Opintojen uudelleen aloittaminen yliopistossa?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Antakaahan kanssasisaret ja muut kuulua kokemuksianne ja mielipiteitänne. Mulla noin 10 vuotta sitten aloitetut yliopisto-opinnot joita suoritin noin 50 ov:n verran kunnes työelämä kutsui.Tässä töiden ohella teimme kaksi lasta, nyt 3,5v ja 1,5 v lapset. Nyt hirvittävä polte aloittaa nuo opinnot uudelleen mutta.. meillä perheellä lainaa 130000e ja mulla 8h päivässä töitä. Onko muilla vastaavassa tilanteessa kokemusta, selviämmekö perheenä jos jäänkin työelämästä pois ja alan opiskella päätoimisena,entä te jotka opiskelette töiden ohessa ja pienet lapset, kuinka sovitatte opinnot jne.? Pelkään lainamme määrää, mies tienaa nettona kuussa noin 2000e,selviäisimmekö kaikista elinkustannuksista? Myöskin itse opintojen aloittaminen jännittää jo itsessään,selviydynkö ja jaksanko..kaikki kokemukset ja kommenttinne tärkeitä, olittepa opiskelemassa yliopistolla tai muualla!

Kommentit (3)

Vierailija

Yliopistossahan opiskelun ja osapäivätyön pystyy yleensä yhdistämään aika kivasti (riippuu toki alasta). Näin taloudellisesti olisi helpompi pärjätä. Työaika saisi kuitenkin olla maksimissaan puolet kokopäiväisestä. Muuten opiskelu menee liian hankalaksi perheen ohessa.

Itse opiskelussa pärjäät kyllä varmasti, jos opinnot eivät ennen keskeyttämistä tuntuneet sinusta mahdottoman vaikeilta. Pitää vain suunnitella opiskeluvauhti käytettävissä olevan ajan mukaan ja niin, että lapsilla on hoitopaikka (tai isä hoitaa heitä kotona) silloin, kun teet opiskeluun liittyviä kotitöitä (esim. tenttiin lukemista).

Vierailija

Lainaa on meilläkin. Olin välillä pikkusen aikaa töissä ja lähdin nyt taas opiskelemaan. Meillä on kaksi päivähoitoikäistä lasta. Tinkimäänhän sitä menoistaan joutuu, remontteja siirtämään jne... mutta ihminen pärjää yllättävän vähällä. Meillä on käynyt jopa niin, että nyt opiskeluaikanani on rahaa jäänyt jopa enemmän " jemmaan" , kun molempien töissä ollessa (sillon oltiin tuhlaavampia).

Eikun vaan koulunpenkille, jos kiinnostaa! :)

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat