Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kantoliina vai rintareppu?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Kumman suosittelisitte ostettavaksi, kantoliinan vai rintarepun? Kuulisin mielelläni ajatuksianne!

Näätä77

(Esikoista odottava, la 27.11.05)

Kommentit (9)

Vierailija

Kuulemma huomattavasti mukavampi päällä, voi käyttää jo vastasyntyneestä jne. Kantoliinassa asento on parempi vauvan selän ja lonkkien kannalta.

Omaa kokemusta ei vielä ole :)

Vierailija

gsof:

Lainaus:

Ekalla kerralla mulla oli lainassa sellainen iso kudottu liina, muistaakseni Didymos, mutta en koskaan päässyt sen kanssa oikein sinuiksi. (En tosin kunnolla asiaan paneutunutkaan.) Nyt ajattelin kokeilla joustavaa liinaa ja ostin postitse Pikku Ruu -liinan. Ovat aika edullisia moniin muihin verrattuna, mutta käyttökokemusta mulla ei vielä ole.

Varmaan molemmat tavat kantaa ovat ok ja jokainen löytää sen oikean vain kokeilemalla. Paljon riippuu myös vauvasta: jotkut ovat lattialla viihtyvää sorttia ja toiset haluavat olla sylissä koko ajan.

Trikoinen on varmaan parempi pienemmälle vauvalle, minäkään en rohjennut käyttää Didymosta aluksi, koska se tuntui megaisolta. Vauvan painaessa jotain 7-8 kg Huggis alkoikin tuntua heppoisalta ja Didymos ihanan napakalta mutta samalla joustavalta. Ainakin meille on sopinut hyvin tämä, että vauvan eri vaiheissa on ollut erilainen liina (tulee tietenkin kalliimmaksi kuin yksi).

Vierailija

Minulla kokemusta molemmista. Rintareppu mielestäni ihan ok, mutta suosittelen ehdottomasti kantoliinaa. Liina rasittaa vähemmän niin itseäsi kuin vauvaakin, sillä jaksat kantaa pidempään, myös liinan käyttöikä on reppua pidempi.

Rintareppu on tietysti helppo ja yksinkertainen pukea päälle, mutta kun liinalla opettelee perussidonnan kunnolla, on senkin käyttö mutkatonta ja mukavaa :)

Vierailija

Moi!

Minulla molemmat. Mielestäni rintareppuun vauvan laittaminen on aivan yhtä vaikeaa kun liinaan sitominen. Liinassa jaksan 7-kiloista vauvaa nykyään kantaa noin tunnin, kantorepussa 10minuuttia ennen kuin selkä alkaa kipeytyä (muuten siis en ole ollenkaan selkävaivainen). Vauvani ei ihan pienenä ihan hirveästi liinassa viihtynyt mutta noin 3-kuisesta se sujui jo hienosti.

Näistä aivan uusista ergoista en tiedä.

Vierailija

Mulla oli alkuun rintareppu, mutta se oli todella epämukava, vaikka meillä oli markkinoiden paras rintareppu. Mulla alkoi koskemaan selkään ihan pienen kantoajan jälkeen. Ja vauva ei viihtynyt siinä yhtään. Ja lisäksi vauva oli siinä todella huonossa asennossa. Myin repun pois ja ostin trikoisen Hub-a-bub liinan. Mielestäni liina on aivan ihana ja sillä on hyvä kantaa, eikä satu selkään vaikka kantaisi montakin tuntia. Vauvakin tykkäsi olla siinä alusta lähtien. Sidonnat oppii kyllä helposti ja helpompi vauva on liinaan laittaa kuin reppuun.

Ergoa voi käyttää 3kk alkaen, siis tätä uudempaa versiota. Jos on vanhempaa mallia, niin siinä saa kantaa vasta 4-5kk ikäistä. Muuten se reppu on aivan loistava, vielä kesällä kannettiin 2v siinä.

Pienen vauvan kanssa trikoinen liina on miellyttävämpi ja se on helpompi alkajallekin.

Nyt tuleva vauva pääsee heti laitoksella liinaan.

Vierailija

Esikoista kanniskellessani mulla oli lainassa sekä rintareppu että kantoliina; kumpaakaan ei tullut käytettyä paria kertaa enemmän.

Nyt toista vauvaa varten olen hankkinut kantoliinan ja päättänyt opetella käyttämään sitä kunnolla, pari perussidontaa jo osaankin eikä se tunnu kovin vaikealta! Tuumailin että jos tämä kakkonen on yhtä hanakka sylivauva kuin esikoinen, minulla on pakko olla jokin apuväline joka jättää edes vähän käsiä vapaaksi.

Ekalla kerralla mulla oli lainassa sellainen iso kudottu liina, muistaakseni Didymos, mutta en koskaan päässyt sen kanssa oikein sinuiksi. (En tosin kunnolla asiaan paneutunutkaan.) Nyt ajattelin kokeilla joustavaa liinaa ja ostin postitse Pikku Ruu -liinan. Ovat aika edullisia moniin muihin verrattuna, mutta käyttökokemusta mulla ei vielä ole.

Varmaan molemmat tavat kantaa ovat ok ja jokainen löytää sen oikean vain kokeilemalla. Paljon riippuu myös vauvasta: jotkut ovat lattialla viihtyvää sorttia ja toiset haluavat olla sylissä koko ajan.

Vierailija

Olin ennen esikoista aivan varma, että rupean liinaa käyttämään ja ostinkin sen etukäteen. Tyttö vaan inhosi liinaa tottaalisti. Ja yllättäen käytettiin hyvin paljon serkun vanhaa rintareppua, siinä tyttö oli onnellinen. Hän ei ole ikinä ollut sylivauva luonteeltaan, ehkä repussa sai enemmän etäisyyttä?

Nyt odotan kakkosta ja taas suunittelen, että ostan hyvän kantoliinan valmiiksi ja yritettään, sen edellisen sain huutonetissa melkein käyttämättömänä myytyä melkein samaan hintaan kuin maksoin alunperin. Ja rintareppu on varastossa olemassa, varulta, jos emme taas onnistu .

Uusimmat

Suosituimmat