vauvan nukkumisesta

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Onko jotain konsteja miten saada vastasyntynyt (kohta 2vk) nukkumaan omassa sängyssä?! Esikoisen kanssa vastaavaa vaivaa ei ollut. Eli vauva siis nukahtaa yleensä tissille ja vaikka kuinka varovasti nostan joko röyhtäytyksen jälkeen tai heti suoraan tissiltä sänkyyn, viiden minuutin sisällä herää. Jos syöttää sängyssä ja sitten vain ottaa tissin suusta niin siinä kyllä nukkuu hyvin. Itse kuitenkin olen huono nukkumaan kun pitää koko ajan varoa vauvaa yöllä... olis kiva saada hänet nukkumaan omaan sänkyyn. Kellään kokemuksia? Tutti ei auta..

Kommentit (9)

Vierailija

Tottuuko siihen että vauva nukkuu samassa sängyssä? Itse en ainakaan vielä saa kovin sikeästi nukuttua ja nukun ihan jäykkänä, selkä ja niska melko jumissa. Meillä vaikka vauva nukahtaisi syliin, herää kyllä aika nopeasti jos laittaa sänkyyn. Se ei haittaisi vaikka joutuisi nukuttamaan sylissä jos edes pystyisi siirtämään omaan sänkyyn. Mutta ehkä se ajan kanssa, meidän vauva vielä niin tuore tapaus että onhan tässä aikaa. Käy vaan miestä vähän sääliksi kun se menee kohta töihin eikä myöskään osaa kovin sikeästi nukkua kun vauva vieressä. Mitenköhän jaksaa töissä =(

Tipy

Vierailija

En oikein voi vinkkejä antaa, koska itse mietin samaa 4kk sitten ja vieläkin ollaan samassa tilanteessa.=) Mutta sen verran että käykää vaikka molemmat lapsiperhe.net sivuilla kohdassa " unihiekka" . Siellä on tietoa vauvan nukkumapaikoista.

Vierailija

Itse olen juuri tänä aamuna saanut neuvon ihan samaan ongelmaan. Laitetaan lämmitetty kaurapussi tms. sänkyyn ennen vauvan laittamista. Tämä perustuu kaiketi siihen että rinnalla tai vieressäsi on lämmin ja sitten kun yritetään laittaa kylmään sänkyyn vauva herää siihen lämpötilan muutokseen.

t: Sannamin

Vierailija

Meillä oli alussa pojan kanssa ihan sama kuvio. Yritettiin nukuttaa meidän makuuhuoneessa olevassa äitiyspakkauksen laatikosta tehdyssä sängyssä ja huomattiin että nukkuu missä vaan muualla paremmin. Kun ruvettiin nukuttamaan lämpimämmässä huoneessa (toisella puolella taloa eli sinne paistaa lämmittävästi ilta-aurinko) omassa pinnasängyssään jossa oli myös parempi patja kuin laatikossa niin rupesi onnistumaan. Vauvan vieressä nukkumiseen kyllä myös tottuu. Nykyään laitetaan poika 3 kk illalla pinnasänkyynsä ja kun herää ensimmäisen kerran syömään niin haen viereeni ja nukkuu siinä loppuyön. Aina kun herää uudelleen syömään niin vaihdan kylkeä, siirrän pojan toiselle puolelleni ja annan " tuoreen" rinnan suuhun ja hetken kuluttua nukahdan itse uudelleen. Aluksi jännitin sitä kun vauva nukkui vieressä ja minulla meni paikat ihan jumiin, mutta nykyään sujuu jo ihan hyvin. Näin siis meillä.

Vierailija

Meillä esikoinen on nukkunut alusta asti omassa sängyssään (ja omassa huoneessaan). Minä en ole koskaan nukuttanut vauvaa tissille. Aina kun tuntui nukahtavan, niin tissi pois suusta ja omaan sänkyyn. En myöskään ole koskaan ottanut vauvaa viereeni tai muutenkaan pois sängystä nukkumaan syliin tms. Minusta on vähän epäjohdonmukaista riepotella vauvaa sinne tänne tai ainakaan ei kannata ihan heti luovuttaa. Eli jos joskus itkeskelikin, niin en tulkinnut sitä heti siten, että inhoaa sänkyään. Olin siis vaan lähellä ja rauhoittelin vauvan sänkyynsä.

Meillä on myös ollut tapana, että aina kun vauva herää omasta sängystään, niin annan hänen köllötellä siellä kaikessa rauhassa puolisen tuntia. Juttelemme ja naureskelemme toisillemme laidan yli :) Eli minä ajattelin sen niin, että vauva saa silloin hyvällä tuulella ollessaan tutustua sänkyyn ja saada siten positiviisia mielikuvia tuosta paikasta, kun äitikin on ihan lähellä. Sama homma toimii päivisin vaunujen kanssa...

Ja kun vauva on alusta asti nukkunut omassa huoneessaan, niin olemme myös paljon leikkineet ja pitäneet hauskaa häneen huoneessaan, että vauva tuntisi huoneen, jossa hän nukkuu, tutuksi ja turvalliseksi. Itse uskon, että tällä on merkitystä. Itse ajattelen, että jos vauva nukkuisi vanhempien huoneessa, niin joutuisin viemään hänet pimeään yöhön yksin nukkumaan paikkaan, joka jo itsessään on vauvalle outo ja kaukainen. Ellei sitten vauva oleskelisi muuten paljon vanhempien makuuhuoneessa...

Nyt vauva on yli 6kk ja monta kuukautta on jo mennyt niin, että vauva nukahtaa joko sekunnissa sänkyynsä tai sitten lauleskelee hetken itsekseen ja nukahtaa sitten. Äiti on silloin jo omissa touhuissaan...

Tsemppiä!

Anselmi

Vierailija

Eli meiän vauveli on jo 4kk mutta nukkuis silti mieluiten sylissä. Yleensä sit siirrän sen sänkyyn ja tarpeen mukaan annan tutin ja silittelen vähän poskesta. Parhaat unet tulee kävelyllä rintarepussa!Rutiinit varmaan toimii tässäkin tapauksessa parhaiten. Joku kokeneempi äiti neuvoineen olis paikallaan!=)

Vierailija

Mietin tässä että miten nukutatte lapsenne päiväunille? Siis jos lapsi nukkuu vain syliin, niin nukutteko aina lapsen kanssa vai istutteko jossain lapsi sylissä? Kiinnostaa sillä tosiaan meillä tilanne ettei vauva nuku vielä yhtään itekseen ja kauhistuneena odotan jos ei saada häntä myöhemminkään omaan sänkyyn. Itse en ole erityisesti perhepedin kannattaja, mutta ei tässä (ainakaan vielä) paljon muitakaan vaihtoehtoja ole näkyvissä.

Vierailija

Täsmälleen samalla tavalla ovat asiat meilläkin. Vauva (nyt 15vrk) ei nukkuisi kuin sylissä tai yöllä vieressä. Vaunuissa kyllä nukkuu päivällä jos ollaan jossain liikkeessä, tuntuu kyllä että niissäkin havahtuu melko heposti mutta nukahtaa liikkeessä uudelleen useimmiten. Minun on myös melko huono nukkua öisin kun varon koko ajan vauvaa ja jos vielä syötän niin päin että on miehen ja minun välissä niin pelkään vielä miehenkin puolesta ja hänkin silloin nukkuu huonosti. Olen itse ajatellut että sitten kun vauvaa aletaan muutenkin nukuttamaan (nythän se nukkuu silloin kun sitä nukuttaa, ei siis ole tietenkään vielä mitään rytmiä) siis päiväunille ja illalla. Ihan vastasyntynyttä kun ei mun mielestä voi oikein nukuttaa vaan ne nukkuu silloin kun haluaa.

Toivon vaan että siirtyminen omaan sänkyyn sujuisi suht pian, ihan vaan minun ja miehenikin suhteen kannalta. Kuitenkin se olisi kiva nukkua miehen lähellä eikä ihan jäykkänä vauvaa varoen. Ja kohta puoliin elättelisin toiveita seksielämän elpymisestäkin =) sekin helpottaisi kun voisi olla rauhassa omassa sängyssä.

Tipy+ekavekara 15vrk

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat