Sairaslomaa raskauden vuoksi ja sitten shoppailemaan!

Vierailija

Olen monta kertaa tavannut raskaana olevia tuttaviani kaupoissa shoppailemassa, kun ovat virallisesti sairaslomalla.

Mitenpä tähän suhtaudutte, onko ok? Väittäisin, että sairaslomia kirjoitetaan pikkuisen liian helposti, eihän kertakaikkiaan voi olla niin, ettei jaksa olla töissä mutta jaksaa lähteä kaupungille useiksi tunneiksi kävelemään, se on raskasta hommaa sekin!

Ja toinen tosiasia: supistelut eivät ole vaarallisia vaan luonnollisia merkkejä siitä, että kohtu harjoittelee synnytystä. Vain murto-osalla supistuksia saavista on oikeasti jokin vaaratilanne lapsen suhteen, mutta nämä tapaukset kyllä osataan tutkia äitiyspoliklinikoilla tarkkaan.

Sivut

Kommentit (45)

Vierailija

ja jotka jaksaa ruikuttaa ja valittaa koko raskauden läpi: ai kun selkä on kipeä! ai kun närästää! voi näitä liitoskipuja! hui supistaa,(tavallisia vatsankiristymisiä max5krtaa/pvä,rv30) äkkiä lääkäriin hakemaan saikkua! Näitä jotka kuitenkin pari viikkoa ennen la:ta ovat valmiita ottamaan risiiniöljyä, jotta vauva tulis nopeemmin ulos!!

Vierailija

Mitä sairaslomalla saa tehdä? Maata sängyssä? Mitä jos on 4 viikkoa saikulla, saako silloin tehdä mitään muuta? Saako viedä roskat tai haukata raitista ilmaa?

Voi että kun olette idiootteja! Minä olin esikoisesta 4 viikkoa saikulla ennen äippäloman alkua. Sairalsomaa sain, koska verenpaine oli korkea, supisteli, leposyke 120 ja muutenkin tosi huono olo. Työ oli toimistotyötä, mutta kun päässä heitti ja kävely tulostimelle laittoin pulssin kahteen sataan, niin eipä huvittanut töissä olla. Tai olisin mä siellä voinut olla, mutta en tehdä mitään. Silloin oli vielä kovimmat helteet menossa ja lämpötilan työhuoneessa pahimmillaan +35.

Sairaslomalla lepäilin suurimman osan ajasta ja otin rennosti. Mutta olisin tullut mökkihöperöksi, jos olisi pitänyt koko se 4 viikkoa olla sisällä! Niinpä lähdin yleensä joka päivä jonnekin. Esim. kaupassa oli pakko käydä, kun mies oli viikot toisella paikkakunnalla, eikä mulle kukaan ruokaa tunonut, jos se loppui. Eli kävelin kauppaan ja kannoin sen maitopurkin kotiin. Samoin saatoin kävellä ostoskeskukseen (500m matkaa) ja katsella vauvalle jotain. Istuin joka välissä penkillä ja join vettä. Sitten taas köpsötin vähän ja taas istuin. Jos joku työkaveri olisi nähnyt minut, niin olisko kovastikin pitänyt hävetä? Miksi? Olisko pitänyt selitellä, että ei tää oo sitä miltä se näyttää...?

Kun helteen meni ohi, niin olokin parani ja äippäloma alkoi.

Vierailija

nää perheenäidit ja av-mammat kun eivät itse jaksa isoine perseineen käydä töissä! ite hakisivat yhtälailla saikkua! ja nyt ottaa kupoliin kun eivät saa saikkua.

Vierailija

mut mulla ainakin työ oli raskaampaa kuin joku shoppailu. Mä kävelin töihin ja siellä olin jaloillani koko päivän 8h ja nostelin ja kurottelin. Maha oli tiellä.

Vierailija

täysin hyväksyttävä syy. Ap on todella ahdaskatseinen noissa viesteissään ja puhuu vaan omasta tilanteestaan jonka pohjalta sitten mustavalkoisesti tuomitsee muut tajuamatta erilaisia taustoja ja tilanteita. Neuvolan th sanoo usein että raskausaikana naiset kärsivät työpaikoilla eniten nimenomaan toisten naisten kommenteista ja tuomitsemisista. Kaipa sen taustalla on jokin outo perikateus?

Vierailija

eli vaikka et koko päivää jaksaisi mutta ajattelet että positn voisi käydä hoitamassa, et saa tulla. olet siellä omalla vastuulla.

Työpäivänä ei kaikissa paikoissa edes ole lepohuonetta, saati laveria jolle panna pitkäkseen kun supistaa.

Shoppailemassa voi käydä esim. niin että ajaa suoraan kaupan parkkitaloon, kävelee kauppaan ja takaisin autolle. Millään siihen ei saa kulumaan 8 tuntia. Ja jos istuisikin mieluummin kahvilassa kuin kotisohvalla, niin sinultako se on pois.

Vierailija

Todellinen syy oli että piti päästä katsomaan juuri syntynyttä siskontyttöä ja ei olisi saanut muuten vapaata siksi viikonlopuksi. Työnantajat arvostavat todella paljon noita lusmuja ja naisten mahdollisuudet osallistua työelämään vaan laskevat :(

Vierailija

Jouduin sairaslomalle, kun selkä ei kestänyt raskausaikana istumatyötä. Lääkärin mukaan paras hoito oli kävely ja oikein kehotti kiertelemään kauppoja jalkojen kestämisen mukaan.

Vierailija

Toisen raskauden lopussa iski niin kamala iskiaskipu, että jouduin sairaslomalle. Shopata olisin voinut, mutta istua en varttia kauempaa. Eli riippuu sairasloman syystä ja työstä.

Vierailija

itse jäin sairaslomalle nivus-ja selkäkipujen vuoksi. En olisi edes itse halunnut sairaslomaa, mutta lääkäri haluaa tietää meneekö hänen antamilla ohjeilla ohi. Eli istumista vältettävä mutta rauhallista kävelyä taas pitää harrastaa. Sairaslomaa on 3 viikkoa, ja raskausviikkoja nyt 29.

Lääkäri sanoi että nyt ulos kävelylle! Miksipä en siis voisi mennä kaupunkiin?

Vierailija

Kyllähän moni varmasti olisi töissä äitiysloman alkuun saakka, jos työtehtäviä voisi keventää. Mutta harvassa työpaikassa sitä mahdollisuutta on. Ikävää, että naiset ovat jopa raskauden aiheuttamien sairauslomien takia toisilleen kateellisia. Luulisi, että ymmärtäisimme tukea toisiamme, mutta näköjään se ei onnistu.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat