Voisitko jättää 10-kuisen vauvan viikoksi mummolaan hoitoon lähtiessäsi itse miehen kanssa rantalomalle?

Vierailija

Sivut

Kommentit (74)

Vierailija

Sinuna en jättäisi ikinä edes päiväkotiin tai mummulle tunniksi jos noin luulet. Yhtä kova trauma se lapselle on sitten tuntikin jolloin saa pohtia tuleeko äiti ja isä enää ikinä kuin viiikko.

Vierailija

Muistan vieläkin lapsuuden pitkät kesälomaviikot mummulassa. Ja olin reilusti alle kouluikäinen ja sisarukseni ihan taaperoita. Veljeni taisi olla 1½ kun oli reilun viikon mummulassa (meidän sisarusten kanssa). Itse olen varmaan ollut samanikäisenä.

Enkä todella muista pahalla! Mummulla oli aina meille aikaa ja tehtiin kaikkea kivaa :)

Vierailija

Pieni juttu, tiesitkö, että ne traumat eivät todellakaan aina tule esille heti tarumatisoivan tapauksen jälkeen? Lapsellesi voi myöhemmin esim. parisuhteessa olla todella vaikea luottaa toiseen eikä millään ymmärrä, että miksi. Mutta ole sinä vain hyvällä mielellä siihen saakka!

Vierailija:

Lainaus:

Nyt tämä hyljätty kuopusraukka on erittäin reipas, hyväntuulinen ja sosiaalinen 3-vuotias, joten se niistä traumoista..............

Vierailija

Mitä jos mies yhtä äkkiä lähitisi (oletetaan että olette parisuhteessa), ei sanoisi minne menee eikä häntä saisi puhelimella kiinni. Kukaan ei osaisi sanoa, missä mies on. Kauhea hätä. Onko hän elossa? Onko hän kuollut? Onko hän sairaalassa tajuttomana? Onko hän jättänyt teidät toisen naisen takia? Jne. Tätä kestää viikon, toki käytte ilmoittamassa poliisille ja koko lähitienoo valjastetaan etsintöihin.

Sitten mies tulee takaisin. Ei kerro, missä oli. Ei puhu siitä mitään. On kuin mitään ei olisi tapahtunut, halaa ja tulee lähelle. On kuin ei kuulisi kysymyksiäsi, mitätöi huolesi hiljaisuudelle. Alatte elää taas samaa elämää. Mies on siinä, rakastaa ja huolehtii perheestään. Silti joka ainoa päivä mietit, että mitä jos niin käy uudestaan... Mitä jos hän taas katoaa? Perusluottamus on mennyt iäksi, eikä se palaa vaikka mies mitä teksi, sillä se katoaminen on edelleen hämärän peitossa, eikä siitä puhuta tai sitä selitetä.

Vauva ei ymmärrä, miksi äiti ja isä jätti. Hän ei ymmärrä selityksiä. Hän ei ymmärrä kuin sen, että hänet on hylätty. Rakkaat vanhemmat hylkäsivät hänet. Tulivat sitten pitkän ajan päästä takaisin, mutta ei se poista sitä, että vauva ei tuota eroa ymmärrä, eikä ikinä voi ymmärtää.

Vierailija

Tuon ikäistä en jättäisi edes vuorokaudeksi. Uskon tässä asiassa enemmän asiantuntijoita, siis lapsen psyykkistä kehitystä tutkineita asiantuntijoita, joiden mukaan hyvä nyrkkisääntö on 1vrk eroa ikävuotta kohden. Eli vasta 7-vuotiaan voi jättää viikoksi.

Täytyy tosiaan olla jotain pahasti vialla vanhemmissa, jos voivat hyvillä mielin lähteä lomailemaan ja hylätä vauvan. Ja kyllä, vauva tuntee itsensä hylätyksi. Vauva ei ymmärrä, että äiti ja isä on " vain" viikon poissa ja tulevat sitten takaisin. Kauhea stressi vauvalla, kun ei ymmärrä missä ne rakkaat ovat ja miksi hänet jättivät :(

Vierailija

Eka näin pitkä reissu tosin, näkee edelleen mummoa ja vaaria viikottain, yöksi ei mene enää kuin maks 2-3kertaa vuodessa yhden yön kerrallaan ja ikää on jo 10v. Kaikki ei ole kyläluutia ja toiset ihan oikeasti ovat kiintyneitä vanhempiinsa ja perheeseensä syvästi. Että ööh vaan itsellesi.

Vierailija

Mikä siinä eniten nauratti? Sekö, että vauva ei ymmärrä? Minusta siinä ei ole mitään hauskaa.

Oikeastiko luulet, että vauvan voi hylätä viikoksi ja se on ihan ok?

Vierailija:

Lainaus:

soitapa nyt lastenpsykologille ja tarkista siirappivuodatuksesi todenperäisyys...... hehhhehhheeee.......

Vierailija

Ap:han kysyi mieleipidettä, VOISITTEKO jättää, ei saako jättää, tai onko oikein jättää.

Itse en jättäisi niin pientä, enkä vähän isompaakaan, mutta en saa rytmihäiriöitä vaikka jonkun muun lapsi olisikin viikon vanhemmistaan erossa.

Kai lapsen vanhemmat osaa itse arvioida, pärjääkö lapsi sunnitellun ajan jonkun muun hoivissa. Minä olin neljävuotiaasta lähtien toisella mummolla viikon, pari joka kesä, pikkusiskoni piti hakea samanikäisenä kotiin jo seuraavan päivänä, samoin pienempänä olin usein taas toisella mummolla yhden-kahden yön yökylässä ja tykkäsin, sisko ei suostunut jäämään ilman kauheaa taistelua.

Ap kyllä puhui 10-kuisesta, joka on toki eri asia kuin jo muutaman vuoden ikäinen. Mutta kukapa oikeasti voisi varmuudella sanoa sen ikäisen ajatusmaailmasta, mikä sopii ja mikä ei, kuinka paljon lapsissa on eroja?

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat