Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

onpa harmi, että monet vievät lapsensa hoitoon juuri silloin kun alkaisi olla mukavaa ja helppoa

Vierailija

Siinä vuoden tietämillä menee monet muksut hoitoon, mutta silloinhan vasta alkaa olla kivaa. Jos vie hoitoon jää mieleen vain todella hankala ja rankka vauva-aika ja kaikki kiva ja uuden oppimisen seuraaminen jää päivähoitotäteille. Harmi.

Kommentit (13)

Vierailija

Molemmissa on varmasti puolensa; sekä kotihoidossa että päiväkodissa tms. Miksi tästä aina jaksetaan vääntää kättä?

Esikoiseni oli 11 kk kun aloitti hoidossa, koska minun oli PAKKO mennä töihin. Asuimme vuokralla kolmiossa, mies opiskeli vielä, joten pelkällä kotihoidontuella emme olisi tulleet toimeen. Tai no, jos ihan rehellisiä ollaan, niin olisimme ehkä tulleet, mutta minä haluan ostaa vaatteet uutena kaupasta (löytyy kokoja ja värivaihtoehtoja) ja minä myös haluan syödä hyvin. Lapsi viihtyi hoidossa ja minä nautin töissä käymisestä eikä tarvinnut laskea joka penniä ruokakaupassa.

Toisen lapsen jälkeen olin melkein kolme vuotta kotona. Otin silloin myös esikoisen pois hoidosta. Mies oli jo valmistunut ja töissä. Olimme ostaneet oman asunnon (pieni kolmio sekin) ja asuntovelkaa oli pakko ottaa. Laskimme kuitenkin, että kahden lapsen hoitomaksut ovat niin suuret (ja minun tuloni niin pienet), että käteen jäävä osuus ei olisi niin merkittävä että minun kannattaisi mennä töihin.

Jälkeenpäin ajateltuna, molemmat ratkaisut ovat mielestäni olleet oikeita. Minä olin täysin tympääntynyt kotona olemiseen esikoisen kanssa ja halusin ehdottomasti töihin. En olisi ollut hyvä äiti kotona. Kahden lapsen kanssa minulla riitti puuhaa, enkä kyllästynyt, joten olin varmasti riittävän hyvä äiti.

Vierailija

Vierailija:

Lainaus:

ei ne suuret tulot vaan pienet menot.

toisille tietenkin on tärkeämpää bmw omakoti-linnan pihassa kun lapset..

Ihan 60 neliöisessä vuokramurjussa asuin kahden lapseni kanssa.

Yksinhuoltaja pikkuisen huonosti elää kotihoidontuella. Voin kuule kertoa, ettei se riitä mihinkään.

Sitäpaitsi jos on työ odottamassa, on minusta puhdasta loisimista jäädä kotiin elelemään yhteiskunnan rahoilla. Parempi se on itse elättää perheensä.

Vierailija

Tuo 1-2 v:n ikä on mitä mainioin. Ja mikäs sen mukavampaa kuin olla itse paikalla ja kuulla lapsen ekat sanat ja lauseen tapailut. Tai ne ekat askeleet, jotka monella lapsella tulee vasta 1v2kk:n iässä (keski-ikä kävelyn aloittamiseen suomalaislapsilla).

Tosin on tämä 4v:n ikäkin ihana!!! Onneksi saan olla töissä vain 3 pv/vkossa.

Vierailija

Kerran kolmivuotiaaksi saa kotihoidontukea ihan sitä varten, että hoidettaisiin ne lapset siellä kotona. Tosi kivaa nyt taaperon kanssa olla kotona ja joka päivä oppii jotain uutta.

Vierailija

saan KHT:a ja miehen palkka on netto 1600. Maksamme lainoja kuukaudessa piirua vajaa 1000e +vastike. mies käy autolla töissä, bensakulut 200e/kk.

mahdollistimme kotiinjäämisen pienentämällä lainojen maksueriä, luopumalla televisiosta ja lehdistä. Leivon itse kaiken leivän ja herkut, kaikki ruoka tehdään itse, käytämme itseompelemiani kestovaippoja. Matkustus ja kalliit harrastukset on muutaman vuoden jäissä (ratsastus ja tennis, tilalla kansalaisopistojumppa ja uinti). ompelen paljon vaatteita itse (tein juuri talvihaalarin REIMATEC-kankaasta, kangastukku.com 10,9e/m, ostin kaksi metriä niin teen kevääksi kaksiosaisen puvun).

Vierailija

Minulla puolestani oli järjestelyillä mahdollista olla kotona, kunnes lapsi oli 1,5v, enempään eivät rahkeemme riittäneet. Mutta en kyllä tv:sta olisi valmis luopumaan, enkä lehdistä... Mutta minä olen tyytyväinen meidän perheemme ratkaisuun ja lapsetkin ovat ihan iloisia ja tasapainoisia lapsia.

Jos totta puhun, niin minun kotiäiti maksimiaika on varmaan tuossa 1,5 vuoden kieppeillä. Nyt teen ositettua työaikaa, näin lapsille jää paremmin aikaa ja kuitenkin saa palkkaa ja käysä välillä töissä tuulettumassa.

tv: ratkaisuihinsa tyytyväinen äiti-ihminen

Vierailija:

Lainaus:

saan KHT:a ja miehen palkka on netto 1600. Maksamme lainoja kuukaudessa piirua vajaa 1000e +vastike. mies käy autolla töissä, bensakulut 200e/kk.

mahdollistimme kotiinjäämisen pienentämällä lainojen maksueriä, luopumalla televisiosta ja lehdistä. Leivon itse kaiken leivän ja herkut, kaikki ruoka tehdään itse, käytämme itseompelemiani kestovaippoja. Matkustus ja kalliit harrastukset on muutaman vuoden jäissä (ratsastus ja tennis, tilalla kansalaisopistojumppa ja uinti). ompelen paljon vaatteita itse (tein juuri talvihaalarin REIMATEC-kankaasta, kangastukku.com 10,9e/m, ostin kaksi metriä niin teen kevääksi kaksiosaisen puvun).

Uusimmat

Suosituimmat