Koska PAS kun esikoinen IVF:llä ja paha endo?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Vauva vasta 2kk+ ja ny jo pistää miettimään että kuinka kauan tämän endon kanssa kannattaa ja voi odotella ennenkuin jatkaa hoitoja? Imetys meillä on loppumassa ja menkatkin kai alkamassa joten siitä ei ole kiinni mutta ei nyt sentään vielä haluta jatkaa hoitoja. Mies toivoisi että jos toinen lapsi tulisi, ikäeroa tulisi noin 2 vuotta ainakin.

Mutta... kun mulla tää endo on niin paha, nytkin jo tuntuu menkkamaista kipua, eilen piti särkylääkettä jo ottaa :/ Luomuna ei siis mitään mahkuja (torvet tukossa). Nyt kun vielä yritän imettää ei e-pillereitäkään voi ajatella mutta imetys kyllä lienee loppumassa. Niin, en itsekään kyllä vielä halua hoitoihin mutta ei varmaan kauaa kannata odottaa????

Baby ja Onni 9,5 viikkoa

Kommentit (2)

Vierailija

Mä en kyllä ainakaan odottelisi kovin kauan aikaa, koska se hoitotie voi taas kestää sitten oman aikansa että onnistuu uudelleen raskautuminen.

Mulla endoa ei oltu edes diagnosoitu mitenkään ennen esikoisen saamista vaan olin täysin tietämätön, että se paholainen on kropassani. Esikoinen tärppäsi kuudennesta yrityskierrosta luomusti. Menkat alkoi jo 2kk synnytyksen jälkeen säännöllisin kierroin ja kivut oli todella paljon voimakkaampia kuin ennen raskautta olivat olleet. Aloitimme heti pikkukakkosen yrityksen kun kiertoni palautui eli emme ottaneet mitään ehkäisyä käyttöön vaan annoimme toiselle lapselle mahdollisuuden tulla heti kun on tullakseen. No ei sitä kuulunut vaikka kuinka oli tasan 28vrk kuukautiskierto jne., kivut vaan lisääntyi kerta kerralta. Pisti ihmetyttämään että miksi kipuilen. Tilasin ajan gynelle Väestöliittoon 8kk synnytyksen jälkeen (kun olimme siis 6kk olleet ilman ehkäisyä ja menkat tulleet joka kuukausi ok) ja gyne löysi syyn kipuihini heti ultralla. Endometriooma toisessamunasarjassa. Endometrioosini oli siis puhjennut kropassani voimakkaasti juuri synnytyksen jälkeen. Mun kohdalla raskaus siis ns.laukaisi endometrioosin puhkeamisen vaikka usein väitetään että tilanteen pitäisi periaatteessa olla juuri toisinpäin että pysyisi jopa poissa kokonaan sitten raskauden jälkeen.

Gyne suositteli hoitoja endon vuoksi toisen lapsen saamiseksi. Aluksi ihan pelkillä clomeilla parisen kuukautta koetimme. No eihän ne kuin pahensi vaan hormonimäärillään tilannetta ja tärppiä ei tullut edelleenkään. Ongelma kun ei kuitenkaan ollut ovuloimattomuus niin tuntui hullulta syödä clomeja endometrioosin vuoksi. No sitten tehtiin seuraavaksi lyhyen kaavan IVF. Se ei passannut mulle, kivut lisääntyi ja endometriooma kasvoi ja vielä tuli toiseen munasarjaan IVF:n seurauksena iso kysta. Saimme lyhyen kaavan IVF:ssä vain yhden siirtokelpoisen alkion josta ei tärppiä. Seuraava etappi oli julkisen puolen jono laparoskopiaan, aika tulikin pian ja lapa tehtiin 2kk:tta ekan IVF:n jälkeen(1v2kk synnytyksen jälkeen). Sen jälkeen lääkäri komensi kotiin yrittämään luomusti seuraavat 6kk tärppiä. Putket todettiin aukioleviksi lapassa (tehtiin aukiolotutkimus lapan yhteydessä) ja endometriooma poistettiin ja sen aiheuttamia kiinnikkeitä kohdun seinämästä. Muualta endoa ei löytynyt. No ei tärpännyt ei seuraavien 6kk:n aikanakaan.

Sitten tehtiin uusi IVF, tällä kertaa pitkän kaavan mukaan. Tulokset oli parempia. Kahdeksan munasolua, kaikki hedelmöittyi. Yksi top-alkio siirrettiin ja pakkaseen saatiin 5 4-soluista alkiota. Tuoresiirrosta ei tärppiä. Ekasta PAS:sta ei tärppiä. Toinen PAS 5/05 josta tärppi tuli.

Viimeinen pakkasalkiomme päätti siis tarttua kiinni kohtuun. Sulatuksessa menetimme pari alkiota.

Että sanoisin tämän oman kokemukseni perusteella että elkää tuhlatko aikaa kovin paljon jos toivotte toista lasta. Tie voi pahimmillaan olla pitkä vaikkei sen soisi olevan. Minä olen äärettömän onnellinen, että meille suotiin yksi lapsi ns." helpolla" , koska koin kahden vuoden pikkukakkosen yrityksen ja endokipuilun todella raskaaksi ajaksi. Raskaus kyllä tietysti korvaa kaiken kivun ja surun ja kyyneleet kuten omakohtaisesti varmasti tiedät. Muistan sinut tältä palstalta viime vuodelta, kun palstailit hoitojen aikaan ennen plussaa.

Onnea sulle tosi paljon vauvastasi! Toivon että esikoisenne saa kaivatun pikkusisaruksen PASsilla!

Terv. Camilla76 ja masu rv23+5

Vierailija

klinikoilla ei aleta uuden hoidon suunnittelua ennen imetyksen loppumista ja menkkojen alkua (luonnollisesti). Itselläni meni 4kk synnytyksestä ennenkuin menkat alkoivat eivätkä ne heti tulleet säännöllisiksi. Tämä on hyvin klinikkakohtaista, joten kannattaa varmaan kysellä sieltä!

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat