Lyhty kierto, onko merkitystä raskautumiseen?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Minulla kierto on yleensä 24 päivää ja oviksen olen bongannut n. kp9. Nyt on menossa kp8 ja vihloo oikeelta eli ovis on käsillä. Menkat mulla loppu perjantaina. Olenkin nyt alkanut miettiä että onko menkkojen loppumisen ja oviksen väli liian lyhyt vai onko sillä merkitystä? Oviksesta menkkojen alkuun on 14pv, tai siis ainakin oviskivuista.

Tämän ikäinen olen ja en näitä asioita tiedä, mutta ei ole koskaan ennen tarvinnut näitä pohtiakaan. Esikoinen sai aikanaan alkunsa heti, joten ei silloin tarvinnut pähkäillä näitten asioiden kanssa.

Olisin kiitollinen jos joku viisas osaisi vastata :)

nellariina

Kommentit (13)

Vierailija

Kyllä 24 vuorokauden kierrolla raskaaksi tullaan, jos vain ovulaatio on kohillaan. Mulla se on kp 17 tai 19/24 eli päin prinkkalaa. Just tänään aloitan keltarauhashormonin alakautta (Lugesteron). Tärppionnea! :)

Vierailija

Moi!

Mullakin asiasta " vain" omaa kokemusta. Eli ennen esikoista mun kierto oli 21-25 ja raskauden jälkeen kierto ollut 24. Elikkäs en usko että sun kierrolla on mitään vaikutusta raskautumiseen. Eka tärppäs heti eli ei ehditty edes varsinaisesti yrittämään. Nyt kuumeillaan kakkosta tännekin...kolmas kierto alkamassa. Saa nähdä miten käy. Onnea yritykseen!

Vierailija

itekin vasta nyt huomasin, hekottelen täällä myös :) no onneksi asia tuli ymmärretyksi, siis lyhty=lyhyt.

Marieelan vastaus pisti miettimään, mutta vielä olen yli tuon 23:n, nippa nappa.

Kiitos muillekin vastanneille, mukava " kuulla" muiden omakohtaisiakin kokemuksia.

nellariina

Vierailija

eli se aika ovulaatiosta menkkoihin on vain n. 8 päivää. Näin on ollut nyt 5 kierron ajan ja yksi raskautuminenkin ehti tulla, mutta se meni kesken (eikä mikään ihme, jos alkiolla ei riittävästi eväitä matkassa).

Olen siis ymmärtänyt, että alkuvaiheessa ennen istukan muodostumista alkio tarvitsee keltarauhasta (?) josta se saa ravintoa ja kasvaa. Ja jotta tulee iso keltarauhanen, täytyy olla iso munarakkula. Voisin kuvitella, että näin ollen jos ovulaatio on pian menkkojen jälkeen, se munarakkula ei ehdi kasvaa tarpeeksi isoksi. Ja onko limakalvokaan ehtinyt niin pian tarpeeksi paksuksi ottamaan vastaan hedelmöittyneen munarakkulan?

Mutta tämä on vain ja täysin oma, amatöörimainen tulkintani aiheesta ja minä kyselin lähinnä tuon lyhyen luteaalivaiheen ongelmia (mullahan aika menkoista ovulaatioon on vähän liiankin pitkä, 17-18 päivää). Mutta gyne selvitti asian noin ja tarjosi siihen evääksi clomeja. Toisaalta olen kuullut, että pääasia että kierto on säännöllinen ja luteaalivaiheen pituus on se kriittisempi, mutta ei varmaan haittaa jos käy tarkistuttamassa tilanteen gynellä.

Vierailija

Mullakaan ei ole faktaa asiasta mutta olen kuullut että alle 23 pvän kierrot eivät ole mahdollisia raskautumiseen. En tosiaan tiedä tästä mutta näin mulle vastattiin omassa pinossa kun kerran pähkäilimme :)

Vierailija

Mulla kierrot normaalisti 25-27, mutta tämä tärppikierto olisi varmasti ollut lyhyempikin (24 päivää), sillä oviksen tunnistin jo kp 10. Ovisoireita aloin tuossa kierrossa tuntea jo kp 8. Ei siis mulla ainakaan haitannut raskautumista. Yli puoli vuotta ehdimme kuitenkin tärppiä odotella, mutten usko, että se noista kierroista oli kiinni, kun kuitenkin olivat säännölliset ja luteaalivaihe yleensä aina se 14 vrk. Ja kaikkein lyhimmällä kierrolla se plussa sitten tuli! Joten plussaonnea myös teille!!!

Tinksu rv 26+6

Vierailija

pakko oli vaan kommentoida tuota otsikkoa: LYHTY kierto....

ymmärsin kyllä, mistä oli kyse, lyhyestä kierrosta, mutta väsyneenä pisti huvittamaan tuo otsikko.

Sori häiriöni....väsyneenä hihittelen täällä itsekseni ;D

Itse aihe kiinnostaisi muakin. Nimittäin normaalisti 28 pv:n kierto on lyhentynyt 26:een, onkohan mitään oleellista merkitystä raskautumiseen? ;O

Vierailija

Minä ainakin luulen, että enemmän merkitystä on sillä kuinka pitkä luteaalivaihe on (eli aika oviksesta menkkoihin) ja sinulla se taitaa olla (tuntemuksiesi mukaan siis) ihan hyvän mittainen. Sen verran mitä olen lueskellut, niin normaali luteaalivaihe taitaa olla 10-16 kieppeillä. Jos menee alle tuon 10pv:n niin silloin alkio ei ehdi kunnolla kiinnittyä.

Tietysti liian lyhyt kiertovälikin voi olla ongelma, mutta tietääkseni tuo 24pv. ainakin on ihan normaalin rajoissa.

..mutta, toivottavasti joku viisaampi osaa vielä teille vastata.. näin olen kuitenkin itse asian ymmärtänyt.

Vierailija

Mäkin vastaan vielä, että kun mulla yhdessä kierrossa oli ovis vasta kp17/26-28; gyne sanoi, että on hieman liian lyhyt tuo luteaalivaihe ja määräsi luget. Nyt yritellään niillä. Tosin viime kierrossa ovis oli jo kp10 ja menkat alko kp30 eli tiedä häntä...

Äitimiialla on toki riittänyt tuo väh. 13 päivää luteaaliin, mun gyne tosiaan sano, että alle 10 pvää on liian vähän. Joku tosiaan kirjotti, että 10-16on tosi ok.

-mooli

Vierailija

Niin minäkin odotan, mutta kukaan ei taida tietää tai ei viitsi vastata.

Onneksi on muut foorumit mistä tietoa voi myös hakea :)

nellariina

Vierailija

Sen olen kuullut että lutealivaiheen pituudella on merkitystä, se aika mulla tosiaan taitaa olla ihan normaali. Tuntuu vaan että mulla on heti menkkojen jälkeen ovis, tai no kolme päivää loppumisesta (se vaan tuntuu että heti), et onko se normaalia....kaipa se on. Tässä vaan kun ei sitä pikkukakkosta ala kuulumaan niin rupee miettii kaikkea mahollista syytä siihen. Vasta neljä kuukautta yritystä takana, mutta aika tuntuu pitkältä.

Toivottavasti joku osaisi vastata...

nellariina

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat