Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Herpes-estolääkityksestä kysymys,onko kokemuksia kellään?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Moikka...

Mulla on tuo saakelin herpes tuolla alapäässä joka on muutamia kertoja lievänä uusinut nyt raskauden aikana.

Lääkäri (tyksin erikoislekuri äippäpolilta) määräsi mulle alotettavaksi Asiclovir Ranbaxy 400 mg kaksi kertaa vrk synnytykseen asti...

Huomenna pitäisi aloittaa.Lääkäri mulle sanoi että lääkkeestä ei ole mitään haittaa,ja uskoin häntä...

Mutta kun kävin tänään hakemassa lääkkeen apteekista mulle se apteekkari sanoi " että ei kai tää sulle tule,onkohan nyt lääkäri ollut tietoinen sun raskaudesta?"

No voi h*****ti!!!Kai nyt asiantuntija tietää,mutta silti jäi epäilys...

Onko ketään kuka on syönyt???Tässä olisi kuiteskin vielä kuukauden kuuri edessä.Kyllä mä se otan,mielummin kuin riskin synnytyksessä..Lääkärikin sanoi että jos mulla olisi se herpes " päällä" kun menen synnyttämään,mä EN synnytä!

Auttakaa joku,kokemuksia?

Erkku ja tiitiäinen tasan 36 rv

Kommentit (6)

Vierailija

Saanko udella minkäläiset oireet sulla on? Näistä asioista puhutaan täällä tosi harvoin. Itselläni neljäs tulossa, edelliset raskaudet menneet ilman lääkettä. Nyt raskaus vasta aluillaan, ja aavistan kohta alapään olevan " tulessa" .

Inhottava vaiva todellakin. Sairastin kerran nuoruudessani rakkulatyyppisen herpeksen, usein on ollut vain haavainen " tilanne" .

Vierailija

Kyllähän juttu on niin, että jos on aktiivi herpes alapäässä niin se täytyy hoitaa jos meinaa alakautta synnyttää, sehän on selvä. Rakkuloista tauti tarttuu vauvaan melko suurella todennäköisyydellä. Asikloviirista sanoo Pharmaca Fennica, että sen teratologisuutta on tutkittu eläinkokeissa ja rotilla on havaittu teratologisia vaikutuksia vasta sitten kun annokset ovat ylittäneet jopa ihmisillä käytetyt annosten suuruudet. Sulla on viikkoja jo niin paljon kasassa, että vauvalle ei enää mitään teratologista haittaa tuu kun kaikki on jo kehittyny. Apteekissa kans ei osata sanoa muuta kuin että haitallinen aine, ei ne osaa sanoa että missä vaiheessa haitallinen aine ja kenelle, ei ne tiiä sitä että lääkäri pohtii lääkettä määrätessään lääkkeen aiheuttaman haitan versus hoitamattoman tilan haitan jne.

Vierailija

tuore kokemus löytyy, eli söin aclovir-kuurin loppuraskaudesta, viikoilta 36-viikoille 42, kunnes vauva viimein suostui syntymään, nauroinkin että kuuri estää näköjään myös lapsen syntymän. Luotan sihien, että lääkärit osaa asiansa ja ihan hyvillä mielin kuurin popsin, koska en missään nimessä halunnut herpestä päälle syntymän aikaan. Muuten ei mitään sivuvaikutuksia,mutta heti kun kuurin lopetin, vaiva iski päälle tosi voimakkaana ja kesti pitkään, se oli aika kurjaa kun muutenkin tietty oli vähän kurjan tuntuinen tuo alapää. Nyt jo helpottaa sekin, synntyksestä aikaa kuukausi.

Vierailija

HEIPSAN!

Mäkin sairastin rakkulaisen oikein pahankin,kun esikoinen oli kaksivuotias.

silloin en oikein tajunnut mistä oli kyse,mutta sitten se alkoi uusimaan .Se tuli aika usein sen ekan vuoden aikana...silloin oireina oli alavatsakivut ja kun se helpotti alkoi kutina ja sit " räjähti" ..

Nyt raskauden aikana on ollut oireina pelkkä kutina ja sellanen polte alapäässä.vähän kuin hiivatulehduksesta tulee.Sit ei ole mennyt kauaa kun on tullut jo ne haavat.Rakkuloita en ole koskaan huomannut vaan pienen pieniä haavaumia..ja ne sitten kirvelee..Ei niitä montaa ole tullut,kesällä viimeksi mulla se teki tuloaan sillä kamalalla kutinalla ja kirvelyllä aika pitkään ja nyt sitten kun puhuin siittä lääkärille hän heti määräsi tuon kuurin.

Toivotaan että sä säästyt tässäkin raskaudessa siltä.raskaus on vaan sellainen laukaisija,sanoivat neuvolassakin.

Kurjaa!!

Erkku ja tiituska rv36+1

Vierailija

Herpes ei onneksi oireillut koko raskauden aikana, mutta sovin lääkärini kanssa, että aloitan estolääkityksen lasketun ajan hujakoilla ja jatkan synnytykseen saakka. Tyttö syntyikin viikon " etuajassa" , enkä ollut ehtinyt aloittaa lääkitystä vielä. Synnytys käynnistyi vesien menolla ja kun mainitsin asiasta Naistenklinikalla, suosittelivat ottamaan heti tabletin - just in case. Ehdin syödä pari tabua ennenkuin tyttö syntyi. Nyt kaapissa on samperin kallis paketti jossa on 48 tablettia jäljellä ;-) Säästän ne huhtikuussa häämöttävään synnytykseen.

Suosittelisin ottamaan lääkettä etenkin jos herpes on oireillut. Herpes voi olla todella vaarallinen pienelle vauvalle, paljon vaarallisempi kuin pienet lääkejäämät jotka mahd. kulkeutuvat sikiöön...

Uusimmat

Suosituimmat