Millä saisi hillittyä makeanhimoa? Tahdonvoima ei riitä

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Tämä menee nyt hiukan ohi aiheesta, mutta ei kai se haittaa? Tosin sokeriarvoilla on jotain yhteyttä hedelmöittymiseen, joten...

Millä ihmeellä sitä saisi hillittyä makeanhimoa? Tuntuu että olen koukussa sokeriin! Olen aina ollut makean perään, eikä mikään tunnu auttavan. Ei minun sentään tarvitse vartavasten lähteä kaupasta ostamaan mitään hyvää, mutta melkein aina kaupasta lähtee mukaan keksiä, pullaa tai karkkia. Eikä varmaankaan tarvi sanoa, mitä niille ostoksille tapahtuu kotona! Eikä auta, että päätän kiven kovaa, ettei tällä kertaa osteta mitään hyvää. Kuinka ollakkaan kassalla kärrystä löytyy rahkaa tai pieni suklaapatukka.

Enkä minä syö näitä nameja siksi, että minun olisi nälkä. Ehei. Syön päivisin aamupalan, välipalan aamupäivällä, lounaan, välipalan iltapäivällä töissä sekä yleensä noin 5 aikaan kotona töiden jälkeen sekä kerran vielä illalla. Päivällä makeanhimo on jotenkin hallinnassa, kun olen töissä. Iltasella kotona telkun tai tietsikan äärellä onkin ihan toinen juttu. Ensin syön iltapalaa ja tunnen itseni täysinäiseksi (iltapalaa ei menisi alas enää palaakaan!), viimeistään vartin kuluttua alan kuitenkin kaipailla jotain hyvää. En voi kuvitella ostavani kaappiin keksiä vierasvaraksi, kun keksipaketin luona käy " kotihiiri" . Jäljestäpäin on aina hirveä morkkis (yleensä siinä vaiheessa, kun olo on kuin syöttöporsaalla ja keksipaketti on tyhjennetty puolessa tunnissa!)

Tiedän, ettei syödessä saisi touhuta muuta (silloin itse syöminen unohtuu...), mutta siitä on tullut jo ihan tapa. Nyt haluaisin tästä tavasta eroon. Olisi todella hienoa päästä siihen samaan kähtäntöön, mikä oli kotonani: ruokapöytä on syömistä varten. Mutta kun tuntuu, että iltapalan aikaan tulee telkusta ne parhaat ohjelmat tai että iltapalan aikaan on päivänä ainoa rauhaisa hetki olla tietokoneella. Tietokone ei toki karkaa mihinkään, vaikka söisinkin pöydän ääressä, mutta telkkuohjelmat eivät odota. Ja yleensä se syömishetki telkun äärellä on päivän ainoa hetki, jolloin istumme mieheni kanssa rinnatusten.

Olen yrittänyt pitää kotona hedelmiä ja porkkanoita, mutta yleensä käy niin, että ensin vedän pussillisen satsumia tai nekullisen naposteluporkkanoita ja aloitan mässäämisen vasta sen jälkeen. Eli toisin sanoen, syön KAIKKI, mitä näen, paremman puutteessa näkkileipäkin kelpaa.

En jaksa uskoa, että makenhimoni olisi hallittavissa jollain aineella (sinkki?). Pikemminkin on kyse piintyneistä tavoista ja siitä, miten päästä näistä pahoista tavoista eroon.

Tiedän ihan tasantarkkaan, mitä tämä yletön makeansyöminen aiheuttaa. Haitoista saarnaaminen on tässä kohtaa täysin turhaa. Teidän, hyvät kanssasisareni, ei edes kannata aloittaa saarnoja. Voin kertoa, etteivät ne auta. Sen sijaan kaipaan ihan tosissani hyviä neuvoja, miten selvitä tästä sokeriaddiktiosta. Pelkään ihan tosissani hetkeä, kun olen raskaana ja mielihalut jylläävät (ja sokeriarvot pomppivat). Miten ihmeessä selviän silloin, kun nytkin on näin vaikeaa?

Kommentit (11)

Vierailija

Mä oon ihan tolkuton herkuttelija, voisin syödä kiloittain karkkia, eikä edes tulisi huono olo.. :) Mulla kyllä makeanhimo vähentyi selvästi, kun aloin syödä kromia, vielä jotain fortea eli mahdollisimman vahvaa. Vaikutus alkoi tuntua parin viikon kuluttua. Ja painonvartijoiden ohjeet ovat kyllä myös hyviä, niiden noudattaminen vähentää selvästi kaiken ylimääräisen popsimista.

Jossain vaiheessa mulla auttoi myös se, kun sain vakuutettua itselleni, että jokainen herkkupala, jonka jätän väliin on jo saavutus. Eli en alkanut kieltää itseltäni herkkuja kokonaan, mutta kaapilla mietin hetken ja olin lopulta itseeni tosi tyytyväinen, kun jätin jotain syömättä. Ja sitten jos söin, niin sitten söin..

Nyt raskauden aikana oon alkanut noudattaa karkkipäivää, koska ainakin jossain vaiheessa mulla iski ihan tolkuton makeanhimo päälle, taitaa olla näitä mukavia hormonaalisia juttuja..

Vierailija

Ihan sama meillä, eli kun lapset on saatu nukkumaan niin sitten on sitä omaa aikaa ja sietää saada itsensä palkituksi... tosin en niinkään ole sokerin perään vaan ihan suolaisten hyvien, mutta yhtälailla eroon niistä haluaisin! Ja toki irtaritkin maistuu ja suklaa..

Taitaa olla ihan vaan tapa ainakin mulla. Ja toisinaan olen ajatellut että jos joku tekisi mulle jonkun ihanan salaatin, ruokaisen sellaisen, niin varmasti söisin sellaista mieluusti mutta kun se on muka niin työlästä tehdä että mieluummin avaan jonkun valmiin herkkupussin/paketin.

Vierailija

" Joo kertokaa ihmeessä mitä tehdä. Tuo kuulosti siltä kuin olisin itse sen kirjoittanut!!!"

Luojan kiitos, mitä on muitakin mässääjiä!

Vierailija

Kukaan teistä ei sanonut, onko ylipainoa vai ei, mutta ajattelin vinkata tuosta cd romista joka tapauksessa. Mulla se on ollut nyt n. kuukauden käytössä ja paino on tippunut 4,5 kg. Tuon ohjelman myötä olen oppinut syömään kevyesti ja terveellisesti. Täältä löytyy tuosta cd romista enemmän tietoa: http://gcms.weightwatchers.com/sites/Finland/pdf/syojanautiesittely.pdf. Hinta postikuluineen oli 96 e. Tuntui aika kalliilta, mutta nyt tuo hinta ei enää harmita, kun tuloksia on alkanut tulla. Makea ja rasvainen on ollut pakko jättää huomattavasti vähemmälle, koska muuten sallittu pistemäärä menisi huimasti yli. Ekoina päivinä oli jatkuva nälkä, mutta nykyisin nälkä yllättää harvemmin.

Käykääpäs tsekkaamassa ;-)!

Vierailija

Jos kiinnostaa, niin hakekaa googlella Painonvartijat ja sieltä pääsette eteenpäin. En ymmärrä miksi nuo linkit ei tässä nyt toimi.

Vierailija

painonvartijoiden ohjeita, siellä lasten jälkeen laihdutinkin yli kymmenen kiloa. Tota sun laittamaas sivua en saanu auki jostain syystä, mutta vinkkejä muille jotka kaipas sokeri tilalle jotain hyvää niin silloin kun olin painonvartijoissa ja illalla teki mieli herkutella tein sitä painonvartijoiden suklaavanukasta/kiisseliä. Sitä söin aika lailla ja se on kuitenkin suht kevyttä ja tekee olon äkkiä kyllä öklöksikin! Sen ohje on kyllä jo hävinnyt joten jos jollain olis s niin mielelläni sen ottaisin minäkin. Muistaakseni rasvatonta maitojauhetta, kaakaota, canderelliä ja jotain " tärkkelystä" ...

Muuta ilta hyvää/herkkua oli mulla silloin nuudelipussi ja wokkivihanneksia pussi wokaten ja mielen mukaan mausteita, milloin valkosipulia, milloin currya jne...ihan hyvää oli. Itse asiassa herää itselleni kysymys että miksei nytkin voisi niitä taas alkaa tehdä.....

Vierailija

Tässä olisi yksi ohje kiisselille, on otettu 2002 pistelaskuoppaasta:

0,5 dl maitojauhetta

3 rkl ohratärkkelys- tai maissijauhoa

4 tl sokeroimatonta kaakaojauhetta

0,5 tl murukahvia

1 tl vaniljasokeria tai -uutetta

makeutusainetta makusi mukaan

4 dl vettä

Mittaa kuivat aineet kattilaan ja sekoita ne keskenään. Lisää vesi ja sekoita seos tasaiseksi. Kuumenna liedellä kiehumispisteeseen ja keitä vielä kaksi minuuttia hämmentäen esim. puulastalla. Voit valmistaa kiisselin myös mikroaaltouunissa.

Ohjeesta tulee kaksi annosta, yhdestä annoksesta tulee 2,5 pistettä.

Itse aloittelin juuri uudelleen painonvartijoissa käyntiä, jäi kolmannesta lapsesta " muutama" kilo sulateltavaa (kerrottuna kymmenellä...). Uudesta oppaasta en tuota ohjetta löytänyt, mutta kaikkiin papereihin en ole ehtinyt edes tutustua vielä. Tuo alkuperäisen tarina voisi olla kuin omasta suustani... Ehkä nämä vielä joskus lähtevät, miten ne ekasta hävisivätkin kuin itsestään!

Vierailija

Pitää käydä illalla kotikoneella kokeilemassa tota linkkiä -jos aukeis paremmin kun täällä töissä. Täällä töissä ei toimi mikään... =)

Vierailija

Jos ei pysty olemaan erossa makeista (tietenkään ei pysty, minäkään en pysty ;), niin kannattaa ottaa tehtäväkseen löytää niistä makeista herkuista vähiten rasvaisia ja sokerisia vaihtoehtoja. Syö suklaan ja suklaapatukoiden sijaan hedelmäkarkkeja. (Älä syö pähkinöitä, manteleita tms. kaloripommeja. Vaikkakaan eivät ole sokeria...) Osta kaupasta pienempiä keksipaketteja ja valitse kekseistä sellaiset, joissa on vähiten kaloreita (paljonhan niissä on kaikissa, mutta verratkaapa esim. suklaapäällysteistä kaurakeksiä jaffa-kekseihin...). Nyt useimmissa pakkauksissa on nuo tiedot näkyvissä.

Joskus mulla toimii se, että litkin makeanhimoon kevytlimpparia tai light-mehua. Kulaus limua yhden keksin tai karkin korvikkeena auttaa ylittämään yhden himohetken iltahämärissä :) Hampaille tokikaan ei tee hyvää mussutella jotain pientä vähän väliä, mutta...

Makeutusaineet eivät ehkä ole terveellisiä, mutta sokerin (kaloreiden) välttelemisessä ne on korvaamattomia. Tee itse herkkuja, joissa käytät makeutusainetta sokerin sijaan: marjakiisseleitä, leivonnaisia, marja- tai hedelmärahkaa...

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat