Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos eroamme, mies tekee ilmoituksen lastensuojeluviranomaisille...

Vierailija

Mieheni ja minä olemme eroamassa. Tai siis minä haluan erota. Syynä on miehen henkinen väkivalta. Mies ei halua erota. Meillä on 1,5 v lapsi. Olisin itse toivonut että eroa haetaan yhdessä ja että kyseeseen tulisi yhteishuoltajuus.

Eilen mies ilmoitti että eroa ei haeta yhdessä ja jos minä haen avioeroa yksin, hän soittaa sosiaaliviranomaisille, jotta ottavat huostaan rakkaan lapsemme. Hän ei itse halua edes tavata lastamme, eikä näin ollen myöskään halua huoltajuutta eikä edes tapaamisoikeutta eron sattuessa...

Minkäännäköisiä perusteita lapsen huostaanottoon ei varmasti ole, vaikka mies tekisikin ilmoituksen. Tiedän että hän halusi vain uhkailla.

Olen huolehtinut lapsesta itse hänen koko ensimmäisen elinvuotensa. Nykyäänkään miehen ei tarvitse kuin viettää ns. laatuaikaa lapsen kanssa.

Uskallanko hakea eroa ollenkaan, jos on edes pienintä mahdollisuutta että voin menettää lapseni? Mitä oikeuksia minulla on? Mihin voin ottaa yhteyttä? Tiedän kyllä miten eroa haetaan ja että tapaamisista sovitaan lastenvalvojalla mutta miten tällaisessa tapauksessa tulisi menetellä?

Voisko joku ystävällinen auttaa? Lapsemme on minulle tärkeintä maailmassa enkä tiedä mitä tekisin ilman häntä!

Miten joku voi haluta omalle lapselleen näin pahaa???

Kommentit (6)

Vierailija

Minä soittaisin itse alueen sosiaalityöntekijälle. En tiedä, millaisella paikkakunnalla asut. Pienemmillä paikkakunnilla sama sosiaalityöntekijä hoitaa kaikki asiat eli lastensuojelun työntekijän tehtävät, lastenvalvojan tehtävät ja muutkin sosiaalityön tehtävät. Isommilla paikkakunnilla työt on jaettu eri työntekijöille eli lastenvalvojan luona vahvistetaan huolto- ja tapaamisoikeussopimukset sekä elatussopimukset, kun taas lastensuojelun työntekijä hoitaa muita asioita.

Tilanteesi ei kuulosta yhtään harvinaiselta. Erotilanteessa asiat kärjistyvät ja menevät jotenkin aivan sekaisin - et kertonut, mitä miehesi aikoo sinusta ilmoittaa, jos lastensuojeluilmoituksen tekee. Kun tehdään lastensuojeluilmoitus, ei riitä, että ilmoitetaan: " Haluan tehdä lastensuojeluilmoituksen" vaan ilmoituksen vastaanottava työntekijä kyllä kysyy, mistä asiasta se ilmoitus tehdään, mistä asiasta ilmoittaja on huolissaan ja miksi.

Mutta kannattaa ottaa yhteyttä lastensuojelupuolelle, ihan vaikka nimettömänäkin voit soittaa ja kysellä lastensuojelun toimintaperiaatteita sun muita - kerro tilanteesi ja kysy neuvoja. Voithan aloittaa puhelun ihan sillä, että kerrot avoimesti olevasi neuvoton etkä tiedä, minne oikein soittaisit - kerro se, että henkistä väkivaltaa on ollut ja olet miettinyt eroa, ja mies nyt vetäisi hihastaan tällaisen jutun.

Vierailija

Älä vaan usko miestä tässä. Soita esim. (09) 310 4011 (ma-pe 8.15-16) tai sosiaalipäivystys muina aikoina 0106 6006 (Pääkaupunkiseutu) - ja juttele tilanteestasi.

Vierailija

Hänen mielestä minä en ole kykeneväinen hoitamaan lastamme, koska istun aina koneella/puhelimessa....Syy koneella istumiseen on se, että teen etätyötä 6 h päivässä (osittainen hoitovapaa), jolloin lapsemme on hoidossa. Sen jälkeen kone onkin kiinni siihen asti, kunnes lapsi menee yöunille.

Mies on itse jäänyt työttömäksi mutta saa liitolta niin paljon rahaa, ettei edes viitsi hakea töitä. Kun olen yrittänyt nätisti sanoa, että jos hakisit jotain töitä, hän sanoo että " olithan sinäkin vuoden kotona äitiyslomalla, nyt on minun vuoroni" . Silti lapsi on hoidossa...Lisäksi hän sanoo ettei jaksa mennä töihin, koska lapsi valvottaa öisin...Lapsi herää 1-2 krt yöllä vain jos tutti on hukassa. Silloin yleensä minä nousen sängystä.

Tällä hetkellä perheemme elanto on kokonaan minun vastuullani.

Minusta tuntuu että olisi huomattavasti helpompaa huolehtia lapsestamme yksin, kuin kahdesta sellaisesta.

Ap

Vierailija

Soita lastenvalvojalle ja selitä asia ENNEN kuin miehesi ehtii jauhaa omia paskapuheitaan viranomaisille. Tee se mahd.nopeasti jo olet jo eropäätöksen tehnyt. Voimia paljon!

Uusimmat

Suosituimmat