Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kumman synnytystavan valitsisit tässä tilanteessa?

Vierailija

Olet 25-vuotias ensimmäistäsi odottava. Vauva on perätilassa, käännösyrityksestä huolimatta. Vauvan painoarvio on 3800g. Lääkäri antaa valinnan sinulle, haluatko alatiesynnytyksen vai sektion.

Sivut

Kommentit (23)

Vierailija

Älä edes mieti. Mun kaveri synnytti perätilassa olevan 2,2 kiloisen vauvan rv. 35 ja karseaa oli sekin.

Itse jouduin sektioon toisesta lapsesta tarjontavirheen takia. Ja onneksi näin. Sillä päätöshetkellä harmitti, mutta jälkikäteen tajusin, miten vaarallista se olisi ollut lapsellekin kiskoa väärässä asennossa maailmaan ja itsekin olisi varmaan revennyt tosi pahasti. Onneksi lääkäri päätti näin, eikä multa kysytty.

Vierailija

Riskeeraat lapsesi terveyden ja omien paikkojesi kestävyyden jos rupeat melkein nelikiloista perätilassa alakautta yrittämäänkään!

Lapsella on suuri riski kärsiä hapenpuutteesta vaikka hänet kokonaisena ulos saataisiinkin.

Vierailija

Itse asiassa olen jo saanut vauvan. Hän painoi loppujen lopuksi 3950g ja valitsin sen sektion. Hyvä niin. Halusin vain kysellä, mitä muut olisivat päättäneet samassa tilanteessa.

Lääkäri siis kertoi molempien tapojen hyvät ja huonot puolet, ja katsoin sektion ehdottomasti turvallisemmaksi.

ap

Vierailija

Ensimmäisen kohdalla on jotenkin niin uutta kaikki, että on vaikea mennä tekemään päätöstä itse. Mutta kyllä minä ehkä sektion puolelle kääntyisin. Onko lantion kuvat otettu? Jos lantiokuvat on otettu ja niiden perusteella olisi TOSI iso lantio, niin voisin koittaa alakautta. En muuten.

Vierailija

Meillä luutiin, että tyttö painaa lähemmäs neljä kiloa koko raskauden ajan ja tyttö syntyi laskettuna päivänä ja painoi 3,2 kiloa.

Jos halua niin voit vielä kokeilla akupainantaa/pistehierontaa. Eli varaa aika sellaiselle vyöhyketerapeutille, joka tietää tämän. Siinä terapeutti painelee kevyesti sellaisella pallopäisellä kynällä eripisteitä mm. jaloistasi. Tämän operaation seurauksena vauvan pitäisi kääntyä jo terapeutilla ollessa. Jos niin ei tapahdu niin saat kotiläksyksi hieroa tiettyjä pisteitä tai antaa miehellesi sen tehtävän=)

Vierailija

sen perätilan ja ensisynnyttäjän takia. Ensisynnyttäjää ei ymmärtääkseni pitäisi laittaa synnyttämään perätilaa alakautta. ehkä uudelleensynnyttäjä ja pieni vauva.

Ota se sektio jos saat valita, pahojen repeämien kanssa saa elää lopun ikää, menee pidätyskyky edestä ja takaa ja hyppiä ja juosta ei enää voi.

Vierailija

että sektio on perätilalapselle huomattavasti turvallisempi tapa syntyä. Siis vaikka muuten kannatan alatietä, ja olen kaksi lasta itse normaalisti synnyttänyt ja hyvät on kokemukset, niin silti en synnyttäisi perätilalasta alateitse. Vaikka oikeasti pelkään leikkausta tosi paljon, niin en lähtisi edes yrittämään.

JOskus oli Ylellä jossain tiedeohjelmassa keskustelua lääketieteellisten tutkimusten etiikasta. Siinä käytettiin juuri perätilalapsen synnytystä sektio vs. alatie esimerkkinä tutkimuksesta, joka piti keskeyttää, koska alatiesynnytyksissä oli heti niin huomattavasti enemmän ikäviä sattumuksia, että olisi ollut todella väärin jatkaa tutkimusta ja laittaa osa tutkittavista alatiesynnytykseen, kun tieto puhui sektion puolesta.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat