Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

opiskelevat kotona lasta hoitavat äidit

Vierailija

miten te järjestätte päivärytmit ja kaikki kotityöt siten, että potkua riittää vielä opiskeluun??

MInä olen aikalailla hermoromahduksen partaalla. Hoidan kaiken lähes yksin, mieheltä en uskalla juuri pyytää apua, koska se kiristää köyttä/tunnelmaa edelleen

ongelma on, että kaikki pitää suunnitella tarkalleen etukäteen, että sujuu mutkattomasti ja olen tarpeeksi rento/hyvällä tuulella, kun vihdoinkin tulee se aika (lapset nukkuu tai lähtee mummolaan) opiskelulle... minulla on äärettömän huono keskittymiskyky ja sitä ei ole lähes lainkaan nykyään, kun en saa edes yhtä asiaa tehdä päivässä ilman että lapsi (ok) tai mies tai joku sukulainen keskeyttää..

- ruoat on suunniteltava ja tehtävä etukäteen, ettei tästä synny kitkaa

- vieraita ei mielellään lainkaan lähellä tenttejä, koska silloin lapsen rytmi muuttuu, vieraat kukkuu meillä vielä opiskeluajalla ja muu vieraista tuleva ylimääräinen työ (siivous, kahvit ym.)

- kaikki irtohommat ja juoksevat asiat pitää hoitaa joko lapsen kanssa (ja ottaa huomioon lapselle hyvä aika (esim. työnantajalle ei kannata soittaa kiukuttelevan lapsen kanssa) tai sitten opiskeluaikaan: laskunmaksu, puhelut

onko joku muu näin kuilun partaalla, että yksikin muutos saa koko korttipinon kaatumaan ja opiskelu siirtyy taas hamaan johonkin..

miten te organisointikykyiset oikein nämä hommat hoidatte??

olen myös yrittänyt ajatella, että pitää lukea vain silloin, kun on aikaa (oli aika hyvä tai huono), mutta nyt on tilanne niin pitkällä, että tätäkään ei voi käyttää: joskus on levättäväkin ja opiskella kannattaa silloin kun jotain jää päähän

Kommentit (5)

Vierailija

mutta ne tekevät osaltaan hulluiksi, koska toisaalta niistä pitää pitää todella kiinni (olen ainoa, jolle on lapsen rutiineilla jokin merkitys laosen lähipiirissä: muille on ihan täyttä hebreaa milloin syödään ja milloin nukutaan ja miksiköhän tällaiset rutiinit on olemassa (lähipiirissä on ihan lastentarhanopettajakin, mutta häntähän ei mitkään säännöt määrää)) jos on mitään mikään rikkoo rutiinin, niin mikään ei sitten tahdo onnistua

Vierailija

Sun pitää sopia miehesi kanssa, että hän on lasten kanssa kun on tullut töistä.

Meidän päivät on suunnilleen tällaisia:

-herätään, aamupalat ja aamupäivällä ulkoilua

-syödään lounas ja siitä tunti eteenpäin ja lapset käyvät päiväunille

-lasten herättyä teen ruoan ja samalla mies kotiutuu

-ruoan jälkeen mies korjaa astiat ja lapset katsovat Pikku Kakkosen, jonka jälkeen mies vie lapset ulkoilemaan

Mä opiskelen aamupäivällä, jos ei mennä ulos. Toinen opiskeluhetki on lounaan jälkeen, kun lapset leikkivät sisällä ja tietenkin lasten päiväunien aikana on ruhtinaallinen tunti tai kaksi hiljaisuutta.

Mies on lasten kanssa iltaisin ja opiskelen myös silloin, sekä tietysti lasten käytyä nukkumaan.

Mä opiskelen päivän aikana pikku pätkissä ja yritän tehdä joka päivä jotain. Metelissäkin pystyy keskittymään - tottumiskysymys. Pyrin kuitenkin iltaisinkin viettämään aikaa mieheni ja lasten kanssa, joten saatan opiskella vain sen ajan, kun he ovat ulkona.

Pyykit lataan koneeseen illalla, joten aamulla laitan heti herättyäni koneen pyörimään. Päivällistä teen suuren määrän, jotta siitä riittää seuraavan päivän lounaaksi. Mies hoitaa imuroinnit ja yhdessä siivotaan iso siivous kerran tai kaksi kuussa. Vessa ja pölyt pyyhitään kerran viikkoon.

Tee itsellesi rutiinit. Niiden avulla selviät. Ja sovitte lasten hoidosta miehesi kanssa ja sopimuksesta on pidettävä, ettei sinun tarvitse joka kerta anoa ja rukoilla. Ja yrität opiskella vähän joka päivä, niin ei tarvitse yhtenä päivänä tehdä kahden viikon hommia.

Tärkeintä: anna aikaa lapsillesi! Pölyt ja imurointi voi odottaa seuraavaankin päivään... tai seuraavaan tai vielä seuraavaan...

Vierailija

Sanoin tärkeänä neuvona ajan antamisen lapsille. Mulla sitä tosiaan ei aiemmin ole ollut. Heräsin tähän ajatukseen vasta hiljattain. Mun selostuksesta saa kyllä hyvinkin kiireisen kuvan, mutta en opiskele joka päivä. Lasten kanssa vietän nykyisin hyvin paljon aikaa verrattuna esim. toissa vuoteen.

Tai no... Miten sinä koet ajan antamisen lapselle? Mun mielestä siinä juuri annat omaa aikaasi, kun käytte puistossa, laitatte yhdessä ruokaa, heräätte yhdessä, syötte yhdessä. Ei lapselle tarvitse olla viihdyttäjä tai leikinjohtaja, lapsi hoitaa leikkimisen kyllä ihan itsekseenkin.

Tenttiin nimenomaan voi lukea pätkissä, kun opettelee sen. Mä teen niin, että kirjoitan (käsin) koko ajan samalla kun luen. Hyvin on uponnut ja hyvillä arvosanoilla.

Sulla tosiaan vaikuttaa opiskelu ja perhe mahdottomalta yhtälöltä, joten ehdotan, että siirrät opiskeluitasi muutamalla vuodella. En oikein voi uskoa ja ymmärtää, että miehesi, lastesi isä ei voi hoitaa yhteisiä lapsianne! Missä vika?

Vierailija:

Lainaus:

toi anna aikaa lapsillesi... minusta kyllä kuulosti, ettei sinulla juuri ole aikaa lapsillesi?? Riippuu tietysti minkälaista aikaa, mutta jos meillä on normaali päivä niin siinä ei aina ole hirveästi yhteisiä leikkihetkiä lapsen kanssa: herätään, syödään, lähdetään puistoon, laitetaan kotona ruoka, lapsi nukkumaan (luen), herätään ja makoillaan sängyssä tai leikitään yhdessä hetki ja sitten laitetaan iltaruoka.. mies tulee ja tapahtuu mitä tapahtuu

Ja pointti oli se, että miehestä ei juuri apua ole. Hän haluaa harrastaa omiaan saman verran kuin minä teen omaa työtäni lapsen hoidon lisäksi

en tiedä mitä opiskelet, mutta tenttiin ei voi oikein lukea pätkissä, kokonaisuutta ei ainakaan näin hahmota

Vierailija

toi anna aikaa lapsillesi... minusta kyllä kuulosti, ettei sinulla juuri ole aikaa lapsillesi?? Riippuu tietysti minkälaista aikaa, mutta jos meillä on normaali päivä niin siinä ei aina ole hirveästi yhteisiä leikkihetkiä lapsen kanssa: herätään, syödään, lähdetään puistoon, laitetaan kotona ruoka, lapsi nukkumaan (luen), herätään ja makoillaan sängyssä tai leikitään yhdessä hetki ja sitten laitetaan iltaruoka.. mies tulee ja tapahtuu mitä tapahtuu

Ja pointti oli se, että miehestä ei juuri apua ole. Hän haluaa harrastaa omiaan saman verran kuin minä teen omaa työtäni lapsen hoidon lisäksi

en tiedä mitä opiskelet, mutta tenttiin ei voi oikein lukea pätkissä, kokonaisuutta ei ainakaan näin hahmota

Uusimmat

Suosituimmat