Syysvauvat! G: Millä ravinnolla beibit käy?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Mä olen täysväsähtänyt tähän imetykseen! Vauva 4 vko kasvaa hyvin rintamaidolla ja syö tiheään ja pitkään. Mä en jaksa enää. Selkä on kipeä, unet on katkonaiset jne.

Esikoista imetin 1 v 3 kk ja olin ehdottomasti sitä mieltä, että korvikkeet on pahasta. Nyt kyllä houkuttelee ajatus korvikkeista ja osittaisimetyksestä. Onko kaikki helpompaa, jos vauva saa myös pullosta lisäravintoa? Pääseekö vähemmällä?

Miten te muut jaksatte?

t. väsähtänyt lehmä *pohtii*

Kommentit (12)

Vierailija

Täysimetyksellä ollaan. Tosin yöllä annetaan vatsavaivojen vuoksi edelleen lypsettyä pullolla. Ja tyttö posottelee parhaimmillaan 7h putkeen.

Päivällä yleensä 3-4h välein syö, mutta aina välillä on pari päivää tehoimua neidillä, että tissitellään parhaimmillaan puolen tunnin välein. Nytkin pari päivää mennyt niin, että tunnin välein syödään.

Vierailija

eli tytöllä ikää nyt 6viikkoa.Rintamaito ei vaan koskaan riittänyt..eikä mun hermot kestä yksinkertaisesti tyyliä: Imetä ensin toista rintaa puol tuntii ja toista samanverran ja kumminkin joudut lämmittämään vielä pullon.Yöllä varsinkaan..Meillä nan-maito on ollu käytössä, pientä mahavaivaa tytöllä on, mut ei mitään suurempia ongelmia:)

Vierailija

...eli ensin mitä saa rinnoista irti ja sitten tuttelia päälle jos ei tissimaito piisaa. Poika sai heti sairaalassa lisämaitoa kun oli niin suuri syntyessään (5600g ja 56 cm) että eihän mun maito piisannu alkuunkaan. Vaihtelevasti tuota tuttelia menee välillä purkillinen päivässä ja välillä piisaa 40 ml:kin.

Mä olen kans ajatellut että imetän korkeintaan puoli vuotta kun toi poika imee niin pitkään ja hartaasti että yöllä tulee valvottua aika pitkiä toveja.

Niin ja hyvin on pojan maha tuttelia kestänyt !!

Vierailija

eli osittaisimetystä ku maitoo menee niin paljon ja usein,en kiusaa itseäni ja tyttöäni!Vaavi kasvaa hyvin näinki ja pysynyt terveenä..

Annan rintamaitoo ja tuttelii aamusta iltaan mut sitten yöllä 1 herätyksen aikana annan tuttelii ettei omat unet jää katkonaisex ja jaksan tosi hyvin sitten koko päivän virkeenä hoitaa 2 muksua..

Oon miettiny tätä et tekeekö muka täysimetys hyvän äidin ja se joka siihen ee pysty ku puolix tai ee ollenkaan niin sit ois huono äiti?Oon sitä mieltä et ee se oo ainoo HYVÄN äitiyden merkki muiden asioiden lisäx mitä vauvalleen/lapselleen voi antaa vaan on muutakin millälailla pystyy olemaan HYVÄ ÄITI,antaa hyvän hoidon et vauva/lapsi on tyytyväinen ja on myös otettava huomioon omakin jaksaminen..

Täällä tehdään näin mut jokainen äiti tekee niinku itse parhaax näkee ja tahtoo eli jos haluat helpotusta elämään et saisit nukutux yöt paremmin jne. niin siirry osittain imetykseen(>ensin imetät ja lopux sitten tuttelii)ja jos vauvasi sen hyväksyy..

Marjoka ja Julia n.1,5kk

Vierailija

En halua nyt vaikuttaa miltään imetysfanaatikolta, mutta miksi et antaisi vauvallesi kuitenkin rintamaitoa pullosta silloin kun olet itse poissa, jos maitoa kerran mukavasti riittää? Korvike ei ole ainoa vaihtoehto sinullekaan ja jos et muuten aio alkaa korviketta tarjoamaan vielä tässä vaiheessa, niin ei kannata rasittaa suotta vauvan suolistoa vielä lehmänmaitoproteiineilla.

Voit kerätä maitoa etukäteen pakkaseen, josta hoitaja voi sitten sulattaa ja lämmittää vauvalle tarpeellisen määrän. Onko sinulla pumppu? Jos aiot olla pois 8h putkeen niin tarvitset varmasti muutenkin rintapumpun liikojen maitojen lypsämistä varten tuon menosi aikaan. Tai voit myös kerätä maidonkerääjällä imetyksen aikana vapaasta rinnasta heruvat maidot talteen ja pakastaa ne. Riippuu tietysti siitä kauanko menoosi on vielä aikaa ehditkö tällä tavalla kerätä tarpeeksi.

Vierailija

Itse koen tässä imetyksessä raskaaksi ainoastaan sen, että näin aluksi maitoa tulee tulvimalla ja suihkuten niin että etenkin yösyöttöjä ennen rintoja on pakko lypsää tyhjemmiksi ettei vauva tukehdu maitoon. Pumpun peseminen ja päivittäinen keittäminen on raskasta enkä osaa kuvitella että pullojen peseminen/keittäminen olisi minusta ainakaan yhtään sen mukavampaa...

Esikoisen imetys oli minusta helppo tapa ruokkia lapsi ja odotan kuin kuuta nousevaa että tämän uudenkin pienokaisen kanssa päästää sopivaan tasapainotilaan maidontarpeen ja -tuotannon kanssa ja kaikki alkaa sujua " kuin unelma" :) Yöllä meillä syödään nytkin vain kaksi kertaa joten heräily ei ole ongelma.

Vierailija

Itselläni täällä maitoa ja hermoja riittää, vielä. Nyt on kuitenkin niin, että itselläni olisi muutaman päivän meno, jolloin tyttö (7vkoa) olisi hoidossa noin 8 tuntia päivässä, kannattaisi varmaan kokeilla korviketta aikaisemmin, eikä vasta sitten, kun olen itse pois. Mutta mistä aloitan? Eli mistä syötöstä on paras aloittaa kokeilu? Ja paljonko olette antaneet kerralla?

Vierailija

Helmi_ja_Hippu:

Jep, niin oli tarkoitus, että tyttö syö maitoani tämän ajan kun olen pois, mutta mutta... vanha pakastimemme otti ja hajosi, ja siellä meni maidot sitten kanssa. Meno on jo ensi viikolla, eli en usko, että saan niin paljoa enää pumpattua säästöön, ikävä kyllä. :(

Vierailija

Tuo mun viesti oli lähinnä tsoukki mutta jäi hieman kesken kun rynnin keittiöön antamaan leipää lapsoselle :)

Eli jos todellakin tuntuu siltä ettei jaksa imettää niin turha stressata ihteensä sillä, virkeä ja jaksava äiti on paljon tärkeämpi asia kuin se että mistä lapsi maetonsa saa.

Vierailija

Siis jos imetys on äitiyden mitta mä olen sit ihan paska tässä hommassa ;) Esikoista imetin 2 viikkoa ja tuota kakkosta nyt imetin ihan yhden päivän (tai oikeastaan 12h tms). Ja hyvin on jakseltu että pärjäilty.

Vierailija

Olet HYVÄ ÄITI vauvallesi muutenkin kuin imettämällä.Mut nykyaika on tällasta et sitä kysellään paljon mm.sukulaiset,neuvolasta jne.

Itellä kokemusta siitäki et kyselty et mixei onnistu ja itse ku en oo pystyny täysimettämään esikois poikaani(nyt 2w8kk)ku meni niin paljon maitoo>tuttelii toista litraa pv:ssä niin jätin 2kk:den jälkeen osittainimetyksen,mulle riitti se ku kasvoi hyvin ja oli terve pitkään..nyt pikkukakkonen(tyttö)saa osittain imetystä eli rintamaitoo ja tuttelii mut saa nähdä kuinka pitkään kestää näin tämä sit ku menee paljon ja usein..ehkä lopetan imetyksen kokonaan sit ku tyty saa kiinteitä ja tuttelii..tytyki kasvaa näin hyvin ja pysyny terveenä..

Marjoka,Mikko 2wkk 8kk ja Julia n.1,5kk

Vierailija

Poika on 3 viikkoa ja korvikkeita ei ole tarvittu. Maitoa tulee rutkasti ja odottelen myös päivää, jolloin maidontulo hieman tasaantuu.

Helmi_ja_Hippu:

Luovutatko maitoa vai lypsätkö ihan omiin tarpeisiin? Mä olen luovuttanut sairaalaan, kun tosissaan tulee tuota maitoa ihan suihkuna välillä. Tosin nyt mietin lopettamista, koska jollakin konstilla tuo maidontulo on saatava hidastumaan ja liika lypsäminen tunnetusti vaan kiihdyttää sitä. Onko sulla kertoa mitään konstia kokemuksesta, millä saisi nopeammin tasaantumaan ainoastaan oman pojan tarpeisiin? Ja kuinka sitä välttyy rintatulehduksilta, jos jättää muutamat pumppaukset päivässä väliin?

Tartsani ja Peketsu 3 viikkoa

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat