Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vinkkejä rangaistukseksi/menettelytavaksi,kun 9-v karkasi aamulla

Vierailija

Mieheni 9-vuotias poika on meillä viikonloppua viettämässä. Kaksi päivää on mennyt todella hyvin eikä mitään ikävää ole sattunut. Tänä aamuna sitten jäin nukkumaan 1-vuotiaamme kanssa ja mies nousi laittamaan pojalleen aamupalaa. Kuulin, kun poika kärtti ulos jo ennen aamupalaa, mutta mieheni kielsi lähtemästä. No, äijä oli sitten nukahtanut uudestaan sohvalle ja poika livahtanut ulos jo ennen yhdeksää aamulla...

Nyt ei ole poika vieläkään kuulunut takaisin. Ei uskalla tulla. Mieheni joutui lähtemään työasioita hoitamaan ja minä nyt täällä sitten mietin, mitä pojan kanssa tekisin, kun hän suvaitsee saapua :-( Haluaisin pitää arestissa loppupäivän, mutta en jaksaisi millään tapella hänen kanssaan koko päivää. Tiedän, ettei hän hyväksy tilannetta mukisematta, vaan saan pitää hänet sisällä väkipakolla, ovi takalukossa ja sitten hän huutaa ja tappelee kuin raivopää. Jotenkin siltä vain tuntuu, ettei minun pitäisi olla se, joka häntä täällä kotona " väkisin" pitää ja rankaisee. Isän pitäisi olla täällä...Mutta jos pojan karkaamisesta ei seuraa rangaistusta, luulee hän saavansa tehdä meillä mitä lystää.

Mitä pitäisi tehdä? Jotain lievempää rankaisua kuin aresti? Harmittaa jo valmiiksi, kun tiedän, että poika tulee tänne pian valmiiksi uhma-asenteella ja minä sitten koen itseni ihan avuttomaksi.

Kommentit (9)

Vierailija

Pojan kanssa käydään jo perheneuvolassa. Äidillä on pitkään jo ollut pojan kanssa vaikeuksia eivätkä tuollaiset karkailut tai monen tunnin katoamiset ole mitenkään epätavallisia. Siksi en osaa huolestua.

Vierailija

Mieheni sanoi, että hän puhuu ja ratkaisee asian pojan kanssa sitten kun tulee. Hyvä niin, mutta kun mies saattaa tulla vasta monta tuntia pojan jälkeen :-(

Tuo peli/konekielto on hyvä idea! Saa ainakin olla ilman pleikkariaan tänään. Harmittaa, kun menin tilaamaan hänelle pizzan tuossa aamupäivällä, kun ajattelin, että hän kuitenkin tulee, kun me muut olemme syömässä. Eipä tullut, ei. Ja nyt en haluaisi häntä todellakaan palkita millään herkkupizzalla.

Vierailija

Vierailija:

Lainaus:

Mieheni sanoi, että hän puhuu ja ratkaisee asian pojan kanssa sitten kun tulee. Hyvä niin, mutta kun mies saattaa tulla vasta monta tuntia pojan jälkeen :-(

Tuo peli/konekielto on hyvä idea! Saa ainakin olla ilman pleikkariaan tänään. Harmittaa, kun menin tilaamaan hänelle pizzan tuossa aamupäivällä, kun ajattelin, että hän kuitenkin tulee, kun me muut olemme syömässä. Eipä tullut, ei. Ja nyt en haluaisi häntä todellakaan palkita millään herkkupizzalla.

Jätä se omille vanhemmille. Voit sanoa, että isä oli vihainen.

Vierailija

eikös sun olisi pitänyt mennä jo ajat sitten etsimään? miten te sen pojan äidille selitätte? minusta asiassa vaaditaan kunnon keskustelu ja yhteinen päätös isän kanssa, miten rankaistaan. Jonkun kivan jutun menetys, jos on sovittuna joku yhteinen tekeminen tms. Mulla olisi kyllä tuossa vaiheessa päälimmäisenä huoli, eikä rangaistus, jos on ollut pois aamusta lähtien.

Vierailija

Hänen osaltaan se oli huomionhakua (meillä on kaksi alle kolmevuotiasta ja lisäksi vaikeavammainen lapsi), joten lopulta päädyimme rangaistuksen sijaan tyttöä miettimään millä tilanne saadaan korjattua.

Hän halusi enemmän aikaa molemman vanhemman kanssa sekä päivittäin vähän että kuukausittain paljon.

Meidän vaatimuksemme taas oli se, että tyttö alkaa osallistua enemmän perheen elämään myös yhteisen puuhastelun kautta.

Tämän pohjalta saimme aikaiseksi sen, että tyttö osallistuu joka päivä ruuanlaittoon minun kanssani, tämä on työ, josta ei luisteta. Hän saa olla isänsä kanssa tietokoneen kimpussa illalla, kun muut lapset nukkuvat ja minä käytän tytön kanssa koiran lenkillä sen jälkeen. Kerran kuukaudessa olemme käyneet mieheni ja tytön kanssa elokuvissa ja syömässä yhdessä.

Nämä ovat sitten osaltaan poikineet lisää yhdessäoloa, koska tyttö on rauhoittunut niin paljon, että hänen kanssaan on miellyttävä olla, joten otan hänet mielelläni mukaan omiin menoihini; eilen kävimme katsomassa taidenäyttelyn ja nykytanssiesityksen yhdessä, ensi viikolla menemme teatteriin.

Niin, ja temput ovat loppuneet kuin seinään.

Uusimmat

Suosituimmat