*HELMENKANTAJIEN MAANANTAI*

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Sivut

Kommentit (21)

Vierailija

Empäs ole aikoihin kirjotellu tänne, mutta nyt on töissä sen verran tylsää että...

Tässä välissä olen käynyt ultrassa, jossa selvisi että 2 poikaa masussa mellastaa. Näin minä vähän jo aavistelin =) Hyvin ja tasaseen tahtiin olivat kasvaneet ja painossakin eroa vain 4g. Kauheita ovat melskaamaan aamusta iltaan.

Tuosta sokerirasituksesta...Mulle on tehty se molemmissa edellisissä raskauksissa. Ekassa ei mitään häikkää, tokassa oliki sitten raskausdiabetes. 2 tuntia siellä menee ja 3 verikoetta otetaan. Ja litku on ihan hirveän pahaa! Nyt en vaan hokannu kysyä kun on uus asuinkunta ja nla että mitähän nla-täti mahto tarkottaa kun sano että laittaa lähetteen s-rasitukseen...En nyt siis tiä kävelenkö vaan yks aamu labraan, varaanko ajan vai onkohan sieltä postissa tulossa mulle aika =) Täytyypi varmaan soittaa.

Vierailija

minä menen sokerirasitukseen siksi, että pari aikaisempaa vauvaa ovat painaneet yli 4.5kg, eli se on yks kriteeri. Jos pissasta löytyy sokeria tai painoindeksi on jotain 25 kieppeillä ovat kaks muuta syytä, jotka tiedän.

Ei mulla koskaan ole ollu mitään sokerijuttuja ja painoindeksikin on 19, kasvaa vaan isoja vauvoja.

Tällä viikolla olis neuvola, toivottavasti täti mittais sf-mitan, että tietäis missä mennään. Vielä tää masu on aika tavallisen kokoinen mut se kasvupyrähdys tuleekin vasta 35 viikon jälkeen- ainakin meillä näin. Painoa on tullut huikeat 8kg.

Täälläkin väsyttää ihan mielettömästi, huimaa jne. Pitäis pikkuhiljaa alkaa rauhoittaa tahtia mut töissä eikun kiristyy vaan. Joulukuun puolivälissä saan aloitella lomat ja jos oikein pahalta tuntuu, aina voi hakea sairaslomaa. Tuntuu vaan kurjalta " jättää työkaverit pulaan" mut kyllähän tää vauva menee arvoasteikolla paljon yläpuolella ennen töitä.

Kaikille vaan kovasti jaksamista ja ihania syyspäiviä.

Neppis ja Nysä 23+0

Vierailija

Vaikka jo aiemmin uhosin että en sinne mene kun kammo on niin kova. Mutta jouduin noyrtymään ja varaamaan ajan kun alkoi ikävästi vihloa ja kyllähän sieltä pari reikää löytyikin. Laittoivat väliaikaiset paikat, jota ihmettelen kovasti, koska raskaudenhan ei pitäisi olla este puuduttamiselle???? Sanoi vaan että kahden vuoden päästä uudestaan. Nyt kyllä varaan ajan yksityiselle heti kun lapsi on syntynyt, tolla kunnan hammaslääkärillä on tapana tunkea potilaitten suut täyteen väliaikaisia paikkoja, eikä sitten ikinä niitä ota auki ja laita kunnon paikkaa tilalle. Olis nyt vaan samantien sitten paikannut kunnolla kun ihan puolen tunnin aikakin mulle oli varattu. Koko käyntiin meni yht. 10min ja 35¿ SUUTUTTAA!!

Masussa kaikki hyvin. =) Potkii kovasti ja nyrkkeilee kanssa..

-sitruuna ja möhköfantti 21+4-

Vierailija

Dadaa, huimaus saattaa johtua alhaisesta verenpaineesta tai sitten hemogloiinista. Näillä viikoillahan hemoglobiini yleensä laskee kaikilla. Milloin olet käynyt viimeksi neuvolassa ja mitattiinko hemoglobiini? Entäs oletko menossa pian? Jos et ja huimaa kovasti, niin voisithan soittaa neuvolaan ja kysyä jos ne ottaisi sut sinne sen mittaamaan, siinä kun ei kauaa mene. Tuo huimaus on nimittäin tosi ikävää, mulla oli sitä kanssa alkuraskaudesta, mutta silloin en vielä rautatabletteja voinut syödä. Söin sitten urakalla verilettuja, pinaattia, mansikkaa, persiljaa, kuivattuja aprikooseja ja paprikaa. Mutta tuo minunkin kuurini auttoi, olo parani jo muutamassa päivässä.

Huh, kun mä nukuin pitkään, ihan just heräsin. Nykyään on tuo uni alkanut aamuisin maistumaan, ehkä kun herään usein yöllä ja olen aivan virkeä. Mainitsin siitä neuvolassa ja siellä sanottiin, että keho luultavasti alkaa jo sopeutumaan imettämiseen, että hormoonioiminta toimii niin, että se herättää äitiä yöllä imettämään pientään. Aika jännä, en ollut tuollaistakaan tiennyt enkä ajatellut. Tämä raskaus on kyllä varsinainen tutkimusmatka oman kroppaan, aika hienoa seurata näitä muutoksia omassa kehossaan!

Mutta nyt tämä lähtee puuron keittoon. Mukavaa viikonalkua kaikille!

Austen

Vierailija

Mä olen taas tänään ihan kyrsiintynyt työntekoon, taitaapi tämä päivä mennä taas odotus -palstalla ja huuto.netissä löytöjä tehden =)

Sokerirasitukseen mennee meikäläinenkin jossain välissä, mä joudun ainakin siksi, että painoindeksi yli 25. Aika helposti siis, kun ei tuolla painoindeksillä vielä kauheaa ylipainoa ole... ei ollut ekassa raskaudessa tällaisia " murheita" . Olisin kyllä varmaan joutunut ilman tuota ylipainoakin, sinne kun laitetaan jos aikaisempi lapsi painanut syntyessään yli 4,5 kg.

Ai että on hienot meidän uudet rattaat! Ainakin ulkonäköön ja kasattavuuteen ym. olen tosi tyytyväinen, lasten kanssa en ole ehtinyt rattaita vielä testailemaan. Mutta on tosi sporttisen oloiset! Meille tuli siis X-Adventuren Twin Swivelit.

Mun piti kommentoida jotain jonkun eilen kysymää, mutta kas kun en enää muista =( No, palataan asiaan jos sattuu muistumaan mieleen.

Mukavaa alkavaa viikkoa,

Manna ja eekuli 20+3

Vierailija

Täälläkin heräiltiin yölllä virkeänä, mutta luulen että syynä oli meidän 9kuinen, joka tavallisesti heräilee pitkin yötä vaan karjahtaakseen muut hereille... Nyt se sitten nukkui tosi hyvin ja äiti heräili ihmettelemään : ) Luulen että syynä on iskä joka kuorsaa ja herättelee tyttöä tavalisesti. Nyt lähti koulutukseen kahdeksi viikoksi. Niin, meidän iskä lähtee nyt sitten Afganistaniin.

Kävin taas tänä aamuna katselemassa äitiyspakkauksen tavaroita... Nyt kun tietää että on poika tulossa niin sisältö näyttää ihan poikien väriseltä!

Onko muilla ollut isoa painonnousua? Tää on minun kolmas vauva ja aina vaan näyttää vauvat ja äiti kasvavan. Eilen katselin tuon edellisen neuvolakortista että oon painanut tän verran viime raskaudessa viikolla 27 ja mulla kun itselläni on nyt ollu niin hyvä ja " kevyt" olo : ( Painoa tuli edellisessä raskaudessa 24kg lähtöpainoon. Kilot kyllä lähtivät puolen vuoden sisällä, mutta en silti haluis nyt yhtään enempää. Olo oli loppuvaiheessa niin kömpelö ja rasittava... Mutta se kai kuuluu raskauteen!?!

Mymmeli rv 22+1

Vierailija

Etistä istukkaa on neljää eri tyyppiä eli: matalalle kiinnittynyt (suurin osa istukkaa on kohdun runko-osan alueella) , reunamyötäinen (istukan reuna ulottuu kohdunsuun reunaan), osittain etinen (vain osa kohdunsuuta on istukan peittämä) ja täydellisesti etinen (istukka peittää kohdunsuun täysin sen ollessa väh. 2 cm auki).

Oireet:

Vuoto alkaa yleensä ilman kipuja. Kohdun alasegmentti eli ns.istminen osa kasvaa vasta rv 28 jälkeen huomattavasti. Sen vuoksi alas tai kohdunsuu eteen asettunut istukka aiheuttaa ensimmäiset vuotonsa 28. rv:n jälkeen. Vuoto on peräisin istukan etureunasta. Supistukset lisäävät vuotoa. jos istukka täyttää kohdun alaosan, sikiö ei pääse asettumaan normaaliin asentoon. Sikiön pää jää korkealle tai sikiö on perä- tai poikkitilassa.

Täydellinen etinen istukka estää alatiesynnytysen aina. Useissa tapauksissa myös osittain etinen istukka johtaa sektioon.

Eli tästä syystä sitä vuotoa voi tulla. Älä nyt kuitenkaan käy pelkäämään mitään. Ultrassa sulle varmasti sanotaan, missä kohtaa tarkalleen ottaen istukkasi sijaitsee ja onko siitä haittaa synnytyksessä. Itselläni on etuseinämässä oleva istukka, joka on raskauden kulun myötä siirtynyt enempi kohdunpohjalle, mutta on edelleen edessä. Etinen istukka tämä ei siis ole, vaikka edessä sijaitseekin. Jos istukka on kohdunsuun edessä (kuten edellä kuvattiin) puhutaan etisestä istukasta. Mutta mua varoiteltiin esikoisen raskauden alussa (silloin myös istukka etuseinässä) että saattaa tulla veristä vuotoa jo heti alussa, koska istukka oli niin alhaalla. Mitään vuotoa ei kuitenkaan tullut ja istukka nousi ylöspäin raskauden edetessä ja kohdun kasvaessa. Don´t worry, kaikki selviää kyllä raskauden edetessä.

Vierailija

Nyt rv20+0. Reisimitta vastasi rv19+5, päänmitta 19+1 ja vyötärönympärys 20+0. Painoarvio vyötärömitan perusteella 319g. Kovasti yritti ultraaja sihdata jalkoväliin, mutta piti jalat tiukasti yhdessä. Mutta sen verran kun raotteli jalkojaan, ei siellä kyllä mitään näkynyt.. Hmm.. jäämme odottamaan kumpi tulee :) Meillä on kuukauden päästä Brunon ultra, joten siellä voi olla että selviää myös tuo sukupuoli. On kyllä ollut tosi vahva poikaolo läpi raskauden.

Huih, kylläpä kuulosti pelottavalta tuo vuoto mitä parilla helmiksellä oli ollut (anteeksi olen huono muistamaan nimiä..). Mutta hienoa, jos kaikki on kunnossa. Etinen istukka voi tosiaan vuotaa ja voi olla myös myoomia kohdussa mitkä tihkuttaa. Varmasti kaikki menee oikein hienosti loppuun asti. Tsemppiä!

Mua on kanssa supistellut jonkin verran, yleisimmin selällä maatessa. Siinä tutkimuspöydällä alkoi kanssa supistella, kun oli jalat suht alhaalla ja vatsaa paineltiin pitkään sillä ultralaitteella. Vauva myös liikkui siellä runsaasti, lienee pakoili sitä anturia. Karkailee aina myös dobblerin alta :)

Jep, eipä tässä kummempia. Mukavia syksyn jatkoja kaikille!

Vierailija

Minä olen niin kertakaikkisen halki-rikki-poikki-väsynyt, etten tiedä miten jaksan. Fyysisesti siis...

Selkä aivan jumissa, samoin hartiat, päätä särkee, on paha olo, masukipu ei helpota, ja olen niiiiiiiiin väsynyt. :(

Mies lähtee loppuviikoksi työmatkalle. Päivät tietysti pitää vielä olla töissä... iltaisin ollaan 2-vuotiaan pikkutouhuilijan kanssa sitten kahdestaan. Toivottavasti kokisin jonkin ihmevirkistymisen piakkoin...

Neuvola on keskiviikkona. Siellä sitten nähdään ne hemoglobiini- ja verenpainetasot.

Mut oon minä niin poikki, kertakaikkiaan. Onko kohtalotovereita? Miten jaksatte pyörittää arkea väsyneenä?

Vierailija

Tänään kävin aamuseltaan neuvolassa, vauva voi hyvin ja vastaa kooltaan viikkoja... Mun hg sen sijaan oli laskenut, muttei hälyyttävästi, ja sainkin käskyn aloittaa syömään rautaa... Onko muita jotka sitä syövät? Ja taasen verenpaine oli noussut, mutta ei sekään paljoa. En vaan nyt sitten tiedä mistä nämä väsymykset ja huippaukset voivat johtua...

Joku täällä kirjoitti myöskin huimaamisesta, pahoinvoinnista, väsymyksestä ja siitä että silmissä mustenee (En vain muista kuka)... Oletteko ottaneet asian puheeksi neuvolassa, ja mitä teille vastattu? Mä en tietenkään tajunnut noita kysellä, kun oli uusi neuvolatäti ja hänkin juuri aloittanut...

Mulla oli parisen viikkoa sitten mahakipuja, joihin ei löytynyt syytä, ja olinkin kolme päivää pois töistä. Ja mahakipu jatkuu edelleen, joka päivä... Mutta kaippa siihen on jo tottunut. Nyt on työmotivaatio -1000, ja pitäisi vielä kärvistellä töissä pari kuukautta! Onko muita joita ei kiinnosta työnteko enää alkuunkaan ja miten olette asian selvittäneet/ratkaisseet? Neuvolantäti kyllä sanoi, että jos kivut eivät vähene huomattavasti tai lisääntyvät, niin täytyy sitten kokeilla jotain muuta juttua...

Niin ja sellaista kyselen vielä, joko olette hankkineet mammavaatteita, ja mistä? Täältä Hml:sta en ole mitään vielä löytänyt ja mietinkin pitäisikö sitä lähteä ajamaan Tampereelle tai Helsinkiin?

Mutta nyt taidan siirtyä tuonne tv:n ääreen...

Napero ja masukki 22+4

Vierailija

Täälläkin väsyttää ja työmotivaatio on vähissä... Peri päivää supistellut heti kun jotain on nostanut/kyykkinyt tai välillä muuten vaan. Pesukoneen tyhjentäminen tuntuu pahalta kun supistelee kokoajan. Pitäs varmaan hommata pikkujakkara ja istua koneen eteen =)

Mullahan oli kans tuota huimausta ja päänsärkyä pari-kolme viikkoa sitten, nyt on jo parempi. Rautaa oon syönyt 6vk ja jatkuu edelleen vaikka hemppa olikin noussut 108:aan. Multitabs 2+ syön kans 1/pv.

Mahaa repii välillä ihan kun suonta vetäs mahasta, vasemmalta puolen. Vauvako se siellä repii?

Joku kyseli äitiysvaatteista; minä tilasin h&m:ltä kolmet housut (farkut ja 2xtrikoot) ja viikko sitten löysin kirpparilta farkut ja kahdet ns. kotihousut+ äitiyspaidan. Muutama päivä sen jälkeen ostin kaverilta kahdet housut ja hameen. Ja sain lainaan paidan =) Eipä oo aikasemmin ollut näin hyvä äitiysvaatevalikoima mulla, edellisten äitiysvaatteet oon jo kerenny hävittää. Jotain tavallisia t-paitoja/trikoopaitoja pitäs katella kun kaikki jotenkin nousee mahan yli.

Nyt pitää lähtä tainnuttaan nuo lapset...

Ainiin, semmoista vielä, että ootteko miettineet milloin aloitatte äitiysloman? Lienenkö minä joku väliinputoaja kun tuntuu että vaihtoehtoja on liikaa äitiyspäivärahan määräytymiselle...

Nimittäin voin valita sen 30-50 pv ennen laskettua aikaa, joten voin valita jäänkö tämän vuoden puolella vai ensi vuoden puolella, toinen tai siis kolmas vaihtoehto on se että pvraha määräytyy edellisen ä-rahan mukaan (kuopus täyttää tammikuussa 3v) ja liekö siinä vielä sekin vaihtoehto että lasketaan puolen vuoden työtulojen mukaan...

pitäs alkaa selvitellä mikä ois paras ja kannattavin ratkaisu. Kun vaan jaksaisi, jotenkin tuntuu ettei jaksa mitään ylimääräistä.

Matilda & taimi 23+0

Vierailija

Taas on minut potkittu hereille tasan klo. 6. Ihmeellinen on tuo herätyskello masussani. En kuitenkaan valita, onnellinen olen :)

Mulla on lääkäri klo. 8.15 ja rakenneultra klo. 14. Hurjaa toimintaa koko päivän ajaksi. Jokohan saatas selville se sukupuoli, ihan tärisen jännityksestä. Näyttihän tuota miestäkin hieman jännittävän töihin lähtiessä, kun meinasi unohtaa kengät jalastaan. Hän lähtee töistä aikasemmin, tulee hakemaan mut ja sitten yhdessä mennään ultraan.

Huomenna ois se sokerirasitus :( Kauankohan siellä menee, osaako kukaan valistaa? Ja mitä siellä tehdään? Tänään jää iltasyöpöttely väliin...

Viikonloppu meni täällä taas rauhallisesti lähinnä ollessa. Yksillä synttäreillä käytiin sunnuntaina (njam, sai herkutella), mutta muutoin lähinnä kotona. Ulkoiltu on kovasti koska oli niin hienot ilmat.

Nyt pitänee mennä siistiytymään ja kohta lähteä tallustamaan lääkäriin... Tulen iltapäivällä kertomaan kuulumiset ultrasta :)

Birdy ja Nirppu 20+3

Vierailija

minä menen sokerirasitukseen siksi, että pari aikaisempaa vauvaa ovat painaneet yli 4.5kg, eli se on yks kriteeri. Jos pissasta löytyy sokeria tai painoindeksi on jotain 25 kieppeillä ovat kaks muuta syytä, jotka tiedän.

Ei mulla koskaan ole ollu mitään sokerijuttuja ja painoindeksikin on 19, kasvaa vaan isoja vauvoja.

Tällä viikolla olis neuvola, toivottavasti täti mittais sf-mitan, että tietäis missä mennään. Vielä tää masu on aika tavallisen kokoinen mut se kasvupyrähdys tuleekin vasta 35 viikon jälkeen- ainakin meillä näin.

Täälläkin väsyttää ihan

Vierailija

Viikonloppu takana ja töissä istutaan taas. Heräsin minäkin viime yönä virkeänä kuin peipponen klo 04:30 Pikkuinen potkutteli masussa ja minulla oli nälkä :) No, jatkoin kuitenkin unia jossain vaiheessa...

Minullakin tuota huippausta on ollut joka raskaudessa, myös tässä. Hemoglobiini on ollut hyvä ja verenpainekin jopa hieman koholla - ja silti on huipannut, joskus jopa mustennut silmissä esim. kaupassa. Lääkäri veikkasi syyksi vain sitä, että veri kiertää enemmän tuolla masun suunalla, eikä sitä aina riitä tarpeeksi vikkelään päänuppiin saakka.

Mutta nyt pitäisi jatkaa töitä... Laiskotuttaa vaan niin maan hirmuisesti...

Laivis rv 22+1

Vierailija

Töissä taas istuskelen, muutaman tunnin päästä pitäisi päästä jo kotiinkin. Illalla psykan tunnille, vaikkei yhtään jaksaisi kiinnostaa. Täytyy ottaa varmaan iltapäivällä päikkärit Pikkukakkosen aikaan, jotta jaksaa pakertaa.

Täälläkin pikku kullannuppu möyryää mahassa ihan kamalasti, varsinkin iltaisin. On se niin ihanaa :o) Saisivat pian isukki ja esikoinenkin tuntea liikkeet, niin voisi jakaa tämän ilon!

[color=red]Birdy= [/color] Mä olin sokerirasituksessa viime odotuksessa, ja ainakin mun tapauksessa menin labraan aamulla klo 8 (ja olin sen 12 tuntia syömättä), ensin mitattiin sokerit verestä (en muista oliko oikein verikoe vai otettiinko sormenpäästä), sitten join lasillisen sitä litkua. Eikä maistu miltään cokikselta, niinkuin jotkut väittää! Vahvalta sokerivedeltä, yök! Sitten hipsin viereisessä huoneessa olevaan neuvolan odotushuoneeseen ja luin siellä vauvalehtiä. Tunnin päästä uusi mittaus verestä, tunti taas lukemista, ja taas mittaus. Eli 2 tuntia kesti.

Joku kyseli painosta. Mullahan paino tippui alkuraskaudessa pahoinvoinnin takia 5 kiloa, ja sinne se on jämähtänyt! Ei kyllä yhtään haittaa, on jo alkumassaa ihan yli omien tarpeiden. Kai jossain vaiheessa saa huolestuakin, mutta nyt ainakin maha kasvaa vauhdilla, joten en stressaa.

Aurinkoista syyspäivää kaikille!

Pikri & Kullannuppu rv 20+4

P.S. Ultraan 2 yötä!

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat