vauvan kanssa kauppaan, kun ei muita lapsia voinut ilman ruokaakaan pitää. Viikon vanhan kanssa olin ollut jo vanhempainillassa, toisen lapsen lääkärissä ja varmaan jossain kaupoissakin. Ei ollut vaihtoehtoja.

Vierailija

Kun kysyin siitä, mitä mieltä olette pienen vauvan kanssa matkustamisesta viikoksi mummolaan, jos vauva on 2-4vkon ikäinen. Kyseessä tilanne, että mies joutuu olemaan viikon poissa kotoa, itse suoraan sanoen pelkään olla isossa omakotitalossa kahdestaan vauvan kanssa. Matkustaisin junalla, matkustusaika useampi tunti.

Juuri näistä syistä mitä tässäkin ketjussa on tullut esille, asiaa mietin. Silti olen kinkkisessä tilanteessa. Vastaisko joku joko siihen aikaisempaan ketjuun tai sitten tähän?

Kiitellen jo etukäteen!

Vierailija

kuin kahden viikon!Itse olen käynyt monesti synnytyssairaalasta tullessa isossa kaupassa vauvan kanssa ostamassa vaippoja yms.koska olen niin pessimisti,etten voi ostaa mitään ennen kuin vauva on syntynyt.Kokemusta on yhdestätoista vauvasta,kukaan ei ole sairastanut aivan ensimmäisten viikkojen aikana!

Vierailija

Ehkä ne haluaa niin lujaa näytellä vastasyntynyttä vauvaansa että räkätautien uhallakin retuuttavat pienet vastasyntyneensäkin shoppailemaan. Nämä ihmiset eivät vissiin saa elämässään mitään kehuja tai ihasteluja elämän muilla saroilla, niin sitten kun tällainen " tsäänssi" koittaa siitä otetaan kaikki irti..? Pienen pienikin ihastelu vieraalta ihmiseltä tekee nannaa köyhälle sielulle ja nämä " mervitapolat" pääsevät röyhistelemään vetelää rintaansa.

voi voi...

Vierailija

Puhumattakaan siitä, että tuollalailla vauvaa yhdellä kädellä kantaessa jo pudottamisen riski on suuri. Jo mahan kanssa tuntui välillä inhottavalta ja turvattomalta ihmisruuhkassa, kun joku töni, ja tässä tapauksessa vauva oli mahan ulkopuolella.

Mikä HEMMETTI siinä muuten on, että raskausaikana hysteerisesti mietitään kiellettyjö ruokia ja pelätään aivan älyttömiä asioita, mutta heti kun vauva on syntynyt niin millään ei ole enää mitään väliä? Aikamoista itsekkyyttä. Vauvahan on nyt oma ihmisensä, joka saa pärjäillä omin avuin ja jos hän kärsii liioista aistiärsykkeistä; metelistä, valosta ja vedosta niin mitäs sitten, äidillä kun on nyt sitten oikeus olla kerrankin itsekäs ja touhuta mieliharrastuksissaan ostoskeskuksissa. Vaikka sitten viikon ikäisen kanssa. Tosi low class-meininkiä.

Vierailija:

Lainaus:

OLE AINOA syy, miksi ei kannata mennä kauppakeskuksiin VASTAsyntyneen kanssa, vaan myös se, että vauvan AIVOT eivät ole kehittyneet käsittelemään sellaista AISTIärsykkeiden sekamelskaa. Siellä nyt on vain kirkkaat valot, kovat äänet jne. ETTEKÖ TAJUA? Vai onko sinne hiton ostoskeskukseen päästävä, ettei tulla hulluiksi kun se lapsikulta RAJOITTAA teidän elämää jopa kuukauden ajan???? Voi hyvänen aika tätä itsekkyyden määrää, teittekö lapsen vain koska se on niin hitsin hienoa näytellä sitä kaikille junteille tutuille siellä kaupassa.

Vierailija

eivät kestä kahta kuukautta ilman kauppakeskusten halpaketjuliikkeitä ja mäkkäreitä. Ihmiset, jotka eivät vapaa-ajallaan osaa esim. lukea lehtiä tai kirjoja täyttävät elämänsä turhan halpakrääsän keräämisellä ja juoksevat tukka putkella kauppakeskuksissa. Sitä se vain on, hyvät ihmiset.

Vierailija

Mäkin avasin tuon linkin kun vähän reagoin siihen, ettei vastasyntynyttä muka saisi viedä minnekään, ajattelin että ei voi olla totta, mutta tuossa linkissäkin sanotaan sama, minkä jokaisen ajattelevan ihmisen maalaisjärki sanoo:

Ulosmenemisessä ei ole ongelmaa. Vauvan kanssa saa ulkoilla ja raitis ilma on vain hyvästä. Itse olen tehnyt vaunulenkkiä kummankin kanssa ihan melkein vastasyntyneestä. Mutta kauppakeskuksissa ja suurissa ihmismassoissa oleminen ei ole ulkoilua, kuten ainakin moni av-mamma näköjään luulee.

As for exposures to other people, some precautions are reasonable and may reduce the risk of infection. Whether inside the house or outside, young infants should not be exposed to people who have symptoms of an infection; anyone touching an infant, especially during the first few weeks, should wash his or her hands well beforehand. Exposure to crowds during the first month or so should be avoided if possible, especially where ventilation is poor or air is recirculated.

Vierailija:

Lainaus:

Kyllähän sen nyt tajuaa että jos lasta ei saa hoitoon mihinkään niin pakkohan se on mukaan ottaa.

Olen monesti ihmetellyt että miksi niin monet viettävät sen vähäisen yhteisen ajan jossain typerissä kauppakeskuksissa?!!!

Enkä puhu nyt mistään pakollisten hankintojen tekemisestä.

Tänä syksynä on ollut aivan mahtavia ilmoja ja porukka viettää aikaansa jossain hälinässä sisällä?

Mikä näitä ihmisiä vaivaa...

Vierailija

OLE AINOA syy, miksi ei kannata mennä kauppakeskuksiin VASTAsyntyneen kanssa, vaan myös se, että vauvan AIVOT eivät ole kehittyneet käsittelemään sellaista AISTIärsykkeiden sekamelskaa. Siellä nyt on vain kirkkaat valot, kovat äänet jne. ETTEKÖ TAJUA? Vai onko sinne hiton ostoskeskukseen päästävä, ettei tulla hulluiksi kun se lapsikulta RAJOITTAA teidän elämää jopa kuukauden ajan???? Voi hyvänen aika tätä itsekkyyden määrää, teittekö lapsen vain koska se on niin hitsin hienoa näytellä sitä kaikille junteille tutuille siellä kaupassa.

Vierailija

tää oli todella hyvin kirjoitettu.

veit sanat mielestäni !!

10+++ sinulle.

Vierailija:

Lainaus:

malta pysähtyä hetkeksi kotiin vaan on pakko päästä ihmisvilinään. Maalaisjärki, ÄIDINVAISTO tai millä nimellä sitä halutaankin kutsua, sanoo jokaiselle itseään kuuntelevalle vanhemmalle että vastasyntynyttä pitää suojella, EI retuuttaa turhiin kissanristiäisiin. Miltä luulette pienestä olennosta äänien, hajujen ja valojen tuntuvan?

Mutta aina mahtuu maailmaan näitä " norsuja" joilta puuttuu täysin pieninkin sensitiivisyys omia tai muiden tunteita kohtaan. Edes lapsen syntymä ei näitä pökkelöitä heilauta.

Vierailija

mies edellä huudellen ihmisille että " täältä tulee vastasyntynyt" huidellen ihmisiä kauemmaksi. Ja vauva tietenkin vaunuissa toppahaalarissa ja kunnon verkko edessä ettei säteilyt pääse läpi.

Vierailija

Ei minustakaan ole mitään mieltä siinä, että vastasyntyttä kuljetellaan ympäriinsä, pyöritään ihmisjoukoissa, pöpöjen ja hälinän keskellä. Vastasyntynyt on niin pieni ja herkkä, ja kuitenkin niin vähän aikaa niin pieni ja herkkä.

Ja meillä tämä lapsi oli jo toinen, etten ole mikään hysteerikko esikoisen äiti.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat