Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

saako raskaana syödä sushia?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

tervemoi

olen itse 7+ viikoilla ja ystäväni, jonka kanssa lupauduin lounaalle : ) haluaa ehdottomasti mennä syömään sushia. En haluaisi vielä raskaudesta liiemmin puhella - joten kysymys kait kuuluu - onko sushi ok - mitä itse tekisit?

kiitos vastauksistanne!

terkkusin

teijotar

Kommentit (13)

Vierailija

Näin muistelisin..Sitähän aika usein on myös Sushissa.

T. hopoliini, joka jo kuuden viikon päästä pääsee sushille!!!!!On sitä taas odotettuki..

Vierailija

Valitettavasti muistelen lukeneeni jostain, että raaka kala olisi kiellettyjen listalla. Sääli, sillä itse pidän sushista todella paljon.

Mutta vääntäkääs nyt mulle rautalangasta, onko esim. graavilohi kielletty myös??? Joulua jo ajattelen, se kun on mulle niin must. En niin kinkuista ja muista välitä, mutta lohi...

Nyyh.

Vierailija

Kutsuuko Äiti92 poliisit vai miten ajattelit huolehtia tuosta kiellosta? Yhtään mitään ruokaa ei ole kielletty raskauden aikana, on vain suosituksia.

Ei sushi tai raaka kala ole sikiölle vahingollista kuten esim. tupakka tai monet lääkeaineet, siinä voi vain joissakin tapauksissa piillä riski esim. listeriaan (vakuumipakattu kala kaupan kylmäaltaasta) tai muuten ruokamyrkytyksiin. Joten esim. tuoretta graavikalaa voi syödä, samoin sushia. Makeanveden kalaa ei saasyödä raakana loisvaaran vuoksi muutenkaan, ja yleensäkin pitää huolehtia hygieniasta ja tuoreudesta ihan kaikkien elintarvikkeiden kohdalla.

Merilevävalmisteilla tarkoitetaan luontaistuotteita joiden koostumuksessa voi olla isoja eroja. Sushiin käytetty merilevä (nori) on tasalaatuista eikä sisällä jodia -on päinvastoin erittäin terveellistä. Sushi on alunperin itse asiassa kehitetty pitämään raaka kala säilyvänä ja turvallisena, siksi riisiin lisätään viinietikkaa yms. Sitä se on yhä tänä päivänä.

Ystäväni sushikokki kertoi, että elintarvikelabra oli testannut heidän ravintolansa sushin säilyvyyttä. Kahden päivän HUONEENLÄMMÖSSÄ säilytyksen jälkeen sushissa oli VÄHEMMÄN mikrobeja kuin heti tuoreena - eli vanha japanilainen kikka toimii yhä.

Japanissa naisia kehoitetaan syömään terveellisesti ja monipuolisesti, ja sushi ja sashimi ovat erittäin suositeltavia ruoka-aineita.

Minä noudatan suosituksia kun koen ne loogisiksi - sitä läheskään kaikki neuvolan suositukset eivät ole, esim. sushin osalta. Kunhan vaan eksoottinen ruoka " kielletään" varmuuden vuoksi ilman pitäviä perusteluita. Itse olen syönyt molemmissa raskauksissa hyvillä mielin sushia, ja teen niin jatkossakin.

Nam, viimeksi eilen ison kasan :-))

Vierailija

Jokainen tietysti itse päättää mitä suuhunsa laittaa, mutta kyllä Japanissakin tiedostetaan raakaan kalaan sisältyvät riskit. Ja kyllähän perinteinen japanilainen ruokavalio/keittiö koostuu paljosta muustakin kuin jostain sushista, joten ei odottajien tarvitse nälkää nähdä :)

Vierailija

Vältettävä merilevävalmisteita - Niitä ei suositella, jos jodimäärä ei tiedossa (tosin ei mainita, minkä verran sitä jodia saa olla). Liiallinen saanti haittaa kilpirauhasen toimintaa ja sikiön kehitystä.

Vierailija

Sekä ravintoloissa että kotona itse tehtyä. Tonnikala tulee Suomeen aina pakasteena ja olen sitä syönyt huoletta. Samoin makrillia ym. Jos kala ei ole tuoretta sen kyllä haistaa, vaikka ei olisi raskaanakaan.

Tuoretta kalaa voi ihan hyvin syödä. Sen turvallisuudesta huolehditaan tarkasti, koska jos tulisi jotain ongelmia, se olisi kauhea paikka ravintoloitsijalle. Enemmän huolettaa syödä esim. margariinia joka seikkailee ties missä varastoissa ennen meidän jääkaappia...

Ja Japanissa odottavat äidit syö ihan varmasti sushia ja merilevääkin. Olen

ymmärtänyt että ne merileväKAPSELIT olis liian tuhtia tavaraa odottajalle ja olen kyllä lähes viikottain syönyt merilevää ilman huolta.

Mutta onhan siellä ravintolassa varmaan ainakin kappamakia (kurkku) ja harvemmin Suomessa ihan tuoretta katkarapuakaan saa, useimmiten ne on keitetty tai höyrytetty.

Vierailija

Kysyin tätä armaalta mieheltäni joka on kalamestari ja hän sanoi näin.

nigiriTonnikalaa ei.

Ebi mallista katkista voi syyä.

tekka maki ei käy muuten maki ok.

Makrilli ei käy.

Siinähän se menlkein olikin. eli vakumipakattu kala on kielettyä listerian takia. mutta itsegraavattu lohi on ok.

Vierailija

HYVÄÄN sushiravintolaan- kala ei ole siis vakuumipakattua, vaan hyvässä ravintolassa _tosi_ tuoretta. Kalamestarin ohjeet olivat hyviä ja onhan siellä ravintoloissa kasvis ja tofu-versioitakin.

Itse tehtyä ja oikeassa lämpötilassa säilytettyä (josta itse tiedän että näin on tehty) graavilohta uskaltaisin myös syödä.

Täytyy muistaa, että suositukset on suosituksia, ei mikään ole ole ehdottomasti kiellettyä. Jokainen päättää itse mitä tekee- kyllähän Japanissa raskaana olevat naiset varmasti syö sushia...

Vierailija

Juttelin Tokiossa asuvan japanilaisen ystäväni kanssa jolla kaksi pientä lasta. Hän oli kyllä tosi hämmästynyt koko kysymyksestäni, ja sanoi että tottakai sushia saa syödä. Vaihtelevat näköjään käytännöt siis sielläkin.

No, niin tai näin, minä jatkan sushin syömistä hyvillä mielin! Viime raskaudessa sain pahan ruokamyrkytyksen/vatsataudin (kampylo-bakteeri) ihan vaan kylässä kotiruokaa syömällä, joten kaikessa piilee aina vaara jos liikaa pohtii.

Uusimmat

Suosituimmat