Voiko musikaalisuutta oppia tai kehittää?

Vierailija

Ala-asteen laulukokeista jäi kammo laulamiseen, mutta nyt aikuisena olen kiinnostunut taas asiasta sen verran, että haluaisin uskaltaa lauleskella muiden mukana. Pianoa olen soittanut lapsena, myös sen harrastuksen aloittaminen on ollut mielessä.

Sattuuko tänne ketään musiikinopettajaa tai muuta ammattilaista, joka voisi kertoa, kuinka paljon musiikkitaitoja voi kehittää harjoittelemalla, jos erityistä lahjakkuutta ei ole?

Kommentit (3)

Vierailija

En ole musiikiikin ammattilainen, mutta juuri kuulin suomalaisesta tutkimuksesta (väitöskirja?), jonka mukaan jokainen voi oppia laulamaan. Ei tietenkään esiintyjäksi asti, mutta se kuutosen laulukokeistakin saanut pystyy oppia laulamaan. Sitä en tiedä millä keinoin tämän tutkimuksen mukaan laulutaito saavutetaan.

Oma kokemukseni kuintekin on, että harjoittelemalla oppii! Minä olen se seiskan laulaja, aina nuotin vierestä laulanut ja tänä päivänä osaan laulaa jopa niin hyvin, että moni luulee minun osaavan laulaa. Osaanhan minä, mutta...

Miten minä opin.... laulamalla, laulamalla, laulamalla. Into ja musiikista nauttiminen oli ja on edelleen kova. Lauloin pianon kanssa, helppoja lastenlauluja, tuttuja lauluja, uusia lauluja. Lauloin radion soidessa mukana, lauloin autoa ajaessa. Ja laulan yhä. Vähitellen opin hallitsemaan omaa ääntä, rohkeus ja luottamus kasvoi ja nyt olen jopa esiintynyt laulaen yksin. Onneksi (ehkä yleisön suuremmaksi onneksi...) minun lauluni ei sentään ollut esityksessä pääosassa ;)

Vierailija

Tottakai laulutaitoa voi kehittää (täysin laulutaidottomasta tuskin oopperalaulajaa tulee)! Äänen hallinta kehittyy lapsilla kovin eri tahtiin ja välttämättä kouluikään mennessä ei ääni ole vielä lainkaan hallinnassa. Siinä vaiheessa (tai viimeistään ensimmäissä laulukokeessa) on jo sitten itsekritiikki " kieltänyt" laulamisen ja näin äänihuulten hallinta on jäänyt kehittymättä.

Oma poikani ei vielä 6-vuotiaana laulanut oikeastaan lainkaan ja ääniala oli hyvin pieni. 9-vuotiaana hän jo pääsi Cantores Minores-kuoroon laulamaan!

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat