Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitenkäs se on googlehaun kanssa,

Vierailija

näyttääkö aina sivun jos kyseinen sana on jollain web sivulla? Eli suomeksi: kirjoitin googleen erään sanan, jonka tiedän olevan internet sivuilla, vaan hänpä ilmoittikin että ei löydy yhtään sellaista sivua. Onko näin?

Kommentit (4)

Vierailija

en tiedä tarkkaan hakuperusteita, mutta ei tosiaankaan hae koko internetiä läpi sana sanalta. voisi kestää pari kuukautta per haku...

Vierailija

Google indeksoi sivuja, eli käy niitä koko ajan läpi ja tallettaa muistiin mitä milläkin sivulla on. Hakua ei siis tehdä joka kerralla uudestaan (tästä johtuu nopeus).

Sivuja voidaan estää indeksoitumasta googleen eri tavoilla. Kaikki eivät halua esim. omien kotisivujensa näkyvän ulkopuolisille ihmisille. Lisäksi sivut, joita ei ole linkitetty mihinkään (esim. omat kotisivuni) eivät indeksoidu, koska google ei tiedä niiden olemassaolosta. Toki tällaisenkin sivun voi itse ilmoittaa googlelle, ja näin saada sivunsa mukaan indeksointiin. Sivu voidaan myös rakenteellisesti tehdä niin, että sivulla ei ole lainkaan tekstiä (koko sivu on flash-animaatiota tms.) ja näin google-parka ei voi tietää mitä sivulla on.

Näin minä olen asian ymmärtänyt, korjatkoon ken tietää paremmin. :-)

Vierailija

sitten, googlen avulla ei aina löydä sivuja, jotka on tietokannoissa - esim. tieteellisiä artikkeleita ei välttämättä löydä googlella, vaan ne on haettava tietokannan omalla hakujärjestelmällä. vielä, google luokittelee sivut mm. sen mukaan kuinka paljon sivulle on viittauksia muilta sivuilta. jos sivulle ei ole lainkaan viittauksia muualta, google ei välttämättä löydä sitä lainkaan (tästä en kyllä ole ihan varma).

summa summarum: on googlen ulkopuolistakin internettiä - ja vaikka kuinka paljon!

Uusimmat

Suosituimmat