Onko paikalla oi lasten vanhempia??

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Eli olisi muutama kysymys oi:n periytyvyydestä,oiresta ja toteamisesta!

Minulla ja veljelläni eri isät,mutta veljelläni sekä hänen pojallaan on oi.Minua ei koskaan ole tutkittu mutta murtumia on jonkin verran ollut.Minun poikalapsilla ei sitä ole mutta nyt tytön kohdalla joka syntyi kesäkuussa on herännyt oma epäilys!! Eli voisiko olla niin että vaikka minulla ei sitä ole todettu tosin ei tutkittukaan ja poika lapsillani ei myöskään ole niin tyttäreni olisi sen saanut..hmm sekavaa mutta ymmärtänette varmaan mitä tarkoitan. Tytöllä on taivaan siniset valkuaiset ja jonkin yli taipuvaisuutta jaloissa.Olemme menossa neuvola lääkärin luokse mutta luulen että hänen tietonsa oi:sta ovat heikohkot kun kaikki lääkärit eivät tunnu tietävän edes perusasioita. Eli jos joku tietää jotain niin kerro ihmeessä!!

Kiittäen Wiuhti.

Kommentit (1)

Vierailija

Todennäköisyys saada OI:a sairastava lapsi on 50%, jos toisella vanhemmista on OI. Eli jos sinulla ei ole OI:ta, niin tuskin on lapsellasikaan. Sairaudesta on kuitenkin olemassa muotoja, joissa ns. peittyvä periytyminen on mahdollista. Lue lisää: http://www.suomenosteogenesisimperfecta.fi/

Kuulostaisi hyvinkin siltä, että sinulla on OI, jos kerran sinulla on ollut murtumia. Samoin nuo siniset silmänvalkuaiset ja taipumat jaloissa lapsellasi viittaavat siihen, että lapsellasi on OI.

Meidän lapsella OI todettiin heti syntymän yhteydessä: siniset silmänvalkuaiset ja kaarevat reisiluut sekä toinen sääriluu. Koska minullakin on OI ja se on hyvin samanlainen tyypiltään, niin mitään geenitestejä ei tehty, joilla diagnoosi olisi voitu vielä varmistaa. Geenitesti olisi lääkärin mukaan tässä tapauksessa ollut turhaa rahan tuhlausta (on siis ilmeisesti aika kallis menetelmä).

OI-yhdistyksen kautta saat varmasti lisää tietoa ja myös asiantuntijalääkäreiden yhteystietoja tarvittaessa.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat