Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miltä tuntuu herätä nukutuksesta sektion jälkeen?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Itselläni takana suunniteltu sektio puudutuksella ja nyt seuraavaksi edessä suunniteltu sektio nukutettuna. Kauhistuttaa nukuttaminen, kun ei ole koskaan ennen nukutettu. Miltä tuntuu herätä nukutuksesta? Ovatko kivut vatsassa kovat? Mikä muuten on vointi, onko pahoinvointia tms? Miten kauan uni kestää? Laitetaanko hengitysputki kun on nukahtanut ja onko se vielä kurkussa kun herää? Milloin voi nousta sängystä?

Kiitos paljon jos joku viitsii vastata!

Kommentit (5)

Vierailija

tammimamma-2003:

Lainaus:

Itselläni takana suunniteltu sektio puudutuksella ja nyt seuraavaksi edessä suunniteltu sektio nukutettuna. Kauhistuttaa nukuttaminen, kun ei ole koskaan ennen nukutettu. Miltä tuntuu herätä nukutuksesta? Ovatko kivut vatsassa kovat? Mikä muuten on vointi, onko pahoinvointia tms? Miten kauan uni kestää? Laitetaanko hengitysputki kun on nukahtanut ja onko se vielä kurkussa kun herää? Milloin voi nousta sängystä?

Mut on nukutettu elämäni aikana muutaman kerran. Viimeisin oli sektio n. kuukausi sitten. Mulla oli molemmissa käsissä tippa, toisesta laitettiin sit ainakin se nukutusaine, joka vaikutti tosi nopeasti ettei huomannutkaan. Sitä ennen laitettiin maski naamalle, eli ilmeisesti happea kait. Samalla valmisteltiin maha, eli putsattiin ja mitä lie muita valmisteluja tehtiin.

Nukutuksen kestosta en osaa tarkemmin sanoa, mutta ei se nyt järin pitkä ole. Heräämössä (ilman silmälaseja umpisokeana) oli aikamoisen tokkurainen olo ja sekava. Ensimmäinen mikä iskostui tajuntaan oli sietämätön kipu vatsassa. Maski mulla oli naamalla ja ilmeisesti hengitysputkesta johtuen en saanut kunnolla ääntä. Maskin takaa pihisin sitten että sattuu kamalasti ja pyysin kipulääkettä. Kyllä ne tietääkseni laittavat putken kurkkuun mutta ei sitä enää herätessä ole! Kurkkua se voi kyllä ärsyttää ja kurkku tuntua karhealta. Samoin huulet tuntui olevan tosi kuivat ja suu myös. Siihen sain kostuketta koska vettähän ei voinut vielä juoda. Pahaa oloa mulle ei tullut. Kipulääkettä sain lisää tippakanyylin kautta. Tosin ensin se lisäkipulääkekään ei tuntunut auttavan ja pyysin lisää.

Olo nukutuksen jälkeen on ymmärrettävästi pidemmän aikaa tokkurainen, eikä sektion jälkeen pysty muutenkaan oikein nousemaan vähään aikaan joten aikalailla siinä on vuoteen omana. Vauvan saa rinnalle sitten heräämöstä päästyä, mutta varaudu siihenkin että se kokemus voi jäädä hämärän peittoon kun jälkeenpäin muistelee. Valokuvat ovat paras muistin virkistäjä :)

Nukutusta ei sinänsä kannata pelätä, vaikka ainahan kaikessa on riskinsä. Mutta ainakin se aika menee nopeasti kun ei mistään mitään tiedä. Kipu on mitä on, mutta siihen on kipulääkkeet ja sitä kannattaa pyytää ihan oman tuntemuksen mukaan tarpeeksi. Katetri kait laitetaan aina, ja toisaalta se on helpotus kun ei tarvitse ajatellakaan pissalle menoa tai sängystä nousemista vähään aikaan.

Minä pelkäsin leikkausta ja nukutus oli edes hiukan lohduttava ajatus kun ei tarvinnut mistään mitään tietää. Tosin sääli kun vauvaa ei heti nähnyt. Sängystä voi nousta varmaan ihan yhtä nopeasti kuin yleensäkin sektion jälkeen, eli kun vain pystyy haavaltaan nousemaan. Minä nousin vasta seuraavana päivänä kun olin niin kipeä ja heikko verenhukasta. (Verenhukka ei johtunut leikkauksesta!)

Tsemppiä sulle leikkaukseen ja rohkeutta!

Niin ja jos kurkku tuntuu kovin kipeältä hengitysputken jälkeen, niin kannattaa pyytää jotain helpotusta siihen ettei tarvitse yskiä kipeän haavan kanssa. Mulle tuli kurkku aika kipeäksi ja en saanut kunnolla ääntä. Pyysin jotain troppia ja sain hyvää yskänlääkettä joka helpotti onneksi.

Vierailija

tammimamma-2003:

Lainaus:

Minulla hätäsektio pari kk sitten, heräsin nukutuksesta 2 tuntia leikkauksen jälkeen, olo oli sinänsä hyvä, mutta erittäin " pöllämystynyt" ja väsynyt, oikeastaan tokkurainen, kuin olisi valvonut muutaman päivän.Kipuja en tuntenut ennenkuin aamuyöstä (leikkaus oli iltasella) ja sain kyllä heti kipupiikkiä siihen. Pahoinvointia tuskin tarvii pelätä kun suunniteltuna sinulla, joudut olemaan syömättä kuitenkin sektiota edeltävästä illasta. Minulle hengitysputki laitettiin nukutuksen alkuvaiheessa, valitettavasti muistan sen laittamisen ihan hatarasti, mutta varmasti, sillä muistan kun jotain kovaa tökki kurkussa, pian sen jälkeen olinkin jo unessa. Putki oli poissa kun heräsin sektion jälkeen, mutta kurkku oli kipeä noin viikon ja seuraavan päivän yskiminen oli pahinta, kun vatsaan sattui. Virtsakatetri poistettiin jo samana yönä, sekin oli onneksi asetettu nukutuksen jälkeen vasta. Periaatteessa kaikki toimenpiteet tapahtui nukutuksen jälkeen, ainut minkä tosiaan itse muistan on tuo hengitysputken laitto, ja senkin varmaan siksi, ettei ollut aikaa odottaa enää, kun oma sektio oli siis hätäsektio. Kuulema kipupumppu on hyvä sektion jälkeen, omassa sairaalassani sellaista ei ollut käytössä. Antibioottitiputus oli kolmisen päivää ja neljäntenä päivänä lähdimme jo kotiin. Mutta kaikilla toki omanlaisensa kokemukset, minusta sektio oli suhteellisen helppo kokemus nukutuksen takia. Nukutuksen jälkeiset lihassäryt yllättivät, mutta se voi johtua myös tuntien mittaisesta " esiyrityksestä" synnyttää normaalisti.

Vierailija

Oma kokemukseni sektiosta nukutuksella ei paras mahdollinen. . Nukutuksessa tukihenkilöä ei päästetä leikkaussaliin toisin kuin puudutuksella. Nukutusaine todella vahvaa joten heräämössä vasta seuraava muistikuva. Kivut olivat kuin junan alle jyrättynä enkä ensimmäisenä päivänä kivuissa letkuissa päässyt leikkauspedistä edes istumaan. .Pahinta oli että vauvan ensiarvot olivat 2 ja lapseni oli koko päivän happi- yms.letkuissa enkä päässyt sinä päivänä näkemään lastani kertaakaan. . Tarkoitus ei ole pelotella kokemuksellani

Uusimmat

Suosituimmat