Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

1. IVF:n ongelmat, kohtalotovereita?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Lapsettomuutta siis takana reilut kolme vuotta. 4 epäonnistuneen inssin ja vuoden jonottelun jälkeen päästiin 1. IVF-hoitoon naikkarille syyskuussa. Punktioon asti päästiin, mutta siirtoa ei sitten enää/vielä voitukaan tehdä hyperstimulaatioriskin takia.

Aluksi kaikki tuntui menevänä ihan hyvin, sumuttelut ja piikittelyt onnistuivat. Piikitykset tehtiin vähän normaalia pienemmällä annoksella (125 yksikköä), kun tiedettiin että elimistö reagoi helposti. Viikko sitten maanantaina alkoi tapahtua. Verikokeissa huomattiin, että arvot olivat koholla (normaalisti 2, mulla yli 4) eli hyperin riski oli olemassa. Seuraavana päivänä ylimääräisessä ultrassa todettiinkin, että rakkuloita on tulossa tosi paljon ja punktio aikaistettiin tästä päivästä viime perjataille.

Oli muuten aika kivulias kokemus, vaikka sain maksimimäärät kipulääkettä ja rauhoittavia. Johtui varmaan siitä suuresta rakkuloiden määrästä ja yli puoli tuntia kestäneestä punktiosta. Rakkuloita saatiin peräti 64, joissa oli 39 munasolua ja näistä kypsiä 29 kpl. Eli lähtökohdat oli tosi hyvät. Miehen näyte myös ok.

Viikonlopun hedelmöitymisuutisia odotettiin jännityksellä tänä aamuna ja tulihan se soitto nkl:ltä viimein: 29 solusta vain 6 oli hedelmöitynyt! Tuntui jotenkin tyrmäävän huonolta uutiselta. Tietysti parempi sekin kuin ei mitään, mutta lääkärikin totesi että tolla määrällä aika huono hedelmöitymistulos. Ehkä se sitten selitää osaltaan meidän lapsettomuuden syytäkin. Vikahan on tähän asti todettu vain miehessä (teratozoospermia): määrä juuri ja juuri riittävä, liikkuvuus hyvä, mutta epämuodostuneita paljon.

Eli nuo 6 alkiota nyt sitten pakastetaan ja yksi niistä siirretään vasta seuraavassa kierrossa joskus marraskuussa. Onneksi mitään pahempia hyperin oireita ei ainakaan vielä ole, vaikka saikulla ollaankin vielä muutama päivä. Tarkempaa syytä eivät osanneet sanoa, miksi hedelmöitymistä ei ton enempää tapahtunut.

Onko kellään kokemusta vastaavasta, hyperistä tai hedelmöitysmisongelmista? Miltä nuo määrät teistä kuulostaa ja mitä teille on sanottu? Ja onko siirrot lopulta onnistuneet?

Yritän tietysti nyt pitää yllä positiivista ajattelua - onhan noita alkioita kuitenkin kuusi ja hoito etenee. Tiedän että monilla tilanne voi olla paljon paljon huonompikin. Toivoa vielä siitä plussasta kai siis on..

Kommentit (6)

Vierailija

Mulla ei ihan tuon luokan kokemuksia mutta tässä jotain:

1. IVF.

n. 30 munarakkulaa punktioitiin ja näissä oli 20 solua.

16 hedelmöittyi, 2 epänormaaleja joten 14 oli jäljellä seuraavana päivänä. 1 pvä huilittiin hypeririskin takia ja neljäntenä päivänä punktiosta oli jäljellä 9kpl soluja. 1 siirrettiin ja 8 meni pakkaseen.

Lekuri sanoi jo suunnittelussa että ihannehan lisi että rakkuloita tulisi se 5+5 ja kaikissa olisi kunnollinen solu. Mitä enemmän niitä rakkuloita tulee niin se huonompilaatuisia ne solut voivat olla. Tämäkin (taasen) on sitten yksilöllistä,mutta kehoitti siis minua munimaan vain sen 10 rakkulaa.

No sehän on tietty minulla mahdottomuus kun taustalla jyllää PCO. ja tiedossa oli että paljon tulee eli jo ekassa ultrassa kp 6 oli rakkuloita ainakin yli 20.

Vierailija

HEI!

Usko pois, se on aina mahtavaa kun saat pakkaseen alkioita!! Itse saimme muutaman pakkaseenkin ekasta IVF:stä ja olihan kaikkien piikitysten jälkeen " leppoisaa" käydä vain niissä pakastetun siirroissa. Loppujen lopuksi onnistunut hoitomme oli kuitenkin toinen IVF:mme, missä saimme vain KOLME munasolua ja niistä vain YKSI kehittyi siirtokelpoiseksi alkioksi!!! Hän nukkuu nyt päikkäreitään. Eli todellakin: se yksi riittää :) Vaikka olihan turhauttavaa nähdä niin mieletön vaiva (hoito ei todellakaan edennyt ongelmitta) vain yhden alkion takia...mutta eipä enää tunnu siltä!

Siis leuka pystyyn ja odottavin mielin PAS:iin!!

Vierailija

Kurjaa, että sait hyperin.Tuo hedelmöittyneiden solujen määrä kuitenkin ihan hyvä! Minulle lääkäri sanoi sanaa kuin " Piippulille" , että ihanne olisi se, että kehittyisi tasalaatuisia munarakkuloita ja niitä ei tarvitse olla paljon.

Mulla kehittyi toiseen 13 ja toiseen 1rakkula, tuloksena oli 8 munasolua, joista 6 hedelmöittyi ja lääkäri sanoi että se on erinomainen tulos, kun solut vielä 1 ja 2luokkaa. Yksi istutettiin ja 5sai mennä pakastukseen.

Kun sinulla 6 hedelmöittynyttäsolua saat minissään ainakin 3 yritystä, koska ainakin minulle sanottiin että ne pakastetaan yleensä parittain olkiin, mutta en tiedä onko se vakio käytäntö.Pakastuksesta selviävien solujen onnistumisprosentiksi sanoivat n.70%.

Itse olin samasta 6hedelmöittyneestäsolusta aivan onnessani. Ja lääkäri vielä rauhoitteli, että lapsen aikaan saamiseen riittää yksi hedelmöittynyt munasolu,jos onni suo:-)))!Kuten tässäkin ketjussa on jo todistettu!

Tsemppiä PAS:iin!!!!

Vierailija

kokemusta löytyy minulta. Eli n.10vuotta sitten aloin hesassa yksityisellä yrittään IVF;n avulla vauvan saantiin apua. Minulle tehtiin n.3-4(en muista tarkaan) piikitysjaksoa ja kertaakaan ei siirtoon asti päästy juuri sen vuoksi että hyperi uhkasi pahasti. 2sti olin hoidossa sairaalassakin hyperin takia kun yritettiin muuttaa lääkitysmääriä.Rakkuloita kehittyi kans valtavasti aina.

Sitten erinäisistä syistä vaihdoimme klinikkaa ja taas muutettiin lääkemääriä ja vihdoin pääsimme punktioon asti. Munasoluja ei montaa saatu mutta 2hedelmöittyi ja päästiin siirtoon asti ja tuloksena kauan toivottu vauva=). Kun esikoinen oli reilu puoli vuotias päätettiin yrittää vielä kerran ja taas päästiin punktioon ja siirtoon asti ja saatiin 4 hedelmöittynyttä joista kaksi siirrettiin heti ja taas tuloksena vauva=). Hyperiä ei onneksi enää näistä hoitokerroista tullut eli lääkitys osui mielestäni täysin kohdalleen vaikka tämän enempää ei alkioita saatu. Nyt tästä viimeisestä ,pian 8vuoden takaisesta siirrosta jäi 2huurunenää pakkaseen ja kun menkat saan alkamaan terojen avulla niin aiotaan taas yrittää pikkunelosta(ja vitosta ehkä) näillä huurunenillä(väliin mahtuu yksi luomuihme).

Jos ei sulatus onnistu niin saattaa olla että yhden hoitorumban käyn vielä läpi,sitä mietitään sitten. Mutta minun mielestäni sinun tilanteesi vaikuttaa todella hyvältä, kuitenkin solut on hedelmöittyneet ja pääset siirtoon asti=). Pidän peukkuja

Vierailija

Tässä päivän pureskeltuani tuloksia ja luettuani muidenkin vastauksia, olo on jo ihan helpottunut. Olette oikeassa: täytyy olla ihan tyytyväinen, kun pakkasessa odottaa kuitenkin ihan hyvä määrä alkioita, sanoivat sitten lääkärit mitä hyvänsä huonosta hedelmöitymisprosentista. Etenkin crissen tarina jäi mieleen ja oli tosi kannustavaa kuulla onnistumistarinoita pienemmilläkin alkiomäärillä. Noviisi kun näissä hoidoissa vielä olen, niin ei vain heti osaa suhteuttaa saamiaan tuloksia, että ovatko hyviä vai huonoja, jos vielä lääkäri esittää asian siten, että " ei tämä nyt niin hyvin onnistunut" . Hyvä oli myös kuulla, että sulatuksesta selviää peräti 70 % alkioista. Siispä positiivisin mielin eteen päin ja tsemppiä muillekin!

Vierailija

että aina kannattaa olla onnellinen jos pakkaseen saadaan edes jotain. Suren monen kohtalotoverin kohtaloita usein kun pakkanen ammottaa tyhjyyttään. Eli kaikista huurunenuista kannattaa iloita. Sekään ei ole itsestäänselvyys!

Uusimmat

Suosituimmat