Ulkoleikkejä tuossa jo kyseltiin, mutta entä sisäleikit.

Vierailija

Sellaiset, joihin ei tarvita paljon rekvisiittaa tai hienoja leluja.

Mitä muita muistatte, kuin " kapteeni käskee" -leikin?

Kommentit (7)

Vierailija

mutta tuo Amerikka-versio on kai alkuperäinen.

Yksi leikkijöistä sanoo, että " Minun tätini tuli Amerikasta" ja muut leikkijät kysyvät, mitä tämä toi tuliaisiksi. Ensimmäinen leikkijä kertoo mitä täti toi ja muut leikkijät esittävät pantomiimina mitä esineellä tai asialla tehdään.

Esim.

Minun tätini tuli Amerikasta.

Mitä hän sieltä toi?

Hän toi sieltä trampoliinin.

-pompitaan

Vierailija

Sokko

Yhden leikkijän silmät peitetään. Hän koettaa ottaa muita leikkijöitä kiinni ja käsin tunnustelemalla saada selville kiinni saamansa henkilöllisyyden. Jos hän arvaa oikein, tulee kiinni saadusta uusi sokko.



Avaimen piilotus

Yksi leikkijä piilottaa avaimen tai jonkin muun pienen esineen. Kannattaa sopia, että esineestä on jäätävä pikkuisen näkyviin. Muut leikkijät tulevat sisään ja joku kysyy " lintu vai kala" ojentaen samalla kätensä suoraksi eteensä. Jos esine on piilotettu käden alapuolella olevaan paikkaan, piilottaja vastaa " kala" , jos taas yläpuolelle, " lintu" . Jokainen alkaa etsiä ja piilottaja ohjaa heitä sanoen lämpötiloja kuten " kylmää" , jos etsijä on kaukana kohteesta tai " kuumaa" , jos etsijä on lähellä. Etsijää ohjataan myös sanomalla " lämpenee" tai " viilenee" . Esineen löytänyt saa olla seuraava piilottaja.



Vettä kengässä

Osanottajat jaetaan kahteen yhtä suureen joukkoon. Toinen joukko menee ulos, ja sisällä olijat arpovat tai valitsevat kukin itselleen parin ja asettuvat piiriin tai muuhun muodostelmaan istumaan. Ulkona olijoista päästetään sisään yksi kerrallaan kumartamaan kenelle haluaa. Ellei se, kenelle on kumarrettu, ole kumartajalle valittu pari, sanotaan hänelle:" Vettä kengässä!" , jolloin hänen on mentävä ulos yhdellä jalalla hyppien (koska toisessa kengässä on vettä). Tämän jälkeen seuraava ulkona olija tulee sisään. Mikäli sisään tullut kumartaa parilleen, saa hän jäädä sisälle istumaan parinsa viereen, jolloin kutsutaan seuraava henkilö sisään. Tätä jatketaan kunnes kaikki ovat löytäneet parinsa, jonka jälkeen voivat aluksi sisällä olleet mennä vuorostaan ulos ja leikitään uusi kierros.



Kapteeni käskee

Yksi leikkijöistä toimii vuorollaan " kapteenina" , muut ovat hajallaan hänen edessään. Kapteeni antaa leikkijöille erilaisia käskyjä - esimerkiksi käskee seisomaan yhdellä jalalla, nostamaan kädet ylös tai istumaan lattalle jne. Mutta se, onko leikkijöiden toteltava käskyä, riippuu siitä, edeltävätkö käskyä sanat: " Kapteeni käskee..." . Jos käsky ei ala näillä sanoilla, sitä ei saa noudattaa - mutta jos käsky alkaa näin, sitä on heti noudatettava. Virheen tehneet leikkijät putoavat pois pelistä ja viimeiseksi jäänyt saa toimia seuraavaksi kapteenina.

Vierailija

RIKKINÄINEN PUHELIN (TUNNETAAN MYÖS NIMELLÄ " JUORU KIERTÄÄ" )

Istukaa piiriin lattialle tai pöydän ympärille. Piirin ensimmäinen keksii jonkin sanan tai lauseen ja kuiskaa sen seuraavan korvaan. Hän taas jatkaa viestiä kuiskaamalla sen vieressään istuvan korvaan. Ja tämä kuiskaa taas sanan tai lauseen eteenpäin. Kuiskausta ei saa toistaa, vaikka toinen ei olisikaan kuullut kunnolla vaan viestiä on jatkettava eteenpäin. Näin jatketaan, kunnes viesti on tullut viimeiselle leikkijälle. Hän lausuu lauseen tai sanan ääneen ja katsotaan, miten paljon viesti on matkan varrella muuttunut.



PULLONPYÖRITYS (TOTUUS TAI TEHTÄVÄ)

Tarvitsette yhden tyhjän pullon. Istukaa piiriin lattialle ja keskelle lattiaa laitetaan tyhjä pullo. Ensimmäinen aloittaa pyörittämällä pulloa. Se jonka kohdalle pullo pysähtyy saa valita joko totuuden tai tehtävän. Pulloa pyörittänyt saa keksiä kysymyksen tai tehtävän. Kun tehtävä on tehty tai kysymykseen vastattu saa pullon osoittama henkilö pyöräyttää pulloa ja keksiä kysymyksen tai tehtävän pullon osoittamalle henkilölle.



SILMÄMURHAAJA

Leikkaa yhtä monta lappua, kuin on leikkiin osallistujia. Kirjoita yhteen lappuun " poliisi" ja yhteen " murhaaja" ja jätä loput tyhjiksi. Kukin leikkijä saa oman lapun. Lappuja ei saa näyttää toisilleen. Kaikki asettuvat piiriin ja leikki voi alkaa. Murhaaja murhaa muita iskemällä heille silmää. Murhattu kaatuu lattialle. Poliisi yrittää saada selville, kuka on murhaaja ilman että paljastaa olevansa poliisi ennen kuin luule tietävänsä murhaajan. Jos murhaaja vahingossa yrittää murhata poliisin, jää hän heti kiinni. Murhaajan tarkoitus on saada kaikki murhatuksi niin että ei kuitenkaan murhaa poliisia. Leikkiä voi muunnella siten, että kaikki kävelevät ympäri huonetta ja kun murhaaja murhaa, kävelee murhattu vielä viisi askelta ja kaatuu vasta sitten maahan, jotta poliisi ei heti näkisi kuka oli murhattua lähimpänä murhan hetkellä.

Myös sellainen versio leikistä on ollut liikkeellä, jossa etukäteen on arvottu vain murhaaja ja kaikki yrittävät selvittää murhaajan ennen kuin tulevat itse murhatuksi. Murhan jälkeen joku piirissa sanoo: " syytän" ja joku toinen: " todistan" ja jos molemmat arvaavat oikein, murhaaja on paljastunut.



HÖYHENEN PUHALLUS



Jokaisella leikkijällä on höyhen. Voittaja on se, joka saa höyhenen pysymään kauimmin ilmassa puhaltamalla.



RANSKALAINEN SOKKO



Kiinniottajia on kaksi: toisella on side silmillään ja toisen kädet on sidottu selän taakse.

Leikistä tulee tavallisesti hyvin hullunkurinen, kun näkevä ohjaa sokkoa, mutta ei saa itse ottaa leikkijöitä kiinni. Sokon, joka ei näe leikkijöitä, on kädellään tavoitettava joku heistä voidakseen luovuttaa tehtävänsä hänelle.



HAJUSOKKO



Osanottajien silmät sidotaan ja leikinjohtaja piilottaa huoneeseen hajuvesipullon, sipulin tai muun tuoksuvan esineen. Merkin saatuaan leikkijät alkavat etsiä nuuskien piilotettua esinettä. Joka sen löytää ensin, saa piilottaa seuraavaksi.



SOKKORINKI



Istutaan harvassa ringissä (leikkijöiden väli n. 1,5 m). Istujoiden silmät on sidottu. Ringin ulkopuolella on yksi näkevä leikkijä, joka yrittää noutaa ringin keskeltä esineen. Jos joku istujista kuulee hänet ja ehtii koskettaa, vaihtuu näkevä leikkijä.



AVAIMEN PIILOTUS



Yksi leikkijä piilottaa avaimen tai jonkin muun pienen esineen. Kannattaa sopia, että esineestä on jäätävä pikkuisen näkyviin. Muut leikkijät tulevat sisään ja joku kysyy " lintu vai kala" ojentaen samalla kätensä suoraksi eteensä. Jos esine on piilotettu käden alapuolella olevaan paikkaan, piilottaja vastaa " kala" , jos taas yläpuolelle, " lintu" . Jokainen alkaa etsiä ja piilottaja ohjaa heitä sanoen lämpötiloja kuten " kylmää" , jos etsijä on kaukana kohteesta tai " kuumaa" , jos etsijä on lähellä. Etsijää ohjataan myös sanomalla " lämpenee" tai " viilenee" . Esineen löytänyt saa olla seuraava piilottaja.



PIDÄN SINUSTA



Leikkijät menevät piirin istumaan, ja jokainen sanoo vasemmalla puolellaan istuvasta vuorotellen, miksi pitää hänestä. Esim. " Pidän sinusta koska olet HAUSKA." Samaa adjektiivia ei saa käyttää kuin kerran.



ELÄINPARIT



Lapsille jaetaan eläinten kuvia tai kuiskataan korvaan aina kahdelle: koira, kissa, lehmä jne. Jokainen etsii parinsa matkimalla saamansa eläimen ääntä.



PEPPI PITKÄTOSSU



Yksi leikkijä poistuu hetkeksi paikalta. Sillä aikaa muut leikkijät keksivät, kuka hän on. On hyvä valita sellainen henkilö, jonka kaikki tuntevat/tietävät. Kun poistunut leikkijä tulee takaisin, hän kyselee vuorotellen kaikilta kysymyksiä selvittääkseen, kuka hän on (Olenko nainen? Esiinnynkö usein televisiossa? Olenko lapsi? jne.) Se, jonka kohdalla arvaaja arvaa oikein, saa mennä seuraavaksi pois.



KAIKKI PIILOUTUVAT



Leikkijöiden määrä: vähintään 3, mitä enemmän sen hauskempi

Yksi menee piiloon. Muut odottavat sovitun ajan sovitussa paikassa. Tämän jälkeen kaikki lähtevät yhtäaikaa etsimään piiloutunutta. Kun joku löytää piiloutuneen, hän menee tämän kanssa samaan piiloon. Leikki loppuu siihen, kun kaikki ovat löytäneet piiloutujan. Ensimmäinen löytäjä menee seuraavalla kerralla piiloon.



AMERIKAN MUMMO



Vuorotellen leikkijät kertovat, että heidän mummonsa tuli Amerikasta ja toi sieltä jonkin esineen sekä näyttävät, miten sitä käytetään. Vuoron siirtyessä toistetaan kaikki aikaisemmat esineet.

Vierailija

En tiedä lieneekö näillä nimiä.



Ensimmäinen leikkijä kertoo omistavansa jonkin eläimen, vaikkapa kissan, seuraava leikkijä kertoo millainen kissa on, seuraava lisää oman ominaisuuden kissaan ja leikkiä jatketaan niin kauan, että koko rimpsun muistaminen on mahdotonta.

Minulla on kissa

minulla on musta kissa

minulla on musta sileäkarvainen kissa

minulla on musta sileäkarvainen iloinen kissa jne.



Yksi leikkijä näyttää jotain ruumiinjäsentä, vaikkapa nenää, mutta sanookin esimerkiksi polvi. Toinen jatkaa näyttämällä vaikka korvaansa ja sanoo ensimmäisen leikkijän näyttämän ruumiinjäsenen nimen, tässä tapauksessa nenä. Seuraava näyttää vaikkapa jalkapohjaa ja sanoo " tämä on minun korvani" , eli sen mitä edellinen leikkijä näytti.

Vierailija

Jerusalemin suutari



Tuoleista, joita on yksi vähemmän kuin on leikkijöitä, muodostetaan rinki siten että istuimet ovat ulospäin. Leikkijät alkavat kiertää tuoleja esim. musiikin tai taputuksen tahdissa. Kun ääni lakkaa täytyy leikkijöiden istua mahdollisimman nopeasti tuoleille. Joka jää ilman tuolia tippuu pois pelistä. Joka kierroksella vähennetään myös yksi tuoli. Se ken jää viimeiseksi jäljelle on voittaja.



Vierailija

Kutiaminen



Istutaan ringissä. Leikin johtaja aloittaa leikin kertomalla nimensä ja näyttämällä paikan josta kutiaa. Sen jälkeen hänen vasemmalla puolellaan olija kertoo leikinjohtajan nimen ja kutiamispaikan ja sen jälkeen oman nimensä ja kutiamispaikkansa.



Näin jatketaan koko rinki läpi niin että jokainen aloittaa kertomalla ensin leikinjohtajan nimen ja kutiamispaikan, sitten seuraavan jne. Vimmeinen joutuu muistamaan kaikkien muiden nimet ja kutiamispaikat.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat