Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

3,5 kk pukeminen+muuta vinkkejä Etelä-Afrikan lämpimässä?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Ongelma: Lähdemme joulun aikoihin Etelä-Afrikkaan ja tämä esikoisemme on syntynyt syyskuussa, jolloin ongelmaksi muodostuu pukeutuminen. Kokemustahan on kertynyt vain tällaisista " puoliviileistä" keleistä ei helteestä. Kuinka pukea vauva? Pitkähihaista vissiinkin, että auringolta suojaa? Jostain luin, että näin pienelle ei saa laittaa aurinkorasvaa? Mistähän löytyisi kevyitä kesävaatteita nyt? Olemme lähdössä Etelä-Afrikkaan joulun tienoilla ja nyt en ainakaan missään ole nähnyt esim. kesähattuja. Apua!

Kommentit (11)

Vierailija

Ihan vaan pari juttua. Itse asun etelä-Euroopassa ja tyttö syntyi heinäkuun lopussa - eli kuumimpaan aikaan täällä. Elokuussa oli sellaisia +40 asteen helteitä. Ekat 2kk ei tullut tytöllä käytettyä mitään muuta vaatetta kuin lyhythihaisia bodyja. Ainoastaan yöllä oli ohut pitkähih. potkari, koska makkarissa oli ilmastointi päällä. Ilmastointi täällä meilläpäin ainakin on " sallittua" vauvankin kanssa, kunhan se ei ole liian kylmällä.

Ulkona oli kiva liikkua kantoliinan kanssa - MUTTA siinä on se ikävä puoli, että kun äiti hikoaa ihan hullun lailla, on lapsikin märkä eikä se ole enää kivaa kenellekään. Kaikkein vähiten äidille. Ja liinassa jää jalat roikkumaan ulos (siis jos sellaista sidontaa käyttää) ja nehän siitä aurinko polttaa ihan hetkessä jos niitä ei suojaa (ja jos ne suojaa esim. potkareilla, on entistä kuumempi...). Rattaat on mukavin vaihtoehto kuumassa ainakin mun mielestä. Aurinkovarjo ja sideharso vauvan suojaksi.

Vettä en ole antanut kertaakaan vauvalle, täysimetyksellä on edelleen. Vaippoja kannattaa vahtia, eli että kastuvat riittävän usein. Silloin ei ainakaan kuivumaan ole pääsemässä.

Tässä siis pari ajatusta jotka mulle tuli mieleen kun asun täällä vähän lämpöisemmässä! :)

Vierailija

Eli en tietenkään itse koko ajan kanna.... Kyllä se miehellekin se rintareppu sopii.

Mutta tuo oli uusi tieto, että ei voi kantaa pidempään kuin 0,5 - 1 h rintarepussa! Neuvolasta sanottiin, että ei ole rajaa ja nimenomaan tuossa BabyBjörnin repussa. Onko todella näin? Ostettu nimenomaan matkantekoa/kaupungilla kuljeskelua varten! Kallis investointi, jos noin lyhyt käyttö.

Vierailija

hei,

olimme juuri Länsi-Afrikassa 5kk vauvan kanssa kuukauden. Käyppä vilkaisemassa monikulttuuriset perheet -palstalta matkavinkkejä, joita itse sain elokuussa ennen matkaa, kun kyselin. Ja itse kirjoittelin matkakuulumisia nyt lokakun alussa sinne. En viitsisi tässä toistaa... Mutta meillä ei ollut vauvalle aurinkolaseja, vain hellehattu ja lippis ja hyvin pärjättiin. Rattailla siellä ei tehnyt mitään, koska tiet olivat niin huonot. meillä ei niitä edes ollut mukana. E-Afrikassa tiet tietysti paremmat. Älä anna kenenkään kilttien tätien juottaa lapselle vesijohtovettä, siitä voi seurata ripuli...

Vierailija

Kiitos vinkeistä!

Missä olette kuljetelleet vauvaa matkalla? Itse ajattelin rintareppua ja jättää vaunut kokonaan kotiin. Nukkumapaikaksi ajateltiin sellaista matkasänkyä.

Pitikö muuten juottaa maidon lisäksi janojuomana vettä? Poikamme siis täysimetyksellä.

Ja millaiset matkalääkkeet varasitte babylle?

Vierailija

muistathan että rintarepussa ei saisi kantaa kovin pitkiä aikoja, muistaakseni suositus on 30 min-1h kerralla. Vauvan jalat roikkuu niissä aika epämukavasti. Jos kantelet pidempään niin suosittelen liinaa tai kantoreppua, niissä saa kantaa " vaikka kuinka kauan" .

Suosittelen ERGO-repun hankkimista :)

http://www.babyidea.fi/kantoliinoista/ergo/

Ja jos olette pidempään reissussa, niin ehkä kannattaisi matkarattaat ottaa

mukaan, jaksatko aina kantaa?

Vierailija

Tai sitten paikan päältä, varmaan jo lentokentällä myydään hellehattuja :)

Aurinkorasvaa ei suositella alle 1 vuotiaille, vaikka apteekissa on sellaista jossa suositus 6 kk alkaen. Mutta siis 3,5 kk ei.

Kesällä meillä vauva oli pelkässä vaipassa tai kaupungilla pelkässä lyh.hihaisessa bodyssa. Vaunuissa = varjossa ei tarvita pitkähihaisia vaatteita. Auringossahan ei kannata pitää vauvaa ollenkaan, edes hihallisissa vaatteissa. Mutta jos on pakko olla auringossa, niin pitkät hihat. Ja samat paikat palaa herkimmin kuin aikuisillakin, olkapäät, käsivarsien yläosat, reidet ym, missä iho on ohut. Ja pää!

Aurinkolasit kannattaa hankkia. Tähän aikaan vuodesta varmaan ei muualta löydy kuin optikolta, eli maksaa. Tai nettikaupoista.

http://www.jutta.fi on ainakin myynnissä aika kivoja puuvillaisia lierihattuja + aurinkolaseja ym. Meillä oli sellainen hattu kesän.

Vierailija

Niissä on sankojen kohdalla leveät kumiset nauhat, jotka kiinnittyvät tarranauhalla. Niitä myi vielä jonkin aikaa sitten Lastentarvike. Netistäkin pitäisi löytyä. (Kummipojan isä oli ostanut ne sieltä, en tiedä mistä?) Lasit pysyvät päässä mainiosti. Testasimme ne itse Turkissa pojallamme, joka silloin oli juuri 3,5kk. Ystäväni kävi poikansa kanssa Eteläafrikassa ja pärjäsi myös siellä näillä aurinkolaseilla. Nauttikaa lomastanne. Vauvan kanssa on loppujen lopuksi helppo matkustaa! :)

Mamma ja Daniel, 4,5kk

Uusimmat

Suosituimmat