1-vuotias ja aikuisten sänky samassa huoneessa - putoamisriski

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Meidän 1-vuotiaat kaksosemme leikkivät huoneessa, jossa on myös aikuisten normaalikorkuinen sänky. Ihan vielä eivät pääse kiipeämään sen päälle, mutta piakkoin varmaankin?

Nyt olemme alkaneet miettiä miten turvallinen tuo sänky on samassa huoneessa, entäs jos he kiivettyään sille putoavat lattialle? Kuitenkin sänky on perheissä mitä tavallisin huonekalu, eikä niitä yleensä " suojata" mitenkään. Onko syytä huoleen, sänkyä kun ei oikein tilasyistä voi poiskaan siirtää.

Kommentit (5)

Vierailija

Minä myös aloin melko pian näyttää pojalle miten sieltä sängystä tullaan =>käänsin pojan jalat eteenpäin ja liu´utin sängystä alas, oppi kyllä tosi nopeasti. Meillä pudottiin pää edellä sängystä tasan kerran, sen jälkeen on tullut jalat edellä. Ja voihan sitä varmuuden vuoksi laittaa pehmeitä mattoja tms. sängyn viereen. Nyt poika 2 v. ja oikein kaipailen niitä aikoja kun pahinta mitä saattoi tapahtua oli sängystä putoaminen...=)

Vierailija

Itse olen yrittänyt kytätä tuota kiipeilyn oppimista ja etenemistä ja saman tien ruennut opettamaan/ kannustamaan: " Mitenkäs sieltä tullaan alas" . Eli on harjoiteltu peruuttamalla alastulemista. Kahden kanssa tosin on varmasti aika homma ja voivat toki pukkia toisiaankin, joten ei ehkä ole ihan sama.

Aika äkkiä ovat ainakin meillä lapset oppineet tuon alastulon. Mutta kyllä joskus kopsuja tulee. Päiväpeitto usein kuitenkin pehmentää, eli lapsi " valuu" sängystä.

T@hti ja lapset 5, 3 ja 1v

Vierailija

sängyn ympärille, jos siltä tuntuu, vaikkei " olekaan tapana" . Jokainen varmaan tietää itse, mitkä omassa kodissa ovat ne mahdollisesti vaaralliset paikat.

Vierailija

Täytyy opettaa sitä hallittua (= takaperin, jalat edellä) alastuloa ja sitä, ettei sängyillä, sohvilla ym. seistä eikä varsinkaan pompita. Tämä ei kyllä meillä lainkaan onnistunut, vaan kolhuja tuli ja useita, kun lapsi hyppi kirjaimellisesti pää edellä sohvalta alas.

Mutta kaikista tärkeintä on se, ettei kiipeämään juuri oppinutta lasta saa päästää hetkeksikään silmistään. Se vahinko kun käy, niin se käy äkkiä. Lapset on kyllä erilaisia tässä eli toiset ovat innokaampia kiipeämään kuin toiset. Meillä kiipeämisinnostus on yhdistynyt vielä pomppimisinnostukseen ja kolhujahan siitä on seurannut. Ja jos lapsi tykkää hyppiä, niin keksii kyllä äkkiä, että sängyllä se vasta hauskaa on pomppia, kun sinne pääsee... Eli kyllä sänky tietyllä tapaa riski on, mutta minusta ratkaisu ei ole sängyn poiskuljettaminen, vaan se lasten tarkka vahtiminen. Tuossa 1,5-vuotiaana alkaa sitten helpottamaan.

Vierailija

Tulipa ihan semmoinenkin mieleen, että löytyisikö joku muu turvallisempi leikkimispaikka? Eivät toki viihdy kauaa aloillaan yhdessä paikassa ja saavat leikkejä itsekin kuljettua.

Mutta kyllä meillä ainakin varmaan joka huoneesta löytyy jotain, mihn voi kiivetä (ja aika usein myös kiivetään). Mutta kaksosia meillä ei ole.

T@hti

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat