Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Lupauduin hoitamaan ystävän eskarissa käyviä kaksosia iltapäivisin. Mitähän tekemistä niiden kanssa keksisi? Hyviä ideoita, mistä sen ikäiset innostuvat, kiitos!!

Kommentit (2)

Vierailija

Lähinnä tuli mieleen, että hoidatko ystäväsi kaksosia suoraan eskarin jälkeen? Meillä ainakin kun poika tulee eskarista kotiin haluan hänen vähän vain olevan, rauhoittuvan ja syövän ensiksi välipalan. Yleensä keskustelemme ja annan pojan palautua eskaripäivästä. Tässä menee päivästä riippuen noin tunti ja vasta sitten poika tuntuu olevan valmis johonkin muuhun puuhaan. Tällä rauhoittumisella välttää myös pahimmat huudot ja kiukut, varsinkin kun meillä poika sitten tuntuu suuttuvan pikkusiskolleen jostain pikkuasiasta. Kaksosilla luulisi helposti tuo kiukku kohdistuvan helposti toiseen sisarukseen.

Usein eskaripäivän jälkeen on kiva taas kotona leikkiä omilla leluilla rauhassa välttämättä ilman ohjelmaa. Pienen rauhoittumisen jälkeen myös kavereiden kanssa on kiva olla, mutta sinulla varmaan nuo kaksoset ovat sitten keskenään. Meillä poika tykkää kun luen (varsinkin perinteiset sadut, joissa noitia ym. pelottavia ovat tosi suosiossa) tai kuuntelee mielellään musiikkia. Lisäksi poika tykkää " roolileikeistä" (oli se sitten ritari, kauppa, rosvo tai joku muu) ja parasta jos aikuinenkin osallistuu leikkiin. Sitten pikkulegot ovat mukavia rakenneltavia yksikseenkin. Askartelu on mukavaa ja pelihetket kivoja. Kaikki tavallisuudesta poikkeavat ohjelmat tosiaan kuten jo mainittukin retket ja leipominen ym. on todella hyvä, mutta vaatii aikuiseltakin jo aktiivisuutta. Ulkona meillä poika tykkää kiipeillä ja rakennella majaa ym. ja hiekkalaatikkoleikitkin on vielä kivoja ja kun on antanut pojalle laudanpätkiä leikkeihin, niin keksii niistä vaikka mitä.

Liian ohjattua " opetusmaista" toimintaa ja kilpailuja olen itse vältellyt, eiköhän sitä tule itsestään eskarissa ja kilpailua kavereitten kesken. Tietenkin aikuisen kanssa näitä on hyvä opetella, mutta sietoraja voi lapsilla olla joskus hieman matala näihin heti eskarin jälkeen. Eli meillä puuhattu enemmän sellaista mistä lapsi tykkää. Ja oikeastaan en minä poikaa kovinkaan paljoa päivän aikana sitten viihdytä, jotain keksin, muuten olen lähinnä saatavilla ja vahtimassa aikuisena, en aina niinkään leikkikaverina.

Vierailija

Mutta on päiväkodissa samassa ryhmässä eskareiden kanssa ja tässäpäs jotain juttuja, joita meidän tyttö ja monet muut siellä samassa ryhmässä tykkäävät tehdä. Riippuu tietysti jonkin verran myös siitä, ovat nuo mainitsemasi lapsoset tyttöjä vai poikia...

Eli niitä tekemisiä:

- ulkona: pallopelit, kiipeily, leikkimieliset kisailut, retkeily (eväitä mukaan), kasvien keräily jne.

- sisällä: pelit (esim. uno, afrikan tähti...), arvuuttelut, " koulu" tehtävien tekeminen, askartelu, muovailu, maalaaminen, ompelu, leikit (barbit, legot, astiat jne.), osallistuminen oikean ruoan tekoon, leipominen, palapelit jne.

Niin... ja kyllähän tuon ikäiset jo varmasti leikkivät paljon keskenään, joten koko aikaa ei itse joudu sirkustirehtöörinä toimimaan :)

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat