Onko hyvän hoitajan löytäminen kotiin mahdotonta / Espoo?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Vuoden vaihteessa olisi mahdollisuus&halu palata työhön. Veljeksille (1v ja 3v tuolloin) ei kuitenkaan yhteistä päivähoitopaikkaa ole löytynyt mielekkään matkan päästä. Nyt onkin pakko alkaa miettiä hoitajan palkkaamista kotiin. Mutta arveluttaa, että onko homma mahdoton? Löytääkö hyvää hoitajaa millään? Miten alkaa etsimään? Auttaako raha asiassa?

Kiitos, jos jollakin kokemuksia / vinkkejä. Täällä on pää täynnä kysymyksiä..

Kommentit (7)

Vierailija

Hei!

Minä olen ollut perheissä lastenhoitaja,nyt tosin kotona oman vuosikkaan kanssa. Hoitajaa voit hakea työkkärin sivuilta tai www.hoitopaikka.net esimerkiksi. Itse olen aina suht helposti löytänyt sopivan (mukavat työnantajat,sopiva palkka &työehdot) työpaikan.Mitä entiset työnantajani ovat sanoneet niin aika monenkirjavia ovat hakijat olleet.Löytyy koulutettua ja työkokemusta omaavaa(kuten itse olen) ja sitten niitä pitkäaikaistyöttömiä jne.Itselläni on todella hyvät kokemukset, mutta kannattaa olla tarkkana kuitenkin koska henkilökemiat jos eivät ollenkaan pelaa niin vaikeata on.Ja pitää hyväksyä se että kotona häärää vieras ihminen,ei ole kaikille kauhean helppoa.

Ja sitten jos haluat koulutetun ihmisen joka pysyy työssä niin suht ok palkka olisi tällöin noin 1500¿,riippuu tietysti työajoista, mutta täyden tuen saa jos lasten päivittäinen hoitoaika väh 5h.Reilu vuosi sitten kun olin töissä ja hoisin kahta alle 3v niin silloin tuki oli 1300 ¿/kk.Jos taloudellisesti teillä on tiukkaa maksaa yksin tuo palkka niin silloin kannattaa etsiä yksi hoitolapsi lisää.Tuo tukihan on yli 3v aika paljon pienempi,en tiedä kuinka paljon nykyään kun espoossa en ole isoja lapsia hoitanut aika moneen vuoteen.

Tuo palkan ei pitäisi olla ongelma kun tuet ovat noin hyvät espoossa.Eriasia tietty silloin jos henkilö on kouluttamaton niin toki palkan pitää olla osaamisen/koulutksen mukaan. Saa toki kysyä lisää jos tuli kysymyksiä!

Vierailija

Ensinnäkin kiitos kokemuksistasi!

Ja sitten se kysymys :) Eli siis Kelako maksaa palkan, jos olisi kaksi alle kolmevuotiasta ja yksi yli kolmen (meidän esikoisemmehan on)?

Ja vielä sellainen tuli mieleen, että onko hoitaja velvollinen tulemaan hoitamaan, jos lapset sairastuvat ja hoitaja itse ei? Koska se on yksi syy, miksi emme haluaisi lapsiamme päiväkotiin. Työni on tiivistä projektityötä ja mieheni matkustelee paljon - joten on tosi vaikeaa itse jäädä äkillisesti kotiin.

Vierailija

Kela maksaa hoitajalle suoraan. Teidän hoitaja saa Kelalta palkka esimerkiksi kahdesta alle kolmevuotiaasta n 650e x 2 = n. 1300 euroa (vähintään on tulosidonnainen) 3-5 -vuotiaasta 255 euroa. Yhteensä Kela maksaa hoitajallenne palkkaa n.1555 euroa. (Tarkkaa summaa en muista mutta se on siis vähintään toi, lisätietoa www.espoo.fi ja siellä päivähoito ja kotona hoitaminen.)

Teille jää maksettavaksenne vain sotu+työnantajan eläke. Tämä summa on noin 20% palkasta, eli 1555 se on 311 euroa. Tämän summan kun jaatte kahden perheen kesken lasten suhteessa niin siinä on teidän hoitomaksun suuruus. Se on siis todellakin halvempaa kuin kunnallinen. Me laskutamme työntekijältämme erikseen maksamamme eläkeosuuden 4,6 %:a, koska tuo on työntekijän maksu ja kela ei sitä peri.

Mikäli palkkaatte hoitajan vain teidän perheen käyttöön, teidän varmaan kannattaa maksaa vähän ekstrapalkkaa hänelle. Mikäli otatte toisen perheen alle 3-vuotiaan lapsen mukaan teidän perheen hoitomaksunne suuruus (yksi alle 3-v ja yksi yli) on reilut 180 euroa kuussa. (Tämä edellyttää sen, että peritte työntekijältä hänelle kuuluvan eläkemaksun erikseen, jos näin ette tee maksatte hoitajalle vielä reilut 40 euroa enemmän palkkaa. ) Tämä on siis huomattavasti edullisempaa kuin kunnallinen hoito. Toki tähän sitten lisätään ruokakustannukset yms. mutta itse en laske niille suurta arvoa.

Me ollaan tehty sellainen diili hoitajan kanssa, että silloin kun lapsi on niin sairas, että se vie hoitajan huomion kokonaan lasta ei tuoda hoitoon. Koska hoito tapahtuu kotona ja hoitaja pesee kätensä hoitoon tullessaan ja me töistä tullessamme, lapsemme ovat pysyneet terveinä. Mieheni kanssa vuorottelimme vuoden ainoan sairauspäivän niin, että minä olin aamun kotona ja hän iltapäivän. Näin kummatkin sai kuitenkin vähän töitä tehtyä.

Kun hoitaja sairastuu olemme neljän perheen kanssa tehneet sopimuksen, että joku vanhemmista jää hoitamaan kaikkia.. se voi onnistua vaikka vuoroina niin, että kukin on pari tuntia päivässä. Tähän ei ole tarvinnut turvautua sairastapauksissa koska hoitajamme on ollut vain kerran sairaana muuten olemme silloin tällöin joustaneet, jotta hoitaja on päässyt hoitamaan asioitaan.

Lain/työehtosopimusten mukaan lastenhoitajan päivittäinen työaika on 9 tuntia. Tämän olemme vaatineet, vaikka periaatteessa harvoin tähän joudumme turvautumaan. Näin saamme liikkumavaraa silloin, kun olemme työmatkoilla. Toisinaan päivä on pidempi ja toisinaan lyhyempi.

Kun haastattelette mahdollista hoitajaa, ottakaa selvää hyvin taustat ja pitäkää tärkeänä sitä että hän tykkää työskennellä yksin. Aikuiskontakteja kotihoitotyössä kun ei ole, eikä itsekään aina jaksa jäädä lepertelemään, kun tulee väsyneenä töistä. Me emme ole katsoneet hyvällä sitä, että hoitaja hilluu päivät pitkät puistossa muiden hoitajien kanssa juoruten. Näin ei ole tapahtunutkaan koskaan.

Dorothea_W - 12.10. 10:52 vastaa tähän viestiin (7/7)

Tarkentava kysymys vielä Miikkis1:lle!

Ensinnäkin kiitos kokemuksistasi!

Ja sitten se kysymys :) Eli siis Kelako maksaa palkan, jos olisi kaksi alle kolmevuotiasta ja yksi yli kolmen (meidän esikoisemmehan on)?

Ja vielä sellainen tuli mieleen, että onko hoitaja velvollinen tulemaan hoitamaan, jos lapset sairastuvat ja hoitaja itse ei? Koska se on yksi syy, miksi emme haluaisi lapsiamme päiväkotiin. Työni on tiivistä projektityötä ja mieheni matkustelee paljon - joten on tosi vaikeaa itse jäädä äkillisesti kotiin.

Vierailija

Meillä on ollut vuoden hoitaja lapsilla. Saatiin työkkärin sivuilta. Saat tukea alle 2- vuotiaasta n.650 euroa ja jotain reilut 200 euroa tuosta nuorimmaisesta.

Mikäli haluat hyvän hoitajan, kannattaa ottaa vielä yksi alle 3-vuotias kimppaan. Jos et tiedä ketään perhettä, ilmoita lähialueen päivähoidosta vastaavalle, (esim. päiväkodinjohtajalle) että ottaisitte mielellänne hoitokimppaan vielä yhden alle 3-vuotiaan. . Tällöin kaupunki/kela maksaa hoitajallenne palkka n. 1500 euroa ja teille jää vain eläkkeet ja sotut. (Ne on teillä jotain 300 euron luokkaa eli vähemmän kuin kunnallinen perhepävähoito) Me tällaisella palkalla saimme n.30 hakijaa, joista suurinosa koulutettuja ja kokeneita.

Hoitajan palkkauksessa on tietenkin se ongelma, että hoitaja on huono, ei tule töihin, sairastelee tai lopettaa pian. Me olemme kahden perheen kanssa sopineet, että aina joku paikkaa. Hoitajamme ei ole ollut reilun vuoden pari kertaa sairas ja juuri samaanaikaan kuin lapsemme.

Kahden perheen kanssa tehdään selvät sopimukset siitä, milloin haetaan/tuodaan ja meillä on etukäteen tehty ruokalista. Lomat olemme ajoittaneet samaanaikaan. Hommasimme yhdessä kaksosten vaunut ja kummatkin ostivat kotiinsa ylimääräisen syöttötuolin ja matkasängyn.

Pidimme hoitajalle perehtymisjakson niin, joku meistä neljästä oli enemmän kotona ja tarkkaili hoitajaa.

Suosittelen lämpimästi, kotona on rauhallista ja kiva, kun ei tarvitse viedä lapsia minnekään.

Vierailija

ilman muuta kannattaa palkata hoitaja kotiin?

Katso hoitopaikka.net, sieltä me ainakin löysimme hyvän ja luotettavan hoitajan, kun laitoimme oman ilmoituksen.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat