Jos eroamme, mies tekee ilmoituksen lastensuojeluviranomaisille...

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Mieheni ja minä olemme eroamassa. Tai siis minä haluan erota. Syynä on miehen henkinen väkivalta. Mies ei halua erota. Meillä on 1,5 v lapsi. Olisin itse toivonut että eroa haetaan yhdessä ja että kyseeseen tulisi yhteishuoltajuus.

Eilen mies ilmoitti että eroa ei haeta yhdessä ja jos minä haen avioeroa yksin, hän soittaa sosiaaliviranomaisille, jotta ottavat huostaan rakkaan lapsemme. Hän ei itse halua edes tavata lastamme, eikä näin ollen myöskään halua huoltajuutta eikä edes tapaamisoikeutta eron sattuessa...

Minkäännäköisiä perusteita lapsen huostaanottoon ei varmasti ole, vaikka mies tekisikin ilmoituksen. Teidän että hän halusi vain uhkailla.

Olen huolehtinut lapsesta itse hänen koko ensimmäisen elinvuotensa. Nykyäänkään miehen ei tarvitse kuin viettää ns. laatuaikaa lapsen kanssa.

Uskallanko hakea eroa ollenkaan, jos on edes pienintä mahdollisuutta että voin menettää lapseni? Mitä oikeuksia minulla on? Mihin voin ottaa yhteyttä? Tiedän kyllä miten eroa haetaan ja että tapaamisista sovitaan lastenvalvojalla mutta miten tällaisessa tapauksessa tulisi menetellä?

Voisko joku ystävällinen auttaa? Lapsemme on minulle tärkeintä maailmassa enkä tiedä mitä tekisin ilman häntä!

Miten joku voi haluta omalle lapselleen näin pahaa???

Kommentit (3)

Vierailija

Voi hyvänen aika noita miehiä!

En ole mikään kova asiantuntija tällä saralla, mutta sen verran on omakohtaista kokemusta kertynyt, että uskallan sanoa, että sun ei tarvi YHTÄÄN pelätä, että varsinkin noin pientä lasta sinulta vietäis. Pitää olla todella vahvat perusteet (äidin paha alkoholismi esim) että noin kävisi.

Miehesi osaa kiristää sinua sillä asialla, jonka varmaan tietää olevan sinulle se pelottavin. Tuo on todellakin henkistä väkivaltaa.

Neuvoisin sinua nyt ekaksi hakemaan apua, neuvoja ja tietoa. Neuvolasta voi aloittaa, www.turvakoti.net on varmaan hyvä paikka myös, itse olen saanut paljon apua, kun soitin ensi- ja turvakotien liittoon ja sain ajan keskusteluun avoimeen turvakotiin. Mutta en tiedä, onko tämä mahdollista pääkaupunkiseudun ulkopuolella. Lastenvalvoja ja perheasian sovittelu ovat käytössänne.

(Ja jos miehesi käytös menee oikein pahaksi, etsi itsellesi kokenut perheoikeuteen perehtynyt asianajaja.)

Tässä ensiapua, vastatkaa viisaammat lisää.

Kaikkea hyvää sinulle.

Vierailija

On hyvin tyypillistä, että henkistä väkivaltaa käyttävä vetoaa tuollaiseen argumenttiin. Näin oma miehenikin teki (" Jos ikinä haet eroa, niin minä pidän huolen siitä, ettet ikinä saa lapsia itsellesi!" ). Siinä tilanteessa uhkaavalla äänellä sanottuna asia tuntui hyvin todelliselta. Toisin kävi.

Aikanaan otin itse yhteyttä lastensuojeluun ennenkuin erosin. Tätä suosittelen sinullekin. Sieltä saa oikeasti apua ja tukea tällaisissakin asioissa. Eikä heillä ole mitään halua tai syytä edetä huostaanottoon tilanteessa, jossa vanhempi on täysin kykenevä hoitamaan lasta itse. Heidän tarkoituksensa on ensisijaisesti auttaa ja tukea vanhempaa. Soita sinne rohkeasti, on varmasti viisaampaa päästä ensimmäisenä puhumaan heidän kanssaan, kuin odottaa sitä hetkeä jos miehesi toteuttaa uhkauksensa (ja esittää perusteettomia syytöksiä).

Lastensuojelu suositteli minulle turvakotia, jossa olin lasten kanssa muutaman kuukauden. Emme olleet siellä minkään henkeä uhkaavan pelotteen takia, mutta ratkaisu oli varmasti hyvä. Ja jotta todella rauhoittuisit lastensuojelun suhteen: lähes kaikilla siellä olleilla äideillä oli yhteys lastensuojeluun. Niiden kuukausien aikana talon läpi virtasi noin sata asiakasta, ja vain yhden kohdalla lapsi otettiin tilapäisesti huostaan. Muutama tapaus oli, jossa isä syytti äitiä milloin mistäkin. Mutta ei siinäkään ole mitään pelättävää. Ota itse ekana yhteys, se on neuvoni.

Vierailija

haet eroa. Lastenvalvojat nauravat miehelle. Ja myöhemmässäkin vaiheessa kun sovitte tapaamisista ym. niin tädit ovat sinun puolellasi, kun olet alusta asti kertonut missä mennään. Sinulle on parempi että sinä kerrot ensin kuin se,että mies soittaa sinne ensin. Ei kannata pelätä. Tädit korkeintaan kyselevät tilanteestanne jne... Minkäänlaista pelkoa lapsen menettämiseen sinulla ei ole.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat