Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Talon rakennusasiaa. Miten tekisit meidän tilanteessamme?

Vierailija

Vaihtoehdot:

a) Rakennuttaa talopaketti sisätöitä vaille valmiiksi ja tehdä sisätyöt itse. Voisimme asua sen aikaa ilmaiseksi (aikaa kuluisi noin puoli vuotta)

+ei tarvitsisi maksaa vuokraa ja lainan lyhennystä samaan aikaan

+rakennusaika lyhyt

-talon rakennuskustannukset suuret

b) Rakennuttaa talo pitkästä tavarasta halvemmella kuin a-vaihtoehdossa, mutta joutuisimme asumaan vuokralla (aikaa kuluisi noin 1,5 vuotta ja vuokraan menee kuussa 500 euroa)

+talon rakennuskustannukset pienemmät

-pitäisi maksaa myös vuokraa

-pitkä rakennusaika

c)Rakentaa talo kokonaan itse ja asua sen aikaa vuokralla

+talonrakennuskustannukset pienet

-aikaa kuluisi vähintään 2 vuotta, mutta luultavasti 3

-joutuisimme maksamaan vuokraa ja lainaa samaan aikaan

Kommentit (14)

Vierailija

lainan lyhennykset alkavat vasta vuonna X (muistaakseni 2 vuotta lainan nostamisen jälkeen, jolloin talon piti olla valmis). Siihen asti me sovimme maksavamme korot (2xvuodessa), mutta olisimme toki voineet halutessamme lisätä korot pääomaankin tuolta ajalta. Kyseessä osuuspankki. Vuokranmaksun kanssa tällä ei ollut mitään tekemistä, sitä meiltä ei kukaan kysellyt.

Vierailija

Hänellä tosin vain muutama työmies, mutta itse ei laittanut tikkua ristiin.

Onko tosiaan niin, että lainaa tai edes lainan korkoja ei tarvitse maksaa ennen kuin talo on valmis? Olen kuullut puhuttavan toista.

T:ap

Vierailija

Me aloitimme toissa vuonna rakentamisen viikolla 8.(pohjat tehty sitä ennen) ja teimme Jukka-talon 11/2krs. talon. Muutimme sisään juhannuksena joten rakensimme helmikuusta/kesäkuuhun! Asuimme anoppilassa ja muutimme välitarkastuksen jälkeen sisään. Nyt olemme saanneet talon lähes kuntoon ja pihat tehtyä. Emme olisi pystyneet asumaan vuokralla ja rakentamaan koska rahalle on tarvetta rakennus vaiheessa vaikka ei tarvitse heti lainaa ruveta lyhentämään. Eli paketti pystyy ja siitä jatkamaan siinäkin on riittävästi hommaa! Terv äitix3

Vierailija

Mukavuus ennenkaikkea vaikka hieman kalliimpaa onkin!

Ja ei tarvi turhaan odottaa ja odottaa ja stressaantua rakentaessa eikä myöskään maksaa turhaan vuokraa.

Vierailija

Ilmeisesti hinta- ja aikatauluarviot perustuvat kuulemiisi kokemuksiin etkä vielä ole kysellyt mistään tarjouksia. Yleensä ammattilaisilta ei kulu rungon pystytykseen montaa viikkoa kauempaa kuin talopaketin pystytykseenkään, joten vaihtoehto pitkästä teettäminen saattaa olla vaihtoehto ilman vuokra-asumistakin. Rippuu tietty talopaketin valmiusasteestakin, miten nopeasti oikeasti pääsisitte muuttamaan.

Huomatkaa kuitenkin, että sisätöihin kuluu omatoimisesti yllättävän paljon aikaa. Homma ei ole vaikeaa, mutta sitä on kuitenkin paljon! Jos on pakko päästä nopeasti muuttamaan, suunnitelkaa talo siten, että osan voi jättää sisätöiltään kesken muuttovaiheessa ja rakennustyöt saa sitten hyvin rajattua asumisosiosta myöhemmin (esim. 1 1/2 krs alakerta valmiina). Pölyä on muuten joka paikassa tosi paljon. Ei pölystä kokonaan eroon pääse rakennusaluetta rajaamallakaan, mutta vähemmäksi sentään.

Vierailija

meinaatte tehdä jos sisätöihin menee vain 6kk, tai sitten talo on pieni. Meillä meni runkopystytyksen jälkeen 11kk mutta teimme kaiken itse iltaisin ja viikonloppuisin LVIS ja takkaa lukuunotamatta. Naapurissa ammattitimpuriltakin meni täysipäiväisenä 108 m2 sisäpuolen tekoon jo puoli vuotta.

Tulevassa talossa selvinnemme n. 6kk:lla mutta toisaalta väliseinät on paikoillaan ja kaikki tasoitettuina joten meille jää vain pinnoitteet.

Vierailija

lainanlyhennystä ja vuokraa ei muuten tarvi maksaa samaan aikaan, yleinen käytäntö on että lainaa aletaan lyhentää vasta kun talo on valmis.

Uusimmat

Suosituimmat