Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pidänkö vai irtisanonko esikoisen hoitopaikan?!

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Jäin nyt sitten lopullisesti sairaslomalle, kun lääkäri kirjoitti lapun käteen rakenneultrassa. Syynä liitoskivut ja supistelu. Olen ollut ko. syistä saikulla jo kuukauden päivät ja esikoinen 2 v 8 kk on ollut kotona kanssani viimeiset pari viikkoa. Päivähoidossa aloitti vasta tänä syskynä, kun palasin töihin. Mieheni työn luonteen vuoksi, emme ole kahdestaan kotona kuin aamupäivisin ja siksi olenkin ihan hyvin jaksanut. Ja pienin syy ei varmasti ole rauhallisessa ja mukautuvaisessa esikoisessa! Aamupäivisin ollaan välillä ulkoiltu vain omalla pihalla, välillä käyty puistossa ja kotiin paluu on tehnyt toisinaan jo tiukkaa, kun supistelee yms. Toisina päivinä taas ei vaivaa mikään (ainakaan kokoajan :P)!

Nyt mietin kovasti laittaisinko hoitopaikan ns. hyllylle? ( Täytyy pitää siellä vähintään 4 kk) Kun kyllähän tässä kotona esikon kanssa vielä pärjäittäis. Lääkäri kehotti pitämään paikan, mutta sydän sanoo muuta...

Kertokaa nyt kokeneemmat mitä tehdä?!?!?!?

Kommentit (10)

Vierailija

niin sitten vaan hommataan hoitaja kotiin, jos ei isovanhemmista kukaan pääse niin sit ihan kunnan kodinhoitaja! Mut parempi ettei tollasia aattele ennen kuin on tarvis;)

R-P

Vierailija

Esikoinen on nyt 2 v ja 10 kk varsin aktiivinen ja touhukas poika. Olin heinäkuussa kesälomalla ja raskausviikkoja oli tuolloin jotain 23-27. Olin päättänyt sitkeästi että esikoinen on minun kanssa kotona, kun hoitotätikin on lomalla. Tällöin iski kuitenkin varsin tiukka supistusten ja väsymyksen kausi, enkä millään jaksanut touhuta vaativan pojan kanssa. Itku kurkussa poika oli sitten vietävä päiväkotiin varahoitoon. Kun hoitotäti sitten palasi lomalta oli ilman muuta selvää että poikanen menee taasen hoitoon hänelle. Samoihin aikoihin jäin sairaslomalle viikolla 28. Nyt on viikkoja 37+0 ja ei ole kyllä tullut mieleenkään ottaa poikaa hoidosta pois. Poika jatkaa hoidossa vielä jonkun aikaa vauvojen syntymän jälkeenkin, kun näkee millaisia vauvoja sieltä tulee ja miten nopeasti niiden kanssa alkaa sujua. Minulla raskaus on mennyt kokonaisuuteena ihan kivasti, mutta loppuvaiheessa olo on raskas ja lepoa tarvitsee paljon, maha kun on valtava. Oma mielipiteeni on että kun on sairaslomalle määrätty niin se tarkoittaa sitä että omasta ja vauvojen voinnista on pidettävä ensisijaisesti huolta. Jokainen tietenkin tekee miten itsestä parhaalta tuntuu. Esikoisen luonteen vaativuus ja lisäavun saatavuus ilmanmuuta vaikuttavat asiaan. Jokaisella tilanne on aina vähän erilainen.

Vierailija

Ja kiitos nopeasta vastauksestasi! PK:n johtaja ehdotti, että pitäisin tytön puolipäiväisenä, mutta sekin tuntuu olevan ehdottomasti liikaa... Ainoastaan se pelottaa, että mitä jos kunto huononee yhtäkkiä, tai joudun sairaalaan tms. Taidan silti ottaa sen riskin (kuten alunperin ajattelinkin) ja ottaa esikoisen kotiin!! Eiköhän sitä jotain keksitä, JOS jotain ikävää tapahtuu?! Lisää kommentteja otan kuitenkin ilolla vastaan! Tänään ilmoitan päiväkotiin, mitä teemme.

Ciku ja Vimpulat

Vierailija

Minä en allekirjoita tuota, että lasten synnyttyä isommalle olisi hyvä olla hoidossa sen takia, että saa erikoishuomiota. Tietenkin jonkun kohdalla näin voi olla, jos on jossain missä on tosi vähän lapsia (en kyllä tiedä mikä se paikka olisi - ehkä mummulla?), mutta ei kyllä normaalissa päiväkotiryhmässä saa sen enempää erikoishuomiota kuin kotonakaan.

Asia erikseen tosiaan se, että jo lapsi on ollut jo kauankin hoidossa ja tottunut kavereihin, ja on jo sen ikäinen, että kaipaa seuraa ja hoitokavereita. Eikä sittenkään maata kaada, jos äiti haluaa isomman sisaruksen kotiin ja jaksaa kehittää riittävästi touhua (tai lapsi itse kehittää, jos on sellainen) tai saa sosiaalista kontaktia riittävästi muuten.

Tää on mun mielipide. Ei tartte kenenkään suuttua =))

Vierailija

Kirjoitin äsken pitkät turinat, ja sitten yksi pikku termiitti konttasi paikalle ja sammutti tietokoneen =o) Pitää teipata joku suoja tuohon nappulan päälle...

Niin, en jaksa enää kaikkea kirjoittaa, enkä osaakaan toiselle sanoa, mitä pitäisi tehdä. Mutta itse olin sairaslomalla käytännössä koko raskauden ajan (tai alun hoitovapaalla, muttei siitä enää sen enempää) ja kotona minun ja ison mahan ja huonon kunnon kanssa vauhdikas viikari, joka tuli 1v8kk kaksosten syntymän aikoihin. Onneksi en joutunut sairaalaan kuin aika alussa pariksi päiväksi. Ja sitten tietenkin synnytyksen aikaan.

Ja kummasti sitä vain pärjättiin, kun päättää pärjätä=o) Toki valtava vatsa hankaloitti ja hidasti pienen lapsen kanssa olemista, mutta kun ei ota liikaa pulttia, ja ihan niinku muutkin ovat sanoneet, ulkoilee kun jaksaa ja jättää väliin jos ei jaksa. Siitä ei pidä potea huonoa omaatuntoa, kaikki on väliaikaista kuitenkin. Normaaliin rytmiin ja päivänkulkuun ehtii palata sitten, kun pienimmät pääsee rytmille.

Meillä poika jatkoi samaan tapaan kotona kaksosten synnyttyä. EN olisi raaskinut toista viedä " pois" , kun oli kuitenkin niin pieni vielä itsekin. Eikä tuon ikäinen ois osannut kavereita kaivata, isommat lapset on tietenkin oma lukunsa. Tottakai isompi jää siinä kaksosten alkutaipaleella väkisinkin vähän vähemmälle huomiolle, mutta tuskin olisi sen onnellisempi ollut hoidossa. Kun vaan järjestää touhua ja huomiota hänellekin. Ja tosi äkkiä unohtuu, että on ollut aikaa ilman vauvoja...

Eli halusin sanoa, että kotona kyllä pärjää, jos ei tule mitään ekstramutkia. Ja sittenkinhän hoito järjestyy aina jollain tapaa. Mutta kaikki tekee tyylillään, toinen sopii toiselle, toinen toiselle... Toivottavasti saat päätöksesi tehtyä!

Ja onnea odotukseen=o)

Pikkis

Vierailija

Toimimme alkuperäisen suunnitelman mukaan ja irtisanoin hoitopaikan eilen. Tyttö ehti sitten olla päiväkodissa vajaan kuukauden ;P Ja minä töissä saman verran... Olo on ONNELLINEN! Toivon ja uskon, että kaikki sujuu hyvin raskauden suhteen. Ja jos niin kävisi, että joutuisin esim. vuodelepoon tai sairaalahoitoon (jotka olivat ainoat syyt miksi hoitopaikka olisi pidetty), ei päivähoitopaikka olisi auttanut loppujen lopuksi mitään mieheni yötyön vuoksi. Nyt jatkan siis kotiäitinä olemista ja NAUTIN elämästä kolotuksineen kaikkineen :D

Ciku ja Tyttö 2v 8 kk ja Vimpulat rv 19+0

Vierailija

Eli minullakin esikoinen 2v (täytti 21.9) ja ehti olemaan päiväkodissa 5kk eli niin kauan kun minä ehdin olemaan töissä. Jäin kesäkuun alusta erityisäitiyslomalle ja samalla otin esikoisen pois hoidosta. Ja nyt olenkin ollut esikoisen kanssa kotona, mies päivä töissä, joten päivät ollaan kahestaan. Mulla ei edes muuta vaihtoehtoa ollut, päätin jo aikoja sitten että esikoinen jää minun kanssa heti kotiin;) Säästämme siinä rahaa sen pk maksun ja saan jopa n.33¿/kk kotihoidon tukea;) Mä oon oman vointini mukaan käynyt esikoisen kanssa puistossa tai sit ollaan omassa pihassa tai jos oikein laiskottaa niin sisällä keksitään tekemistä. Ainoa mikä on vähän hankalaa on tuo tytön pukeminen, mutta ei vielä ylitse pääsemätöntä. Ja leikit meillä yleensä tapahtuu niin että äiti rötköttää sohvalla/lattialla ja tyttö siinä touhuaaa ympärillä, on kyllä kova leikkimään ihan itekseenkin kuten nytkin tuolta huoneesta kuuluu laulua ja siellä se itekseen touhuaa:)

Mulla viikkoja nyt 28+2 ja masu on samanlainen kuin esikoisesta loppu vaiheessa, mutta muuta vaivaa ei olekkaan ollut. Supistuksia ei kauheasti ole ja neuvolasta on ehdotettu että ottaisin kodinhoitajan,mut itse en sitä tunne vielä tarvitsevan. Kun mies ja oma äitini hoitavat täysin siivoamiset.

Vaikeatahan se varmasti on päättää, mutta tee niin kuin sinusta itsestä parhaalta tuntuu ja ajattele myös vauvoja!

Rölli-peikko ja tylpykät 28+2 ja tyttö 2v

Vierailija

ehdottaisin että pitäisit lapsellasi hoitopaikan, vaikka osapäiväisenä. Koska kaksosraskaudessa on odotusajan riskit ja suurempi todennäköisyys ennen aikaisena syntyviin vauvoihin on hyvä että isommalle lapselle on tutu hoitajat olemassa jos tulee tarvetta. JOs esim vauvat joutuvat olemaan keskolassa, on varmasti mukavempi käydä vauvoja hoitamassa kun tietää että esikoisella on tuttu päivähoitopaikka jossa tutut rutiinit ja kaveri. Kotipalvelusta useimmiten saa apua, mutta se apu ei ole kirkkossa kuulutettu ja hyvin harvoin kotipalvelut pystyvät tarjoamaan samaa ihmistä joka kerta samaan perheeseen.

JOs lapsesi on viihtynyt hoidossa, pitäisin hänellä tuon paikan. Itse lepäilisin ne ajat kun lapsi on hoidossa ja säästäisin voimia ja jaksamisia loppuraskauteen ja aikaan 2 vauvan kanssa. Tuttu ja turvallinen päivähoitopaikka on varmasti parempi isommalle lapselle kuin usein vaihtuvat tutut ja vieraammat hoitaja. Lisäksi noin 3v lapsi alkaa jo nauttia ja hyötyäkin päivähoidon tarjomista virikkeistä ja ryhmässä olemisesta.

Vierailija

Ja siellä vierähti kokonaista 6 viikkoa ja vielä viikko lasten synnyttyä. Vaikka itse voisit hyvin niin et voi taata voivatko vauvasi. Jos lapset syntyvät keskosina ja viettävät viikon/viikkoja sairaalassa, haluat ehkä olla hoitamassa heitä siellä etkä esikoista kotona. Pidä esikoista niin kauan lähelläsi kuin pystyt. Kun lapset ovat syntyneet on esikoisen kannalta varmasti mukavampaa, että hän saa erityishuomiota hoidossa. Meillä muutaman ensimmäinen viikko oli niin uuvuttavaa pelkästään kaksostenkin kanssa, että en voisi kuvitella mitä se olisi ollut jos esikoinen olisi ollut kokoajan ns. jaloissa.

Uusimmat

Suosituimmat