hesarissa tosi hyvä kirjoitus nuorista äideistä ja äitiydestä :)

Vierailija

nuorena parikymppisenä ne lapset on tehtävä :)

SAMAA MIELTÄ! muita mielipiteitä?

Kommentit (15)

Vierailija

Kaikilla ei ole vielä 20 vuotiaana pysyvää parisuhdetta, kuten ei minullakaan sen ikäisenä. Eikä tullut mieleen alkaa hommaamaan isätöntä lasta väkipakolla.

Vierailija

Korkeintaan hedelmällisyyden kannalta voi olla joku ideaali-ikä, mutta muuten ihmisten elämät noudattavat täysin eri kaavoja, ja jokaiselle tulee se paras tilanne lapsentekoon silloin kun tulee.

Vierailija

Ensinnäkään siinä ei puhuttu lasten isistä ja niiden valmiudesta isyyteen mitään. Monesti tuntuu, että tytöt olisivat kyllä valmiita hankkimaan lapsia nuorenakin, mutta mistä oikeasti löytää siihen vastuuntuntoisia isäkandidaatteja? Ikäänkuin lasten" teko" olisi vain naisten oma projekti.

Tässä artikkelissa lähinnä syyllistettiin naisia.

Toiseksi siinä esitettiin, että lapsia pitäisi " tehdä" nuorena vaikka siihen ei olisi mitään realistia mahdollisuuksia taloudellisesti, eikä yhteiskunta juuri kannusta taloudellisesti.

Kolmanneksi siinä esitettiin, että nuoria naisia tulee tämän haastatellun YTHS:n lääkärin vastaanotolle masentuneena, ja keskustelussa ilmenee sitten, että näiden tyttöjen ainoa haave olisikin perhe, mutta eivät ole uskaltaneet lapsia hankkia. Eli biologinen kello tikittää, mutta järki pistää vastaan. Varmaan näin on, mutta silti mun mielestä myös lasten mahdollisen isän pitäisi olla lasten hankintaan ihan yhtä sitoutunut. Enpä juuri tunne tälläisiä alle 30-v. miehiä....

Minä väitän, että lasten " hankinta" siirtyy vanhemmaksi, koska meillä naisilla on nykyään usein tosi epävarma työtilanne, ja koska oikeasti vastuullisia miehiä on todella vaikea löytää. Emme uskalla, eikä meidän ehkä ole kovin järkevääkään tehdä lapsia, jos meillä ei ole a)vastuunsa tuntevaa miestä, ja b)varaa ja c) mitään käsitystä mitä voisimme tehdä kodin ulkopuolella kun lapset ovat vähän kasvaneet.

Vierailija

mies haluaisi vaikka heti kolmosenkin :) asumme omistusasunnossa ja molemmilla on ammatti.

mies olisi halunnut ekan jo ennen mua , mutta jouduin toppuuttelemaan, että ehdin ensin valmistua.

Vierailija

Hulluja ovat lapsensa nuorena tekevät, tai sitten eivät yksinkertaisesti tiedä mihin itsensä laittavat.

Kyllä pitää olla vakaa parisuhde takana (ei se ensimmänen vakava vaan muutaman eron jälkeen vasta tietää millainen puoliso on paras). Lisäksi ammatti ja työ. Tällaiset ihmiset ovat vasta oikeasti valmiita vanhemmiksi.

Vierailija

7 vuotta.... (lukion jälkeen, kun yleensä pari " välivuotta" on vietetty...) Keskimääräinen valmistumisikä on siten lähempänä 30-v.

Vierailija

miten meidän käy???Tiedänkö ollenkaan onko puolisoni minulle se paras? Nyt oltu vasta 10 vuotta yhdessä, mitenköhän tulevaisuus? Kun en siis ole kertaakaan epäonnistunut ihmissuhteessa, eikä miehenikään...

Olinko liian nuorikin, 25 kun esikoisen sain... onneksi sentään molemmilla on koulutus ja vakituinen työ, ei tässä ehkä ihan hunningolle mennä!

Vierailija:

Lainaus:

Hulluja ovat lapsensa nuorena tekevät, tai sitten eivät yksinkertaisesti tiedä mihin itsensä laittavat.

Kyllä pitää olla vakaa parisuhde takana (ei se ensimmänen vakava vaan muutaman eron jälkeen vasta tietää millainen puoliso on paras). Lisäksi ammatti ja työ. Tällaiset ihmiset ovat vasta oikeasti valmiita vanhemmiksi.

Vierailija

Mähän olen sitten tehnyt kamalan virheen. Oon itse kaksikymmentä, mies alle kolmekymppinen ja meillä on lapsi, nyt on elämä pilalla ;)

Vierailija

...eli nuorena ja vanhempana.

Minulle sanottiin neuvolassa, että yli 30 vuotiaana lapsensa saavat ovat yleensä keskimäärin kasvatusasioissa viisaita ja elämän kautta oppineita. Nuorilla äideillä kun elämänkokemusta ei vielä ole, ei sitä voi hyödyntääkään.

Toisaalta jos olisin nuorempi, olisin paremmassa kunnossa ja siten jaksaisin valvoa öitä nykyistä paremmin. Mutta siltikin pidän tätä omaa ratkaisua parhaana, nyt vasta koen olevani äitinä oikean ikäinen ja viisas.

T: Yli kolmekymppinen kahden pienen lapsen onnellinen äiti

Vierailija

Kuka on sinun mielestäsi nuori? Ja miksi lapsen tekeminen nuorena on hullua? Miksi nuori ei voi tietää mihin itsensä laittaa?

Eikö nuorella voi olla vakavaa parisuhdetta? Tai työtä tai ammattia? Oletko tosiaan sitä mieltä, että valmius vanhemmuuteen tulee työpaikan ja ammatin kautta?

Jessus mitä ahdasmielisyyttä.

Vierailija:

Lainaus:

Vierailija

Oikeaa tai väärää lastensaanti-ikää ei olekaan - tai sen

verran pitää olla ikää, että äiti/isä _itse_ eivät ole lapsia

enää!

Minusta lapsia saa ja kannattaa hankkia niin myöhään ja niin

monta kuin vanhemmat vain haluavat. On naurettavaa

hokea mantraa, että tehkää lapset nuorena, tehkää lapset

nuorena...

Todellisuudessa moni liian nuorena aloitettu parisuhde &

lapsien hankinta ajaa isän+äidin eroon! Jommalle kummalle

(tai molemmille) tulee helposti myöhemmin mieleen, että

oma nuoruus on jäänyt elämättä, ja sitten aloitetaan jotain

sellaista esim. syrjähyppy, mitä parisuhde ei enää kestäkään.

Voisinpa kertoa _monta_ tällaista tarinaa, joissa ollaan jo " toisella

kerroksella" tyyliin sinun, minun, meidän lapset!

Kaikki 20 v:t eivät ole valmiita vanhemmiksi! Eivätkä he

olleet sitä ennenkään, mutta silloin pysyttiin väkisin yhdessä,

vaikka toinen petti, juopotteli tai hakkasi. Nykyään erotaan

pienemmistäkin syistä.

Lapsia ei toki " hankita" enää biologisen kellon tikityksen

sammuessa 40-50 vuotiaana, mutta ei heitä kannata " saada"

liian nuorenakaan. On parempi, että viettää sen " villin ja

vapaan" nuoruuden. Sitten ei tarvitse katua jälkeenpäin

tekemättömiä tekojaan.

Ja 30 vuotiaana ehtii helposti pyöräyttää 2, 3 tai jopa

useamman lapsen. Meillä on vasta 2 lasta, mutta 3:kin

on toiveissa ennen minun maagista 35 vuoden ikääni, jolloin

naisen hedelmällisyys romahtaa kertaheitolla. :O

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat