Kysyttävää kestovaipoista

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Ensimmäistäni tässä odottelen ja olen pohtinut näitä vaippa-asioita. Voisiko joku kestovaippoihin tutustunut kertoa käytännön kokemuksia?

Esim. Sopivatko ihan vastasyntyneelle? Ovatko " vaivalloiset" käyttää? Mitenkäs matkustaessa? Kuinka monta kuluu päivässä keskimäärin eli montako pitäisi hankkia ensimmäisisksi kuukausiksi? ovatko käytännölliset matkustaessa? Etuja/ haittoja? Sitten ihan käytännön seikkoja, että liotetaanko niitä (varmaankin...)ennen pesua tai huuhdellaan eli ylipäänsä kuinka toimitaan? Entä mistä kannattaa hankkia linjalla TRE-Turku? Olen ajatellut, että jos niitä itse tottuu käyttämään lapsellaan alusta pitäen niin ei sitä enää pitäisi kummanakaan juttuna... Lapsen omaavat kaverit kun vannovat kertavaippojen nimeen, mutta itse en oikein haluaisi lähteä sille tielle.

Kommentit (6)

Vierailija

mulla menossa toinen kestovaippavauva, ja nimenomaan pienen vauvan kanssa olen tykännyt erityisen paljon kestoilusta. Turussa ja Tampereella on ihan live-kauppojakin, joissa on kestovaippoja, kannattaa käydä katsomassa ja kysellä myyjiltä kaikkea mahdollista (Tre: Ruohonjuuri ja Miraakkeli esimerkiksi, Tku Iloinen maapallo - ainakin).

Mutta meillä kyllä menee päivässä selvästi enemmän vaippoja kuin edellä kirjoittaneilla, noilla määrillä pärjään isomman kanssa, mutta tää 2 kk vanha vauva kakkailee tiheään eikä tykkää pissavaipassa olla, joten vaihdan aina kun hän haluaa tai huomaan vaipan kastuneen.

Vaippoina harsoja, froteejuttuja, nauhavaippoja, pötköjä sun muita, muutama fuzzikin (ei kannata ehkä kokoon s satsata, m käy jo tälle 2-kuisellekin ja mahtui meillä yli 2-vuotiaallekin).

Kannattaa ottaa asioista kunnolla selvää ja kysyä neuvoa vaikka kestovaippainfosta, sitten jos/kun tulee hankaluuksia tositoimissa.

Vierailija

Omasta mielestäni ne eivät kätevyydestään huolimatta ole paras mahdollinen vaippasysteemi. Pienellä olen tykännyt käyttää harsoa+nauhavaippaa+kuorta (ihan pienellä pelkkä harso+kuori) ja ne menevät kokonsa puolesta koko vaippaiän. Myöskään päällelaitto ei totuttelun jälkeen ole hankalaa tai aikaavievää. mutta kukin tyylillään.

Edelliselle (joka kysyit froteeimuista, unohdin jo nimimerkkisi...): itse tein vanhoista pyyhkeistä n. 35-40 cm kokoisia neliöitä, joiden reunat siksakkasin. Ne kun taittaa kolmeen osaan saa sopivan imun esim. Fuzziin tai harson pariksi. Tuollainen yksinkertainen kuivuu nopeammin kuin valmiiksi paksummaksi ommeltu. Tietenkin imusta voi tehdä pidemmänkin niin, että pojalle voi tehdä eteen lisätaitoksen ja tytölle keskelle (jos tajuat mitä tarkoitan...)

Vielä lyhyesti ap:n kysymyksiin vastausta. Meillä on käytetty ihan alusta asti kestoja ja hyvin on sopinut. Vastasyntyneellä on myös " helppo harjoitella" kun pysyy paikoillaan. Eivät ole ollenkaan vaivalloiset, vaippa päältä ämpäriin odottelemaan pesua (en liota tms., jos iso kakka niin huuhtelen joskus...), pesu 2-3 päivän välein, kuivausrummusta viikkaus kaappiin.

Meillä menee päivässä yleensä 3-4 vaippaa+yksi yöllä, suunnilleen sama tahti siis kuin kertakäyttövaipoissakin. Tämä riippuu tietysti käytetyn systeemin imukyvystä. Määrän voi laskea niin, että arvioi päivässä käytettävien vaippojen määrän, miten usein pesee ja miten kuivaa + pari ekstraa. Esim. 5 vaippaa /päivä+ pesu joka 2. päivä, kuivaus rummussa (eli ei vie aikaa) = n. 15 vaippaa riittää hyvin.

Me käytetään kestoja aina kun mahdollista, myös esim. kaupungilla jne. Lyhyillä mummolareissuilla myös. Ulkomaille jne. otetaan suosiolla kertikset, tosin ei mielellään kun ne ei vaan ole niin hyviä... Netistä saa helposti hankittua vaipat. Suosittelen tuota kestovaippainfo-sivustoa, sieltä saa paljon tietoa ja keskustelupalstalta voi kysyä neuvoja.

Ei todellakaan kannata lähteä kertistelyn tielle jos vaan viitseliäisyyttä riittää. Itsellä kokemusta molemmista vaipoista ja kestot voittaa kyllä 6-0.

Vierailija

Jottei tarvi kauheesti " kokeilla" , niin lue tuo kestovaippainfo jne. sivuja. Itse ostin heti suorilta Fuzzi Bunz -taskuvaippoja, jonne tein itse imut vanhoista froteepyyhkeistä. Ei ole tarvinnut muita kokeilla eikä katua. Vaippoja menee siinä 6 päivässä keskimäärin, joten osta n. 12 vaippaa. Itse ostin kaikki käytettynä www.babyidea.fi -kirppikseltä muun muassa. Vaippa kun likaantunut, niin kakat pynttyyn ja käsisuihkua vähän vaippaan ja suoraan pesukoneeseen odottelemaan. Pesen kerran päivässä, jos ollaan käytetty pelkkiä kestoja. Reissussa kertiksiä, paitsi jos pesumahdollisuus. Fuzzi on yhtä helppo kuin kertis, joten sen mun mieskin hyväksyy mukisematta. Niin ja voi heti aloittaa ihan vastasyntyneellekkin.

Vierailija

Minkämallisia ja -kokoisia imuja teit froteepyyhkeistä? Kaapissa odottaa kasa vanhoja imukykyisiä pyyhkeitä mutta vähän epävarma olo minkälaisia kannattaisi tehdä, kun käyttäjä on vielä masussa :)

Vierailija

Joku jo vinkkasikin nuo kestovaippainfon sivut, mutta näiltä Vauva-lehden luomuperheet-palstaltakin löytyy kaikenlaista. Ja kuten huomaat, tietotulva on melkoinen ja valinnanvaikeus iskee.

Itse suosittelisin aloittamaan halvalla yksinkertaisella systeemillä eli harsot ja muutama kuori. Harsoja tulee jo äitiyspakkauksesta, tosin osan tarvii pulautusräteiksi. Origamitaitos pitää löysät maitokakat hyvin sisällään ja ihoa vasten voi laittaa riisipaperin, jonka voi sitten heittää suoraan pönttöön kakkojen mukana. Bumpyn kuoret toimii hyvin pienellä vauvalla, ovat pehmeitä ja pitävät kakat sisässä jopa paremmin kuin kertavaipat. Isommalla (yli 6-8kk) ja pitkäaikaisessa käytössä alkavat falskata läpi, kosteussulku kuluu.

Aloittaisin siis systeemillä toistakymmentä harsoa ja 3-4 bumpy-kuorta, newborn kokoa en välttämättä ostaisi vaan suoraan isomman. Meillä oli yleensä kahta eri kokoa käytössä, säätövara noissa on niin reilu. Kuortahan ei pestä joka vaihdon yhteydessä.

Isommalla lapsella meilläkin on Fuzzeja, lisäksi Popowrap+tarravaippa, totswrap+taitellut harso- tai frotee- tai hamppupötköt. Kun kokeilet erilaisia, näet mikä teille sopii.

Suoraan kannelliseen sankoon laitan vaipat ilman mitään liotuksia. Huuhtoa tarvii hyvin haroin, jos löysä kakka on valunut riisipaperin yli pahasti. Kuori saa kuivahtaa narulla. Vastasyntynyt kakkaa jatkuvasti eli vaihtovälit on senmukaiset, kuten kertiksillakin. Myöhemmin meillä vaihtoväli on ollut 3-4 vaippaa päiväsaikaan. Esikoinen käytti öisinkin kestovaippaa mutta kaksosilla on kertis öisin, pojilla kun ppissa tuppaa tulemaan niin yhteen kohtaan vaipassa ja tuntuvat pissivänkin enemmän.

VAivannäkö: no, kertissäkkien raahaaminen kaupoista ja taas roskikseen jää pois. Parin päivän välein kaadan vaippasangon koneeseen ja ripustan sitten kuivumaan eli 10 minuuttia. Vaipan laittamiseen menee hiukan enemmän aikaa, mutta eihän se aika vauvalta pois ole vaan seurustelua. Laukkuihin saa varata muovipusseja käytettyjä vaippoja varten.

Tärkeintä on juuri tuo oma halu käyttää kestoja. Nykysysteemit on niin hyviä, että pienellä vaivannäöllä löytää omalle tyylilleen sopivat. Osakestoilukin kannattaa. Onnea vain!

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat