**LOKAMASUT - UUSI VIIKKO - MAANANTAI 10.10**

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Unta odotellessa...

Tänään olisi sitten aika sairaalaan, ultraan tarkistamaan, että vauva on kunnossa! Eli siis, että vauvan mahanympärys on varmasti normaalin kokoinen, eikä liian pieni.

Kovasti vauva jaksaa mahassa taas möyriä! =)

Eilen oltiin sitten siskon luona, kun hänen miehellä oli synttäri kahvit. Mentiin sinne 13 aikaan ja tuli oltua siellä sitten koko päivä. Kotiin jaksettiin lähteä vasta 19 jälkeen. Mutta eipä sieltä olisi aiemmin päässyt lähtemään, kun tuli taas sellainen outo " kohtaus" .

Tuli tosi huono olo, rupes oksettaan ja tuntui et maha kuralla, mutta en pystynyt pöntölle meneen, enkä onneksi oksentanut. Selkään rupes sattun ja närästään!!! Eihän siinä auttanut muu, kuin mennä siskon sängylle makaamaan ja nuorempi siskoni (meitä on kolme ja oon keskimmäinen) painoi selkääni kuumavesipulloa, kun ei ollut kauratyynyä heillä. Ja aika kauan meni, kunnes olo alkoi helpottamaan, mutta onneksi olo kuitenkin parani.

En tiedä sitten johtuiko tuo olo ruuasta mitä olin syönyt?!! Kun tarjolla oli ollut sellaista, hieman tulista, suolasta piirakkaa.

Sairaalakassi mulla onkin jo pakattuna, kaiken varalta ;) Ja vauvallekin olen katsonut jo vaatteet valmiiksi.

Piti oikein katsoa siskon luona valokuvia siitä, kun hän sai (4 vuotta sitten) poikansa. Miten suloinen ja pieni hän olikaan ja miettiä et kohta meilläkin on tuollainen nyytti täällä...aaah <3

Mutta enköhän tästä lähde koittamaan, jos unta saisin. Tulen sitten kertomaan kuulumisia, miten sairaalassa meni. Tosin se aika sinne on vasta klo 13:30, eli menee iltapäivään, kun tuun kertoman!

Kaisa 38+1

PS. Onnea Kuukirsikalle pienestä vauvasta! :)

Sivut

Kommentit (73)

Vierailija

Mennään viikkoa 40+4 tällä hetkellä ja oireettomana aivan.

Viimeinen neuvola oli tänään, varattiin TYKSiin yliaikaisseuranta-aika, johon pääsee vasta 10 pv yliaikaisena. Kaikki on hyvin, verenpaineet normaalit, pissat puhtaat ja sydänäänet normaalit.

Limatulpan jämiä olen bongaillut, mutta mitään kovin häiritseviä suppareita ei ole tullut, eli ei kai tässä vielä ihan heti tarvii sairaalaan ponkaista.

PUKAMISTA: tuttu ongelma jo vuosien takaa. Paras lääke on tähän mennessä ollut Oriflamen TenderCare-voide. Siinä ei ainakaan ole mitään ylimääräistä eikä vaarallista, eli ei kortisonia. Auttoi paremmin kuin tuo Sheriprokt (vai mikä se oli...).

Yöt menee hyvin nukkuessa, keskimäärin kerran yössä vessaan vaan. Päivisin ei kyllä jaksa kauheesti enää häärätä. tai ei saa itseään niskasta kiinni, että tarttuis toimeen. Olen istuskellut koneella ja lähetellyt sähköposteja ja hoidellut työ- ja harrastusasioita. Vielä viimeiset pois jaloista...

Näin unta viime yönä, että sellainen pikkutaapero kuljeskeli ympäri meidän kämppää ja kurkki huoneisiin. Ikään kuin vaavi olis käyny katsastamassa, onko kaikki valmista hänen tulla ;) Oli tosi vahva fiilis vielä herätessä, että joku kolmas oli talossa vahvasti läsnä. Että eiköhän me pian päästä tositoimiin.

ONNEA kaikille jakautuneille ja voimia vielä odottaville!

terv. Meeri ja muksu 40+4

Vierailija

6.10. oli siis tuo syntymäpäivä. Ja olis varmaan syntynyt itsekseen 6. tai 7. päivä itsekseen supisteluiden kasvavasta määrästä itse päätellen joten ei hetkeä liika aikaisin sinällään leikattu. :)

Vierailija

Vaikka tiukkaa se tekikin ;( Supisteluja ja liitoskipuja koko reissu täynnä. Oli helpottavaa päästä pois kaupungista...

Vaavi kairaa kokoajan masussa ja ikävät " puukoniskut" jatkuvat sekä takaisin tullut närästys =(

Päänsärky jatkuu yhä.Pitäs yrittää laittaa ruokaa tälle päivälle... Teenkin ison kattilan makkarasoppaa, ettei tarttee joka päivä värkätä ruokaa.

Kielo77 kyseli niistä suppareista.Peräti lauantai yön ja sunnuntain ne pysyikin poissa,mutta taas ne jatkuu -lääkkeistä huolimatta!!!

Päippy kyseli vauvan liikkumisesta masussa. Pää alaspäin on ollut 32rv asti ja etupäässä on potkinu minusta katsoen oikealle, mutta lauantain sairaalassa käynnin aikana kääntyi ja potkii vasemmalle.

Joku kyseli peräpukamista...

Nekin ihanuudet olen saanut jo edellisissä raskauksissa.Inha vaiva!

Välillä äityvät tosi pahoiksi ja silloin on aika veristä hommaa veskissä käydä.Olen kyllä onnekseni pärjännyt ilman lääkkeitä- vielä! Ja nyt kun aloitin luumusose kuurin on sekin ongelma poistunut, ainakin hetkellisesti!!

Waimo72 & masu 39

Vierailija

ja kovasti odottaa syntymäpäiväänsä. Tosin emme järjestä mitään sen kummempaa nyt ke, mutta ehdottomasti kakku tehdään (pikkusiskoni ja samalla pojan kummi tekee sen, jos olen synnyttämässä) ja annetaan lahjat kotiväeltä, isomummilta ja kummeilta (jotka ovat antaneet lahjansa jo etukäteen). Hienon formula-polkuauton poika tulee saamaan ja on siitä varmaan ikionnellinen ;)

Ajattelin sitten sukulaisille (isovanhemmat, tädit, sedät) järkätä synttärikahvit sitten samalla, kun tulevat joskus vauvaa katsomaan (he asuvat siis kaikki yli 200km:n päässä, joten tod. näk. joku lähiviikonloppu). Ja lasten kekkerit pidetään kanssa joskus muutamien viikkojen päästä. Näkevätpä samalla sitten vauvankin ne tutut, jotka synttäreille tulevat. Aikaisemmin en ole pojalle " kaverisynttäreitä" järkännytkään, vaan ihan lähisuvun kanssa ollaan juhlittu. Mutta nyt tosiaan kun hän jo ymmärtää, että on synttärit, niin on ihan kiva järkätä jotain sitten -toivottavasti vain itse jaksaa, ettei vauva-arki vie ihan kaikkia mehuja...

Kävin äsken neuvolassa ja verenpaine oli koholla, niin kuin uumoilinkin päänsärystä (tosin onneksi ei ole nyt enää pariin tuntiin särkenyt). Toisella mittauksella jotain 91/130 muistaakseni...Mutta pissa oli onneksi puhdas. Mutta ei tuohon verenpaineeseen nyt oikein auta varmaankaan muu kuin synnytys! Sen verran alkaa jo ottamaan henkisesti koville nämä viimeiset päivät, että ei ole ihme että paineet nousee...Ja sekin vaikuttaa, että viimeiset kolme yötä olen heräillyt jatkuvasti. Joten en jaksa siitä sen enempää huolehti, eikä siitä neuvolassakaan numeroa tehty...Tiedän tosin, että joitakin on käynnistelty jo tuollaisten paineiden takia, mutta mulla tuo verenpaine on siis ollut joskus muutama viikko sitten jo noin korkea ja sitten aina välillä ihan normaali...

Voi kun pääsisi jo pian näkemään sen pienen persoonallisuuden, joka tuolla masussa on jo yli 9 kuukautta kasvanut ja köllötellyt!!! Tahtoo hänet jo syliin!!!! :) :) :) On se niin ihmeellistä tosiaan, että sieltä tulee ihan oma ainutlaatuinen persoona, ei ketään ole samanlaista vielä tässä maailmassa :) Ja ajatelkaa, millaisina välikappaleina me äidit saadaan olla: luomassa jotain ihan uutta tähän maailmaan!!! :)

t.Sinisiipi rv41+1

Vierailija

Enhän mä taas muista yhtään mitään..

Ainaskin ensin [b]Annulle[/b] kiitos suppareista ;D Toivotaan että tehoavat!! [b]~~~tsup~~~tsup~~~[/b] sinnekin suuntaan :)

Voi teidän tyttöä [b]Vallu[/b] :( Paranemisia hänelle [color=red]♥[/color]

Juuh.... miten tuo sun tekstis sattuikin niin sopivasti osumaan meikäläiseen... tässä just vetäsin omppupiirakkaa ja piimäkakkua :-O Ja seuraavan kerran kun nälättää (= herkututtaa) niin syön varmaan suklaata tai jotain muuta yhtä terveellistä ;D Noh, saanpahan taas järkyttyä keskiviikkona neuvolan vaa' alla.....

Ja sitten onnittelut sinulle, [b]Lokaäiti-05[/b], pikkuisesta pojasta :)

[b]Gallupiin[/b]: Meillä masumöyryläinen on ollut rt:ssa n. rv20 lähtien. Peppu vasemmalla ja jalkoja punkee kamalasti oikeaan kylkeen!! Kyllä se peppu tuntuu välillä olevan vähän siellä sun täällä (kuten jalatkin) mutta yleensä ne on niin että jalat oikealla ja peppu vasurissa..!

Kovasti otan osaa äitisi puolesta, [b]Nasuli[/b] :(

En osaa edes kuvitella millaista tuollainen voi olla, oma äitini kun on melkeinpä paras ystäväni, niin ihana ja rakas. Voimia sinulle!!

[b]Sinisiipi[/b]: Ehkäpä teidän vauva tosiaan haluaa isoveljen kanssa saman juhlapäivän ;D Saa nähdä..!! Meidänkin pojalla on tässä piakkoin synttärit (16. päivä), katsotaan tulisko tämä vauva jo silloin maailmaan vai aikooko tosiaan tehdä " isoveljet" ja mennä yli LA:n (joka tosin on vasta 24. päivä).

Mitäpäs vielä..... no ei kai kurjuutta kummempaa. Mä kyllä alan tässä nyt touhuumaan jotakin, että jos vaikka sen YHDEN kipeen supparin sais aikaiseksi.......... vaikka taitaa olla turha toivo :-/

[b]Emppu[/b] kera masun, edelleenkin 38 TASAN :D

Vierailija

Mennään viikkoa 40+4 tällä hetkellä ja oireettomana aivan.

Viimeinen neuvola oli tänään, varattiin TYKSiin yliaikaisseuranta-aika, johon pääsee vasta 10 pv yliaikaisena. Kaikki on hyvin, verenpaineet normaalit, pissat puhtaat ja sydänäänet normaalit.

Limatulpan jämiä olen bongaillut, mutta mitään kovin häiritseviä suppareita ei ole tullut, eli ei kai tässä vielä ihan heti tarvii sairaalaan ponkaista.

PUKAMISTA: tuttu ongelma jo vuosien takaa. Paras lääke on tähän mennessä ollut Oriflamen TenderCare-voide. Siinä ei ainakaan ole mitään ylimääräistä eikä vaarallista, eli ei kortisonia. Auttoi paremmin kuin tuo Sheriprokt (vai mikä se oli...).

Yöt menee hyvin nukkuessa, keskimäärin kerran yössä vessaan vaan. Päivisin ei kyllä jaksa kauheesti enää häärätä. tai ei saa itseään niskasta kiinni, että tarttuis toimeen. Olen istuskellut koneella ja lähetellyt sähköposteja ja hoidellut työ- ja harrastusasioita. Vielä viimeiset pois jaloista...

Näin unta viime yönä, että sellainen pikkutaapero kuljeskeli ympäri meidän kämppää ja kurkki huoneisiin. Ikään kuin vaavi olis käyny katsastamassa, onko kaikki valmista hänen tulla ;) Oli tosi vahva fiilis vielä herätessä, että joku kolmas oli talossa vahvasti läsnä. Että eiköhän me pian päästä tositoimiin.

ONNEA kaikille jakautuneille ja voimia vielä odottaville!

terv. Meeri ja muksu 40+4

Vierailija

Koossa vielä visusti.

Eilen kun käytiin lenkillä, niin oli eka tuskanen lenkki. Jouduin lepäilemään välillä.

Harjoitussupistuksia satelee aina kun olen pystyssä.

Ekan kerran mun raskauksien historiassa huomasin eilen turvotusta jaloissa? Mistä se johtuu?

Parina viime yönä olen nukkunut vaan noin 3h. Alkaa vähän olla univelkaa. Jos nämä vielä jatkuvat, niin kohta pitää kirjautua Jorviin öiksi, jotta saa unilääkettä.

Ei jaksa kohta synnyttää jos unettomuus jatkuu ja päiväunia en osaa nukkua.

Kaurapussista: Mä ostin sellaisen joskus Anttilasta.

Auts. Jätkä yrittää ihan omin voimin taas ulos, eli mylläys alkoi...

Urkki ja Aarre rv 39+5

Vierailija

Täälläkin hyvin nukuttu yö takana, ennakoiva supistuksia oli eilen mutta loppuivat sitten yöllä niinkuin on ollut viime päivinä. Nyt tuntuu taas lupaavalta, mutta kipeitä ne eivät ole edelleen. Anoppi soitti eilen ja kuulusteli jos voivat lähteä miehen veljen märyräkoiraa vahtimaan tänään, oli ollut kiirellisessä istukkasyöpäleikkuksessa eilen, koiraparka. Ilman muuta sanoin minä, vaikka ei ole hajuakaan milloin näistä maha- ja selkäjomtuksista muuttuu oikeiksi, mutta eiköhän sitten tiedä! Yksi huolenaihe on hirveä yskä, saisi loppua ennen kun mennään synnyttämään!

Päivän olen aloittanut ahkerasti, leipä oli loppu joten leivottiin tytön kanssa sämpylöitä. Pesukone on pyörimässä, en jaksa uskoa että se olisi " viimeinen" , siitä kun oli eilen puhetta. Viiimeiset lakanat kyllä vaihdettiin eilen!

Ainakin PÄIPPY ja WAIMO olivat lähdössä shoppailemaan, minäkin olen suunnitellut että lähden Stokan Hulluille päiville loppuviikosta jos ei päästä tositoimiin ennen sitä, jos se vaikka olisi hyvä käynnistyskeino.

BEIBIlle peukkuja polille jos vaikka saisit jäädä sinne, pakkohan sen vauvan on tulla ulos jossain vaiheessa!

GALLUPPI Vauva on ollut rtssä kauan, peppu on aikas keskellä, taitaa olla selkä vasemmalla ja jalat siinä jossain oikealla? Vaihtaa kyllä välillä kylkeä tämäkin masukas, on aika liikkuva tyyppi. Nyt on kyllä hiljentynyt vähän, jos olisi vaikka merkki jostain!!

Ja kiitos vaan kakusta Emppu, ajattelin just että kahvin kanssa pitäisi olla jotain hyvää :)

MINSKI kyseli kaurapusseista, ostin omani sokoksesta, eiköhän myös citymarketeista ja muista isoista tavarataloista löydy pusseja. On kyllä hyvä sijoitus, minä nukahdin eilen pussin kanssa, helpottaa kyllä ihmeesti ristiselkäkipuihin.

Ja Lokaäiti-05 onneksi olkoon pikkupojan syntymän johdosta!

Nyt ruoanlaittoon!

Lovisa rv.39+2

Vierailija

Visusti yhdessä koossa. Meidänkin vauva on muuten selkä vasemmalla ja potkii oikeaan kylkeen minua..

olo on niiiin tukala ja karsee, koko viikonlopun on supistellut epämääräisesti ja -säännöllisesti, alkaa olo olla jo ihan poikki. Mutta ei kait se auta synnärille mennä valittaan, tuskin ne mitään tekee kun ei viikot ole edes täynnä :/ Vaikka itse olen kyllä jo toosi täynnä koko odotusta, mulle riittäis jo ihan varmasti.

Eilen oli tuo meidän kaksivuotias niin liikuttava kun taputteli mun mahaa ja sanoi että " tuolta vauva syntyy ja sitte nukkuu vaunuissa ja mennään lenkille." Ja osoitteli vaunuja..Aikoi itse kuulema kävellä. Onhan poju jo kävellyt koko kesän ei enää rattaisiin suostu. Pitkiäkin matkoja jaksaa. :) :)

No, vielä ois tämä viikko, ensi maanantaina mulla on kontrolli äitipolilla ja jotenki kyllä aion hienovaraisesti vihjata käynnistyksen suuntaan, on tämä sen verran iso. Niin ne kyllä sanoi jo viimeksi että jos näyttää isolta niin ehkä voidaan käynnistellä. oishan se ihana! Jos sitte viimein tämä möhkö-olo helpottais..No, aika näyttää ;)

Nyt taidan lukaista loput tästä pinosta ja sit päikkäreille nuhaisen kuopuksen kanssa. Onnitteluja kaikille vauvansa saaneille!toivottaa kateellinen

Lokari 39+1

Vierailija

Ihan ekaksi SUURET ONNITTELUT KAIKILLE, JOILLA ON JO VAAVINSA KAINALOSSA! Ainakin EMMA-LEENA, MUTU, KUUKIRSIKKA ja LOKAÄITI tulee mieleen. Mahdoinkohan jonkun unohtaa?

Eilen oli taas itsellä sen verran masis-päivä, etten jaksanut pinoutua, joten tässä pääsee nimet unohtumaan.

Niin ja EMPULLE myöhäiset synttärionnittelut!

Ei oireile taas ei. Mihinkähän ne perjantain tuntemukset kaikki katosi?

Noh, uusia odotellessa. Jospa sitä tänään jaksaisi vaihteeksi olla positiivisemmalla mielellä. Alkaahan tässä pikkuhiljaa päivät käydä vähiin, ei tuo toukka ikuisesti voi mahassa piileskellä, vaikka eilen ajattelinkin kiukuissani, että tuolla se viettää varmaan 18-vuotissynttäreitäänkin... ;)

Eipä tässä muuta. Perjantaina vasta saan lähetteen yliaikaiskontrolliin, jos ei ole sitä ennen synnärille päästy. Eli ensi viikolla vasta pääsisi siellä käymään ja tod.näk. seuraavalla viikolla vasta käynnistäisivät. Peukkuja pitelen itselleni, että jospa hyvinkin tämä viikko tuottaisi tulosta.

Tsempityksiä myös muille! Siirryn vaakatasoon.

-Coppola ja Nuutti rv 39+5-

Vierailija

Tänään oli rutiinikäynti neuvolassa. Pompsahtaneen painonnousun ja päänsärkyjen takia rutiinikäynnille polille ottaan vauvan sydänkäyrät. Kaikki ok, paitsi sitten selvisikin yllättäin, että vauva perätilassa (vaikkakin oli jo kiinnittyneenä joku aika sitten). Niinpä samantein varattiin aika sektioon, joka on nyt sitten keskiviikkona. Aamulla klo 7.15 suunnataan miehen kanssa äitiyspolille ja samana päivänä saadaan meidän oma vauva syliin! Aivan uskomatonta! Toki olin ensin pettynyt ja itkin, kun en saa synnyttää esikoistani mutta nyt olo on jo hyvä! Tärkeintä on kuitenkin ihana lopputulos!!! On tää nyt vaan niin uskomatonta, että kaksi yötä ja meillä on uusi perheenjäsen!!!

Palaan asiaan, kun kotiudutaan sairaalasta.

T: Onnellinen Panda-Agentti rv 40

Vierailija

kiitos kivasta ja rohkaisevasta viestistä!!!

Kaikille muillekin tsemppiä odotuksen loppumetreille ja niille, jotka on jo onnellisina kotona nyyttinsä kanssa!!!

T: Panda-Agentti

Vierailija

Päiväunet sain vetästyä ja mieli onneksi jo virkeämpi. Inhottavaa kun tuo pohjaton väsymys tuntuu aina iskevän 10-11 välillä ja on melkeinpä PAKKO päästä maate.

Juu utelusoittoja tulee mullekin mutta onneksi lähionnä vain yhden (rasittavan) ihmisen myötä. Ärsyttää kun tämä " kaveri" on jo useamman viikon pommittanut uteluillaan (siinä paha missä mainitaan *murrr*) vaikka nimenomaan erikseen sata kertaa sanoo että ILMOITAN SITTEN!!!!!!!! Piti puhelin pitää päikkäreiden aikaan äänettömällä ja hyvä niin kun oli taas parissa tunnissa 10 puhelua tullut :( Onneksi muut on älynny jättää ylimääräisillä soitoilla rauhaan.

GALLUPPIA pukkaa. Meillä vauveli majailee peppu vasemmalle ja potkii oikealle. Tai oikeestaan terkkari arvioi että pikkuinen peppu osoittaa jonnekin vasemman kyljen selänpuolelle. Raivotarjonnassa on ollut niin kauan kun muistan eli tietääkseni ei ollenkaan perätilassa kun on tarkistettu.

PRECIOUS oi miten ihanaa tollanen Baby Shower. Vaikka onkin niin jenkkiläisen kuulloinen idea niin olisihan se ihanaa kun kaverit muistaisivat tuollaisella. Tosin millähän värillä sitten pitäisi kaikki olla kun ei tiedä sukupuolta :)

NASULI osanotto alkoholistiäidin johdosta. Mun ukkini oli alkoholisti, joka teli itsemurhan lopulta. Kamalaahan se oli silloin joskus, mutta toisaalta inhottava sanoa että oli helpotus omalla tavallaan kaikille...eikä vähiten ukille itselleen, oletan.

LOKAÄITI ihan hirveästi onnea pojasta!!! Eipä enää tarvitse liitoskivuista sun muista enää välittää!!! <3 <3 <3

Eipä tuossa sitten aamun olekaan ihmeempiä kuulumisia. Mietin tässä että pitäisikö jaksaa mennä käymään kaupassa vai pitäisikö odottaa suosiolla huomiseen. Ei olis mitään mitä PAKKO ostaa, mutta piru kun rupes tekemään mieli niitä jotain ihme leivonnaisjuttuja joita saa 5 vaille valmiina kaupasta. Sitten vaan uuniin tai jääkaappiin tai jotain. Auts, nyt kun sanoi sen " ääneen" niin rupes tekemää vieläkin enemmän :P:P:P

Oikein ihanaa päivää isomasut

Sinilainen toistamiseen 37+5

Vierailija

Yökukkujiakin taas liikkellä ollut....;9

Jotain kommenttia ekaks ettei unohtuis....KAISAlle Tsemppiä polille! Samoin BEIBIllekin, jospa saisit ajan sieltä mukaasi. Ois ees mukavampi sitä ootella. Niin ja TSEMPPIÄ kaikille muillekin jotka menossa kenties polille tms. TULKAAHAN KERTOMAAN KUULUMISET!!!!

SINISIIPI: Meillä asuu sukulaiset ja ystävät kans 300 km:n päässä ja täällä vasta puolitoista vuotta asuttu. Joten ei sos.verkosto kovin kasvanut täälläkään. Mä olen ajatellut sitäkin, että kun vauva syntyy, niin eipä ole paljon ketä vois joskus pyytää vaikka lapsenvahdiks tai jos muuten tartteis jotain apua. Muutama kaveri on kyllä töistä tuttuina, mutta ei heihin ole kovin kunnolla kuiteskaan tutustunu, että vois tukeutua heihin. Että välillä tämä asia ainakin minua masentaa. Jospa sitä pikkuhiljaa tutustuisi paremmin ihmisiin.

ANNU: hyvä yrittää rohkaista sua jaksamaan vaan odottelemaan, kun tietää, että se on hankalaa. ROikut täällä pinossa vaan koko päivän :)

Hmmm...no nyt sitten en enempää muistakaan. Joku kysyi vauvan asennosta masussa. Mulla on viikolta 28 ollut rt:ssa ja yleensä peppu oikealla kyljellä ja varpaat vasemmalla. Mutta muljuaa välillä sen verran, ettei aina erota kummalle kyljelle peppua työntää tai jalkoja.

Sitten olisikin hieman nolo KYSYMYS. Eli mä huomasin eilen, että olen saanut vaivoikseni peräpukaman, YÖK!!! Onko teillä muilla? JA voiko raskaana ollessa hoidattaa? Saako noin vaan apteekista jotain? Olin valmistautunut, että synnytyksessä vois sellanen vaiva tulla, mutta nyt jo?!!!! No, välillä maha luirulla ja välillä taas kovalla, että johtuisko siitä. KIITOS etukäteen, jos joku viitsisi vastata.

ONNEA tasislaisille JA ONNEA NASULILLE MATKAAN!!!

T:Hemulii_i 39+0

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat