Hermostuin taas ihan täysin 4-vuotiaaseen ja 2,5-vuotiaaseen :(

Vierailija

Ei tämä " kotiäippänä" olo ole helppoa, edes osapäiväisesti. Käyn siis pääsääntöisesti töissä ja silloin tällöin on vapaita viikolla, jolloin lapset tietysti kotona. 4-vuotias kinuaa herkeämättä jotain, yleensä jotain tavaraa/herkkuja, ja jos ei niitä mangu, niin sitten hokee, että on nälkä tai jano tai minun pitää tehdä jotain mitä hän haluaa. Ja jos joskus yritän hillitä jatkuvaa narinaa ostamalla jotain pientä hyvää tai vaikka videon, niin tyytyväisyys kestää tasan yhden minuutin. Sitten taas kaikki alusta niin kauan, kunnes pinnani napsahtaa.

2,5 v. taas huutaa kaikkeen ei, ei vaatteita, ei pissalle, ei ulos, ei syömään, ei nukkumaan... Mikään kauniisti puhuminen/suostuttelu ei häneen auta, lapsi kirkuu vaan loputonta ei:tään ja heittäytyy lattialle. Vaihtoehdot ovat joko väkisin pissattaa/pukea jne. (mikä on todella vaikeaa jo tuonkin kokoisen kanssa, kun pistää hanttiin) tai sitten äidin räjähtäminen totaalisesti. :(

Kun mukulat ovat tuollaisia, niin en todellakaan enää edes odota yhteisiä vapaapäiviä, vaan mieluummin kippaisin heidät hoitoon, saisin edes hetken olla rauhassa!

Kommentit (9)

Vierailija

tottakai lapset kokeilevat, hakevat huomiota jne. Mutta teet ihan oikein vaikka sanotkin, että odota hetki, äiti juo tämän kupin kahvia(tai lukee lehden tai siivoaa tms) ja tulee sitten antamaan vesi lasin. tai sitten kerrot päivän ohjelmasta etukäteen, ttä nyt siivotaan, sitten ulkoillaan ja sitten äiti tekee ruuan. Turha kinuta. Pienemmän voit antaa rauhassa huutaa, ei se siitä vahingoitu. Tai kokeile heti aamulla ensin antaa huomiota, lue vaikka 20 kirjaa ja annat sitten vesivärit eteen ja sanot, että äiti siivoaa nyt, mennään sitten ulos. Kyläl ne lapset huomaa, että päivän " langat" onkin äidin kädessä eikä lasten määrättävissä. äläkä srru lahjomaan lapsia. Jos pyytävät videoo, sano, että esim pvunien jälkeen tulee lastenohjelmia tvstä tai että katsotaan ruuan jälkeen. näytä, että sinä määräät myös videoiden katseluajan, eivät lapset´ja että kinuamisella ei saa mitään etuuksia, päinvastoin.

Vierailija

minun 6-vuotias kakara ihan samanlainen...koko ajan jotain vaille ym.

Tiedän että se on huomionhakua, mutta helevetin raskasta sellaista kestää.

Elä kanna syyllisyyttä jos et aina kestä. Saavat myös lapset oppia sietokykyä, että kaikki ei tapahdu silloin kun he haluavat.

Vierailija

Ei tarvi sitä juomista mankua. Tämä vaan yks pikku juttu mikä vois helpottaa edes vähän kotiäidin arkea.

Toivottavasti huomenna on ihan jees päivä, meillä kaikilla. :)

Vierailija

kotona? Ja kinuamiseen pitäisi auttaa kun on vaan tiukkana eikä lahjo lapsia millään ylimääräisillä. Kun lapsi oppii ettei aikuinen anna perikisi kinuamiseen, niin se ei kannata. Säännölliset ruoka-ajat eikä ylimääräisiä herkkuja tai nekin tiettynä päivänä tiettyyn aikaan, niin ei tarvitse tapella oraalihaluamisten kanssa. Jonkun verran aina joutuu pakottamaan ja tappelemaan, eikä hermojenkaan menetykseltä voi aina välttyä. Taitaa sulla olla molemmat vielä yhtä-aikaa hankalassa iässä.

Vierailija

ja kummallakin hankala vaihe päällä. Pienempi saa raivareita monta kertaa päivässä milloin mistäkin syystä, useimmiten juuri tuo " minä itse" . Laitan herran makuuhuoneeseen rääkymään, jaksaa huutaa kevyesti puoli tuntia siellä.

Isompi yllyttää pienempää, kiroilee ja isottelee minulle. Molemmat pummaavat koko ajan jotain, ainakin on jano, jos ei muuta. Isompi vielä osaa oikein säälittävästi ruikuttaa että " on niin kova nälkä" . Vaikka vasta oltais syöty.

Tämä on niin tätä. Kiitosta ei mistään tipu, vaikka välillä tuntuu että elelee tosiaan jossain hämärän rajamailla, kun yötkin saattavat olla yhä vielä levottomia milloin mistäkin syystä. Vielä tuli töihinkin palattua tuossa vuoden alusta lähes neljän vuoden jälkeen...huoh. No omapa on elämäni ja ratkaisuni. Välillä käy kovasti kateeksi toisten helppo elämä. Ja kehtaavat vielä ruikuttaa jatkuvasti.

Minä en sitten yleensä ruikuta, kerroinpa vaan ap:lle lohdutukseksi, ettei ole ainoa.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat