Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuka/ketkä päättää vanhuksen pitkäaikaishoitoon lähettämisestä?

Vierailija

Onko se lääkäri ja sosiaalityöntekijä?

Kommentit (9)

Vierailija

pitkälle dementoitunutta ei voi pakottaa laitoshoitoon jos ei ole holhouksen alainen? Täällä missä minä asun, on eräisiin yksityisiin paikkoihin kaikilla varaa. Googlaapa sellainen sana kuin sopimusvuori.

Vierailija

tottakai dementian (asteen) diagnosointiin tarvitaan lääkäriä, eli tavallaan sitä kautta asiat lähtevät rullaamaan mikäli omaiset näin toivovat.

Vierailija

Ja jos ei ole holhouksen alainen, niin esim. vanhusta ei voi pakottaa laitoshoitoon. Tämä on linja Helsingissä tällä hetkellä. ERi todella huonokuntoinenkin ihminen saa lähteä kotiin ilman apuja jos haluaa. Pitkäaikaispaikkaa ei toisaalta saa omasta halusta eikä siis jonoon pääse omaisten toiveesta.

Satun tietämään ammattini takia, koska työskentelen ainoaan asiaan erikoistuneessa paikassa.

Vierailija

5: Olenko aivan väärässä, kun minulla on se mielikuva, että viime kädessä se on lääkäri, joka päätöksen tekee? Meinaan esim. tuossa tilanteessa jos on ihan dementoitunut vanhus eikä itse ymmärrä tilannettaan?

Ainakin laitoshoidon puolella tarvitaan lääkärin päätös siitä onko joku nk. pitkäaikaishoitopotilas vai ei, tämä niihin maksuasioihin liittyen (eli vaikka olisi akuuttihoito-osastolla ja hoito jatkuu/ sen arvioidaan jatkuvan yli 3kk). En tiedä, onko sama käytäntö joka paikassa vai vain meillä.

Vierailija

Olet osittain väärässä. Sellaisiin yksityisiin paikkoihin voi mennä/hakea itse, jotka päättävät itse asukkaistaan. (ei siis sas). Lisäksi, jos ko. henkilö on sairas sillä tavalla, ettei ymmärrä omaa parastaan, voidaan " pakottaa" hoitoon. Näin esim. dementoituneiden kanssa.

Olen muuten kotipalveluohjaaja, ja työskentelen näiden asioiden kanssa päivittäin.

Uusimmat

Suosituimmat