Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mieheni suku suuttui kun tein avioehdon. Olen perinöillä hankkinut

Vierailija

asunnon ym. ja aviomieheni piti itsestään selvänä et tehdään ehto mut esim. anoppi kun kuuli niin sanoi et hänen pojastan tehtiin sitten pelle ja ei ole käynyt sen jälkeen. Odotan ensimmäistä lastamme, saas nähä miten käy. Miehen sisko myös arvosteli raakalla kädellä mua kylmäkiskoiseksi. Harmi kun asia tuli ilmi vähän niinkuin vahingossa.

Kommentit (11)

Vierailija

Olen ollut vastaavassa tilanteessa kuin ap, ja onneksi pidin pääni avioehdon suhteen. Myöhemmin elämässä perintörahat ovat menneet oikeaan osoitteeseen eli uuden perheen asumiseen ja elämiseen.

Vierailija

Olen lakimies enkä tunne yhtään juristia, jolla ei olisi avioehtoa. Kyse ei ole siitä, etteikö avioliitto kestäisi tai etteikö rakkautta olisi tarpeeksi. Kyllä vakuutuskin otetaan, vaikka tahallaan ei kolareita ajetakaan. Joskus elämässä saattaa tulla yllättäviä käänteitä, vaikka kuinka niitä yrittäisi karttaa. Avioehto suojaa sinun omaisuuttasi.

Vierailija

Kuitenkin, kun mieskin ilmeisesti saa ihan vapaasti sinun omaisuuttasi käyttää. Käsittääkseni kuitenkaan sinun ei olisi tarvinnut omaa, ennen avioliittoa hankittua omaisuuttasi turvata avioehdolla: yhteistähän avioliitolain mukaan on vain omaisuus, joka on karttunut avioliiton aikana. Itse olen sitä mieltä, että kaiken avioliiton aikana työllä ansaitun omaisuuden tulisi olla yhteistä, mutta juuri esim. perinnöt tulisi rajata pois avioehdolla. Yhteistä siksi, että aviossa ollessahan molemmat työskentelevät perheen eteen ja tavallaan ollaan " yhteisyrityksessä" . Eri juttu on sitten uusperheessä, missä tämä vaikuttaa epätasaarvoisesti.

Vierailija

Kyllä se ENNEN avioliittoakin hankittu omaisuus on avioehdolla suojattava. Jos ei ole avioehtoa, niin kaikki menee jakoon erotilanteessa. (Perintö VOI olla suojattu, jos siinä testamentissa jolla se on saatu, on mainittu, että saajan aviopuolisolla ei ole oikeutta ko. omaisuuteen.)

Vierailija

Kyllä se vaan niin on että jos ero tulee niin KAIKKI omaisuus jaetaan puoliksi - oli se sitten hankittu ennen avioliittoa tai avioliiton aikana. Sorry...

Uusimmat

Suosituimmat