Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vessassa ravaamisesta!

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Vasta menossa 12 viikko ja tämä vessassa ravaaminen on aivan totaalista. Kävin viime yönä varmaan viisi kertaa vessassa ja silti aamulla oli heti ihan hirvee hätä. En ollut juonut illalla edes mitään.

Helpottaako tämä tilapäisesti jossakin vaiheessa? Esim. sit kun kohtu pomppaa ulos tuolta kuopasta? Tuntuu uuvuttavalta, jos tämä jatkuu loppuun asti tauotta samanlaisena.

En muista, että olisin esikoista odottaessa ravannut ollenkaan näin paljon vessassa. Muistan vaan, että lopussa kävin kerran pari yössä.

Mites teillä muilla?

Kommentit (7)

Vierailija

Eli olin kuuntelemassa fysioterapeutin luentoa raskauden aikaisista muutoksista, lantiopohjan lihaksista ja synnytyksestä palautumisesta. Sanoi, ettei pitäisi antaa periksi halulle käydä koko ajan vessassa, sillä se kutistaa virtsarakkoa entisestään. Lopputulos voi olla, että virtsarakkoon mahtuu enää puoli desiä nestettä ja sitä on sitten tosi vaikea hoitaa. Eli pitäisi mieluummin yrittää kestää vähän vessahätää ja odottaa, että virtsaa ehtisi kertyä enemmän.

Kun olen noudattanut tätä ohjetta, niin yhtäkkiä saankin nukkua yöni melko rauhassa, eikä ole pakko nousta pissalle (ennen 1-2 kertaa yössä kävin). Vessahätä muuten tuntuu parhaiten selällä maaten, jolloin vatsa painaa virtsarakkoa. Kun vaihtaa kylkiasentoon, niin yleensä helpottaa.

Kannattaa kyllä kokeilla, jotta ei ihan onnettomaksi pääse virtsarakko kutistumaan...

Tottakai helpottaa muutenkin, kun vauva syntyy, mutta nyt on ihanaa, kun ei ole pakko herätä vessaan. Olen aika herkkäuninen eikä nukahtaminen aamuyöstä aina ole helppoa.

Viikolla 33 mennään nyt...

Vierailija

että elimistö ottaa ruuasta puolet enemmän nestettä kuin normaalisti tässä vaiheessa, mikä selittää sen, miksi rakko on joko ajan täynnä, vaikken ole sen enempää juonut ja sen miksi on aivan törkeää ummetusta päällä. Olisikin niin, että olisi vain vessahädän tunne, mutta kun se on oikeesti täynnä ja uni muuttuu niin levottomaksi, että helpointa on käydä vessassa.

En muista, että loppuraskaus olisi ollut enää tälläistä esikoisesta ja neuvolan täti sanoi tänään, että helpottuu jonkin ajan päästä. Mulla on kohtu taaksepäin kallellaan ja vielä poikkeuksellisen paljon tuolla kuopassa eli kun sieltä nousee ei paina enää yhtä paljon. Täysinäinen alavatsa tuntuu häntäluussa asti paineena. Paineen takia ei tee enää mieli nukkua selällään ja pissahätä tulee sillä tavalla herkemmin. Tyynyviritelmät on jo otettu öisin käyttöön jalkojen alle tai väliin, niin on alamahallakin rennompi olla.

Vierailija

En tiedä miten muilla mut itte olen saanu ravata veskissä melkein koko raskauden ajan ja nyt viimeisinä viikkoina tosi tiheään varsinkin alkuyö on ihan kauheeta! Onneksi aamuyön saa olla sit rauhassa. Olen kokeillu sitäkin etten joisi illalla enää kauheasti mut ei helpota!

Toivotavasti sulla vaiva helpottuu eikä päinvastoin=)

Onnellista odotusta, toivotellen wilma rv31+6

Vierailija

Mulla ihan sama problema, mutta helpotti sitten keskiraskauden aikana ja kun ymmärsin istua tarpeeksi kauan pissalla, jotta kaikki tuli ulos. Nyt loppuraskaudesta taas tuntuu tuo yöravaaminen lisääntyneen, mutta niin myös vedenjuontikin. Eli kyllä se ainakin mulla helpotti vähäksi aikaa. Just noilla viikoilla kaikkein eniten jouduin vessassa juoksemaan ja kauppareissuillakin aina kaupungilla sain lähteä veskiin kesken kaiken.

Vierailija

Hips!

Koitahan jaksaa tuota vessassaramppausta: kyllä se ainakin mulla helpotti joskus siinä viikolla 14-17. Nykyisin (olen viikolla 26+0) käyn ehkä kerran yössä (yleensä aamuyöllä) veskissä, joten öisin tulee nukuttua ihan kunnolla. Useammin selkeästi kuitenkin on veskihätä kuin ennen raskautta - ja mitä pidemmälle mennään, sitä enemmän kohtu alkaa painaa virtsarakkoa. No, siihen on vielä hetki aikaa...

Koita jaksaa, kyllä se helpottaa! :o)

Vierailija

uni onneksi tulee nopeasti takaisin vessareissujen jälkeen. Olen yleisesti herkkäuninen, enkä aina nukahda yöheräämisen jälkeen, mutta nyt olen niin puhki, että vessaan ravatessa oikeen kauhistelen sitä, miten väsynyt olen. Sitten rojahdan takaisin sänkyyn ja jatkan unta.

Tähän täytyy jotenkin liittyä sen hormonin erittyminen, jota ihmisillä alkaa erittyä, kun pääsevät yövaipasta. Eli siihen asti elimistö tuottaa melko tasaisesti virtsaa ja sitten kun sitä hormonia alkaa erittyä, yöllä virtsan erittyminen vähenee. Sitä hormoni ei varmaankaan erity samalla tavalla nyt kuin normaalisti, koska rakko on joka vessareissu täynnä, vaikka en olis juonut mitään sen enempää. Pitää vielä kokeille sitä, että varmistaa, että kaikki tulee ulos, ettei sen takia sitten ole taas tunnin päästä täynnä.

Olen päivisinkin huomannut, että kaikki ei tule helposti ulos kerralla vaan jos vaihtaa hieman asentoa, saattaa tulla yllätykseksi vielä jonkin verran eli kohtu painaa.

Vierailija

Heippa!

Mulle sanoivat neuvolasta, että virtsaamisen tarve vaan kasvaa raskauden loppua kohti. saa nähdä.

Oletko varmistanut, että vessassa ravaamisen takana ei ole virtsatietulehdus? Varsinkin jos on kirvelyä pissatessa, kannattaa tilanne tarkastaa.. ja joskushan virtsatietulehdus on oireeton.

-Niittyheinä

Uusimmat

Suosituimmat