onko hormonikierukan käyttäjiä?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Löytyiskö kokemusta kierukasta ja järisyttävistä ns. oviskivuista? Itselläni jo 4 kierto peräkkäin, kuun 10-12päivä niin kovat kivut alamahalla ja kohdunskaulassa, että pakko ottaa vahvaa särkylääkettä. Limaa valuu hirvittävästi, kuulostaa ovulaatiolta...

Toisaalta oisolen veikannut munasarjakystiä, kuinkas ne oireilee?

Kiitos, jos joku osais auttaa. Miten ongelma muuten ratkesi kohdallasi? (Kierukan poisto ei ihan vielä itselläni ajankohtainen.)

Kommentit (4)

Vierailija

Nyt tämän ensimmäisen lapsen jälkeen laitatin hormoonikierukan. Ennen raskautta en koskaan ovista ole tuntenutkaan enkä tiedä miten kierukka siihen vaikuttaa, mutta nykyään tunnen sen selvästi! Kivut olivat hirveita ensimmäisillä kieroilla ja kestivät useita päiviä. Nyt tilanne helpottunut enkä juurikaan enää edes tunne ovista.

Paljon muitakin oireita on ollut kuten esim. järkyttävät supistelut ensimmäisinä kuukausina. Painon puolesta taas ei tilanne voisi olla parempi! Se on pudonnut nyt tasaista tahtia ja jäi ihanne painooni. Enää ei ole tippunut, muttei kyllä nousekaan!

Vierailija

Minä jouduin poistattamaan hormonikierukan toistuvien kohtutulehdusten takia. Tulehdus ilmoitti itsestään voimakkaalla kivulla alavatsalla aina tietyssä vaiheessa kiertoa + lisäksi valkovuoto lisääntyi ja muutti koostumustaan.. Kannattaisi käydä lääkärillä, että tekee gynekologisen tutkimuksen ja ehkä labrat, onko tulehdusta. Jos on, niin ikävä kyllä voit joutua aloittamaan tupla-antibioottikuurien nappailun. (anteeksi jos peloittelen, nyt vaan on takana 8 tuplakuuria kuukauden välein, harmittaa niin vietävästi)

Yksi hormionikierukan yleisimmistä sivuvaikutuksista onkin tulehdukset, löyty lääkeainehakuteoksesta, kun itse tarpeeksi painostin lääkäriä selvittämään asiaa! Hormonikierukkahan kuivattaa kohtua ja noita limakalvoja, jolloin limakalvot ärtyvät ja altistuvat tulehduksille..

Vierailija

tai sitten sinulla on niitä veikkaamisiasi kystia ilmaantunut. Mulla hävisivät niin kivut kuin menkatkin hormoonikierukan myötä, ainoa negatiivinen asia oli painon lisääntyminen, mitä tulikin sitten 10 kg/vuosi ja poistettuani kierukan, paino alkoi välittömästi laskea. Kannattaa jutella lääkärin kanssa vaivoistasi, eikä jäädä ihmettelemään, tsemppiä sinulle!

Vierailija

eli kierukan laittamisen jälkeen parina ekana kiertona oli aivan kamalaa vatsakipua. En osannut ekaksi niitä edes menkkakivuiksi yhdistää, vaan yöllä buranaa ottaessani päätin, että jos se ei auta, lähden viimeistään aamulla lääkäriin. No kipu meni lääkkeellä ohi ja parin päivän sisällä alkoi menkat. Seuraavassa kierrossa sama juttu. Nyt tosin kivut kesti pidempään ja tuli huono olo. Mutta useinhan huono olo tulee, kun johonkin koskee kovin. Taas alkoi menkat parin päivän päästä. Sen jälkeen ei kipuja ole ollut. Minulla vatsaan koski tuonne navan seuduille eli senkään suhteen en niitä menkkakivuiksi ymmärtänyt.

Kierukan tarkistuskäynnillä keskustelin lääkärille asiasta, ja hän sanoi, että ei ennen kuullut sellaisesta, mutta saataahan olla, että menkkakivut sätelee sen verran ylös, kun muutenkin olen pitkä.

JOstain olen itse lukenut, että hormonikierukka saattaa lisätä ovulaatio- ja kuukautiskipuja.

Eli katsele tilannetta, ja jos kivut sietämättömät, aina voi kierukan poistaa tai sitten ottaa särkylääkettä. Eipä juuri muita vaihtoehtoja taida olla. Mutta saattaa siis mennä ohi ajastaan, kun kroppa tottuu kierukkaan.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat