Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Missä maissa toimii Suomi-koulu?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Kertokaahan kokemuksia omasta Suomi-koulusta!

Minkä ikäisille toimintaa miten paljon?

Nyt kaikki Suomi-koulut pinoon!!!

Kommentit (13)

Vierailija

Saamme Suomi-koulun taas käyntiin tammikuussa. Toimintaan tuli katkos tilapulan vuoksi, mutta nyt on uudet tilat löytyneet ja pääsemme taas kokoontumaan. Kevätlukukaudella nuorimmat oppilaat olivat 3v ja vanhimmat päälle 10v.

Vierailija

Taalla Israelissa toimii Suomi-koulu ainakin Jerusalemissa.Tyttareni alotti koulun tana syksyna ja hanen ryhmassaan opiskelee kolme oppilasta.Tiedan,etta on ainakin toinen ryhma,mutta en tieda paljonko siina on oppilaita.

Pari vuotta sitten taalla toimi viela Suomi-kerhokin pienemmille lapsille,mutta siihen ei ollut enaa tarpeeksi lapsia,etta olisimme voineet aloittaa se uudelleen.

Todella tarkeaa lapsille,etta tapaavat muitakin aikuisia ja lapsia,jotka puhuvat suomea.Lapseni kylla ovat paljon tekemisissa serkkujensa kanssa,jotka ovat myos puolisuomalaisia,mutta kuitenkin suomen kieli on heikompi,etta vastaavat minulle hebreaksi vaikka olen puhunut heille pienesta asti suomea ja ymmartavat kaiken.

Suomen lomilla he oppivat vahan myos puhumaan suomea ja tanaan saapuvat isovanhemmat pariksi viikoksi meille,joten suomen kieli taas vahvistunee...

Vierailija

Taalla on useita suomikouluja. Me kaymme maan suurimmassa, St.Albansin suomikoulussa, joka on myos yksi euroopan suurimpia. Oliskohan siella noin 110 oppilasta, en muista tarkkaan... Tyttareni on ryhmassa 4-6 vuotiaille ja itse kayn aiti-lapsikerhossa siella samaan aikaan. Siella on myos kauppa josta saa kaikenlaista hyvaa, kahvila suomileipineen ja leivoksineen, seka todella kattava kirja-ja videokirjasto!

Vierailija

Sveisissä on myös Suomi-kouluja, ainakin monessa isommassa kaupungissa. Ne mitä minä tiedän ovat keskiviikko-iltapäivisin ja lauantaisin myös joillakin paikkakunnilla.

Valitettavasti itse asutaan kaukana näistä kouluista.

Vierailija

Osa vauvoja, osa jo koululaisia, joille on erikseen vahan kehittavammat ryhmat ja harrasteet.

Ma muut juomme kahvia ja juoruamme (saa puhua SUOMEA!!!), tarjottavat nyyttikestiperiaatteella.

keratyt maksut kattavat juuri ja juuri vuokran, joten lahinna talkooasenteella pyorii.

Glasgowissa on alkamassa toinen Suomi-Koulu!

Vierailija

...ja jos en ole ihan väärässä, niin Torontossa on myöskin (voi oikaista, jos olen väärässä).

Ryhmiä on Vancouverissa seuraavasti:

1 - 3-vuotiaille ipanaryhmä (laulua, lorua, vapaata leikkiä)

eskariryhmä 4 - 6v. (aakkosia, numeroita, askartelua, lauluja jne)(muistaakseni toi ikähaarukka)

suomenalkeisryhmä niille lapsille, joilla ei ole entuudestaan suomenkielen pohjaa

suomiryhmä niille lapsille, jotka puhuvat suomea

sitten on high school ikäisille ryhmä (aloittelevat tänä syksynä ekaa kertaa)

Kaikki ryhmät kokoontuvat kerran viikossa, viikonpäivät vaihtelevat (esim. ipanaryhmä on torstaisin, eskari muistaakseni tiistai-iltaisin jne)

Vierailija

Taalla Sydneyssa on myos Suomi koulu, joka kokoontuu maanantai-iltaisin. Itse en ole viela siella ruvennut kaymaan, koska poikani on vasta 10 kk, mut oon kuullut tosi hyvaa palautetta.

Sydneyssa on myos perhepiiri, joka kokoontuu kahtena perjantaina kuussa klo 10 eri puolilla sijaitseviin puistoihin. Siella on kiva nahda tuttuja ja lapset saavat suomea puhuvia leikkikavereita.

Vierailija

... ja Kanadassa, Saksassa... mitas maita nyt viela muistan? Monissa kaupungeissa taalla koulu on todella jarjestaytynytta ja suurta, meilla hieman pienimuotoisempaa. Ryhmia on kolme, 3-6v, 7-12(kaytannossa vanhemmat lapset eivat kay) ja sitten aikuisten vasta-alkajien ryhma. Itse olen tana vuonna koulussa opettajana, ensi vuonna taidan olla vaan vanhempana omien kiireitteni vuoksi. Miten olet itse liittynyt Suomi-koulun toimintaan?

Vierailija

Meillä on kolme ryhmää, mukaan pääsee kolme vuotta täyttäneet. Tapaamme kerran viikossa tunnin ajan. Puhumme suomalaisista asioista suomeksi, leikitään askarrellaan ja lauletaan. Neljä vuoden aikaa puhututtaa paljon kumisaappaineen ja lumiukkoineen, täällä kun on aina aurinkoa ja kuuma, ja sadettakin saadaan vain muutaman kerran vuodessa jos hyvin käy.

Lisää Suomi-koulu maita ja kokemuksia!

terv. kerhotäti = )

Emakonkorva:

Lainaus:

Kertokaahan kokemuksia omasta Suomi-koulusta!

Minkä ikäisille toimintaa miten paljon?

Nyt kaikki Suomi-koulut pinoon!!!

Vierailija

Hei olisin kiinnostunut tästä suomikoulusta Jerusalemissa. Itsen asun Jerusalemissa ja olisi kiva jos lapset saisivat vähän enemmän tukea suomenkieleen. Voitko kertoa yhteistietoja koulusta. Onko muslimeja vai juutalaisia?

Uusimmat

Suosituimmat