Miten pääsen yli siirtymävaiheesta ja kauheasta syyllisyydestä?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Varmaan sadas kerta kun täällä tätä pähkäilen ja rohkaisevia kommentteja olen saanutkin mutta...

Eilinen ja viime yö meni sitten jo niin että omaa maitoa ei tullut juuri mitään. Saan maitoa tulemaan vain syömällä Primperan-pahoinvointilääkkeitä mutta ei kai niitä ole ideana syödä koko imetysaikaa. Muuten maito vähenee heti ja poika on rauhaton ja itkee rinnalla. Eilen alettiin antamaan lisämaitoa ja hyvin meni. Nyt vain olo on niin haikea ja se syyllisyys... Tuntuu hullulta tarjota lähes tyhjiä tissejä pojalle kun minuutin imee ne etumaidot ja sitten finito, menet lämmitäämään korviketta. Omasta mielestäni kaikki alkaa olla kokeiltu, poika ei suostu asumaan rinnalla eli sekään ei auta, ihokkain on pesitty, vyöhyketerapiassa käyty, pumpattu joka päivä, nuo maidoneritystä parantavat lääkkeet, lapsentahtinen imetys, rinnan tuputus jne. En enää edes nuku öisin kun olen niin stressaantunut asiasta.Hullua tiedän.

Kannattaako yhä tarjota rintaa pojalle vai kannattaisiko siirtyä suoraan pulloon? Maidon eritys vähenee entisestään kummassakin tapauksessa. Oisin kyllä halunnut imettää pitempään mutta...

Alituiseen samaa asiaa vatvova Baby ja onni 9,5 viikkoa

Kommentit (9)

Vierailija

Eiköhän se ole niin (kaikki varmasti samaa mieltä), että kaikkesi olet tehnyt ja voit ihan hyvillä mielin antaa pulloa. Ei kukaan toki kiellä sinua antamasta lisänä rintaa, mutta jos siitä aiheutuu niin paljon surua niin parempi varmaan antaa asian olla. Onni on saanut jo nyt aimo annoksen ämmää ja vasta-aineita, hyvin hän siitä kasvaa ja läheisyyttä saa pullorukinnassakin. Minun yksi ystäväni ei voinut imettää yhtään vaikka olisi halunnutkin ja myös hänellä on aivan normaali ja terve poika. Jälleen lämmin halaus sulle! Vanhemmuus on täynnä syyllisyyttä, koska aina me haluamme lapsen parasta. Sinäkin ajattelet Onnin parasta, kun haluat hänelle tyytyväisen äidin ja sujuvat ruokailut. Kun ne kerran onnistuvat pullolla niin älä suotta murehdi.

Ps. Jos/Kun lopetat kokonaan imetyksen niin älä ihmettele jos rinnat ovat pinkeinä parin päivän jälkeen, vaikka nyt ei maitoa oikein tulekaan. Annat vain Onnin imeä enimmän pois tai lypsät vähän. Kyllä se sit tasoittuu.

Vierailija

Täällä kohtalotoveri joka todella yritti kaikkensa. Ensimmäisen kuukauden aikana nukuin n 1 tunnin yössä kun yritin epätoivoisena imettää tyttöä. Meillä sitten neuvolatäti pisti ruotuun ja käski antamaan korviketta ja NAUTTIMAAN LAPSESTA! Loistavasti on mennyt sen jälkeen. Lapsi on ollut terve kuin pukki ja äiti todella nauttii hänestä ilman omantunnontuskia.

Vierailija

vauva sylissä joten anteeksi vain pienet kirjaimet...

yhäkin tunnen suurta haikeutta ja syyllisyyttä kun annan pojalle korviketta. mutta äsken just annoin eka kumpaakin tissiä ja itku vaan jatkui-jostain syystä se maito vaan nyt vaan loppuu tosi nopeasti... :( no korviketta meni hienosti 50ml heti ja poika nyt niin reipas ja iloinen. ja äitiä yhä itkuttaa-hölmöä, sillä en alunperinkään ole ollut innostunut imetyksestä. mutta kun tosiaan haluis antaa lapselleen vain parasta!!! mutta en halua itkettää poikaa.

on se ihanaa etten ole ainoa. ei se maito näköjään aina vaan riitä ja tätä se oli jo sairaalassa ja ollut jo kohta 2,5kk...taistelua. mutta vieläkään en osaa olla tarjoamatta eka tissiä vaik sit on paha mieli.

nyt kun korvikemäärät lisääntyny niin vauva ei ole kakannu kohta 3 vrk!onko normaalia??? ennen 1 krt päivässä...

baby ja onni 2kk+

Vierailija

Itsekin aikoinaan imetyksen kanssa taistelleena voisin vielä kiinnittää huomiota yhteen asiaan eli herumiseen. Tunnetko, kun maitoa alkaa herumaan? Minulla ainakin se tuntuu hyvin selvästi ja näin jälkikäteen osaan sanoa, että kun vauva oli 3kk ja luulin maidon loppuvan, niin se johtuikin vain herumisen viivästymisestä. Siihen taas päätyy usein, jos jännittää, on hermostunut, väsynyt tms. Nykyäänkin vielä varsinkin iltaisin tämä ongelma toistuu. Silloin otan hyvän ja rennon asennon, hengitän muutaman kerran tosi syvään, ajattelen, kuinka maito alkaa virtaamaan jne. Tämä kuulostaa typerältä, mutta jossain oikeasti neuvottiin tekemään niin. Mies voi myös hieroa samalla hartioitasi...

Toinen, mekaaninen keino herumisen helpottamiseksi, on hieroa toisen rinnan nänniä (siis vauva imee toista) rintaliivin läpi. Sama homma siis kuin silloin, kun yritetään saada loppuraskaudessa supistuksia aikaiseksi, tämä siis edistää kuulemma oksitosiinin (oliko se niin, joku hormoni kuitenkin) tuotantoa ja se käynnistää maidon tulon. Minun mielestäni toimii.

Sen varmaan tiedätkin, että parasta hoitoa on myös ottaa iisisti ja unohtaa ne paineet. Mutta koska huomaan, että haluat yrittää kaikkesi, niin kirjoitinpa nämä omat ajatukseni vielä vinkiksi.

Muista kuitenkin, että imetys on vain yksi asia, etkä varmaan halua menettää kallisarvoista vauva-aikaa murehtimalla vain yhden asian ympärillä.

Ymmärrän kuitenkin sinnikkyytesi, olin ihan samanlainen itsekin...

Anselmi

Vierailija

mulla oli myös ihan kauhea olo kun yhtäkkiä huomasin, että 7 kk imetyksen jälkeen ei maitoa enää ollut. en kylläkään ole toiminut niinkuin sinä, siis en ole tehnyt riittävästi maidon tulon jatkumiseksi ja yleensä maidon riittämiseksi, ja se sitä syyllisyyden tunnetta toikin. mutta siis liian myöhään. ihan parikuisesta ollaan annettu iltaisin lisämaitoa kun poika on hermostunut heti jos maitoa ei tule tarpeeksi, ja siitähän mäkin tietysti hermostuin. vasta liian myöhään tajusin, että on olemassa hirveästi keinoja miten maidoneritystä voi kiihdyttää. sinä olet nyt ne keinot käyttänyt, joten heitä syyllisyys roskakoriin! et ole epäonnistunut, vaan todellakin tehnyt jo kaikkesi asian eteen!! kunnioitettavaa sitkeyttä, sanoisin :) läheisyys säilyy kyllä vaikka antaisitkin maidon pullosta.

Vierailija

Vaikka tiedän kokemuksesta, että paha mieli siitä tulee, kun imetys ei vaan onnistu. Itselläni oli esikoisen kanssa sellainen tilanne, että vauva oli niin heikkona aluksi, ettei saanut rinnasta imemällä tarvittavaa määrää maitoa. Hän oli siis jonkin aikaa keskolassa ja tarvitsi syöttökatetria tuttipullon lisäksi alkuun. Minä sitten yritin lypsää maitoa ja jonkin aikaa sitä tulikin hyvin. Vauva ei kuitenkaan enää kotiin päästyään pullon jälkeen tottunut imemään rinnasta, vaikka yritettiinkin. Maidon tulo hiipui väkisinkin ja siirryttiin kokonaan korvikkeelle. Alkuun tämä oli minulle tosi arka paikka, varsinkin kun monet pitävät ihan itsestäänselvyytenä, että kaikki pystyvät imettämään vähintään 6 kk. Ei se vaan aina mene niin. Nyt kuitenkin osaan jo suhtautua asiaan vähän toisella tavalla, enkä enää koe olevani millään tapaa epäonnistunut tässä asiassa. Varmasti sinäkin olet parhaasi tehnyt, ellet jo enemmänkin. Neuvoisin samalla tavalla kuin muutkin täällä, keskity nauttimaan lapsestasi!

Vierailija

Itse kamppailen syyllisyyden kanssa siitä antaako lisämaitoa tai kiinteää ruokaa meidän kohta 4kk ikäiselle ipanalle. Kaikki vaan sanoo aina että kyllä sitä maitoo tulee kun vaan imettää. Meillä tuntuu nuorimies asuvan rinnalla, eikä taida silti riittää. Kauhea syyllisyys kun vaan miettiikin jotain muuta kun rintamaitoa, mutta kyllähän se tärkeintä on että lapsi saa ruokaa. Rintaa voit tarjota mielestäni jos voimasi siihen riittävät. Valitettavasti kaksi ns. epäonnistunutta imetystä kokeneena olen todennut että vauvat usein hylkäävät rinnan saatuaan pullosta, joten imetys voi loppua myös vauvan toimesta.

Voimia päätöksen tekoon

matilda73

Vierailija

Itsekin olen kamppaillut samojen asioiden kanssa pojan ollessa aivan pieni, josta olen täälläkin monesti kirjoittanut.

Annan sinulle kaiken sympatiani! Vieläkin tuntuu pahalta lukea imetysaiheisia juttuja, vaikka imetystaipaleeni loppumisesta on jo puoli vuotta, sillä kuten joku jo mainitsikin, niissä aina annetaan ymmärtää että kaikki on vaan kiinni äidin viitseliäisyydestä. Ja niinhän ei aina ole...

Kun vauva siirtyy korvikkeisiin, saattaa vatsa reagoida erilailla kuin äidinmaitoon. Mielestäni, jos vauvallasi ei tunnu olevan hätää (toisinsanoen kovaa vatsaa tai ummetusta), niin voit rauhassa odotella kakan tuloa. Mutta jos vauva alkaa itkua vääntäen tekemään kakkaa, on vatsa saattanut mennä kovaksi. Apteekista saa siihen tarkoitukseen lääkettä vauvallekin.

Valoisaa syksyä sinulle ja vauvallesi! Nauttikaa toisistanne! Ja kannattaa muistaa, että pullomaitoa voi hyvin antaa aivan kuin imettäisi, rinnan tilalla on vain pullo. Lapsi saa saman läheisyyden ja turvallisuuden.

Nalle ja poika 7,5kk

Vierailija

Terveisiä taaperopuolelta. Kysyit että kannattaako tarjota rintaa vai siirtyä pulloon, mielestäni kyllä kannattaisi siirtyä kokonaan pullomaidolle, uskon että se olisi kaikille parhaaksi; lapsi saa riittävästi maitoa ja sinä pääset tuosta stressaavasta ja väsyttävästä yrittämisestä. Omasta kokemuksesta voin kertoa, että tilanne ja stressi helpottuu kun teet ratkaisun siirtymisestä pulloon. Minäkin olisin halunnut imettää jne. mutta vauva ei halunnut imeä, maitoa ei tullut oikein lääkkeidenkään kanssa kuin vähäisiä määriä, minä sitten pumppasin koneella niitä pieniä tilkkasia, kunnes väsyin siihen hommaan totaalisesti. Stressi helpotti kun siirryimme pullomaitoon. Ja vieläkin, kun lapsi on jo yli 3v, tuntuu pahalta lukea jotain lehtijuttuja tms. imetyksistä, monesti kun viesti on se, että se imetys onnistuu jos haluaa, totuus vain on se, että kaikilla se ei onnistu riittävän hyvin eikä siinä mitkään lehtijutut tms. auta...älä siis syyllistä itseäsi, vaan tee niin kuin omalta ja lapsen kannalta on parhaaksi. Hyvä äitiys ei ole tissimaidosta kiinni.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat