Vierailija

Meillä oli pakko syödä lautanen tyhjäksi, jos halus välitunnille.

Ja olin nirso.

Kommentit (26)

Sisältö jatkuu mainoksen alla

mä taas täysin anti-telinevoimistelu. Ja käsilläseisontaakin olis pitänyt viimeistään 6. luokalla osata. Hyvin oon kuitenkin pärjännyt elämässä ilman sitäkin taitoa. Lisäksi opettaja piti tyttöjä ja poikia samassa liikkaryhmässä, olipa tosi kivaa, kun olin varhain kehittynyt ja pojat oli lapsellisia kuin mitkä ja max kainaloon asti. Karseeeta! Vieläkin menee kylmät väreet kun ajattelen niitä ahdistavia aikoja.

Tämä oli rangaistus joskus mm. siitä, jos viivytteli välkälle lähdössä. Saman open muita rangaistuksia mm. se, että jäi yksin luokkaan rangaistavan oppilaan kanssa, läimi viivottimella täysiä oppilaan nenän eteen pulpettiin (varmaan joskus oppilaaseenkin) ja karjui kurkku suorana naama n. 10 cm oppilaan naamasta. Kerran kävi käsiksi 11-vuotiaaseen ja heitti tämän vasten pulpettia (opettaja itse oli 190 cm pitkä, iso mies).

Niin opettajat kuin terkkarikin puhuivat avoimesti oppilaiden kuullen toisten oppilaitten ongelmista, perheistä ja asioista, jotka varmasti ainakin terkkarin olisi pitänyt pitää omana tietonaan opettajiltakin. Ei niin minua haitannut, mutta luokamme kiusattua tyttöä kyllä kiusattiin kahta kauheammin, kun hänen perheestään juoruilivat opetkin (ihan normaali perhe).

Hirveä opettajamme, useamman virallisenkin varoituksen saanut henkisestä ja fyysisestä väkivallasta koulussa, jäi kuitenkin normaalissa eläkeiässä eläkkeelle tietääkseni vasta viime vuonna, joten ihan mahdollisesti on jonkun teidänkin lasta saanut " opettaa" kaikessa rauhassa - entinen ala-asteeni on nykyään varsin suosittu ja muodikas laitos.

19

Eipä siihen aikaan ( liekö nytkään?) lasten mielipiteitä kyselty missään asiassa. Kaikkien piti olle samasta puusta ja jos ei ollut...Opettajat olivat typeriä tyranneja, jotka lokeroivat lapset ja sama juttu jatkui ylä-asteella :(

Meidän piti oppia soittamaan nokkahuilua jo tokalla luokalla. Mulla oli niin pienet kädet, että en millään ylettynyt peittämään pikkusormella sitä viimeistä kaksoireikää ja niinpä en sitten saanut puhdasta ääntä kuuluviin millään. Opettaja haukkui mua tän takia ja minä poru kurkussa yritin soittaa - laitoin sinitarraakin sormen ympärille, mutta ei se auttanut. Tämän takia sain musasta vain kasin vaikka laulutaito olis oikeuttanut ysiin ja olisin halunnut kuoroon, mutta vain ysillä pääsi. Vieläkin harmittaa!!!

Luokanvalvojamme kiusasi jatkuvasti erästä poikaa. Retuutti ja repi. Pesi kerran pojan suun saippualla. Tykkäsi muutenkin nöyryyttää sitä poikaa ja jotenkin kierosti kannusti luokkaa sen kiusaamiseen, mihin onneksi kukaan ei ryhtynyt.

Lellilapset jotka sai kaiken hyvän palautteen. Muita ei joko ollut tai ne ei olleet mitään.

Rangaistusviikot joilla käytiin koulua kuin 1800-luvulla.

Jälki-istunnot jos tuli kolme unohdusta täyteen. Unohdukseksi laskettiin esim kumin puuttuminen.

Lautanen piti syödä tyhjäksi. Eräs oppilas istui koko loppupäivän pimeässä ruokalassa tuijottamassa lautastaan, kun ei kertakaikkiaan pystynyt syömään. Pääsi kyllä sitten kolmen jälkeen pois.

Asenteellisuus joka vaikutti numeroihin hyvin vahvasti. Jos sinä olit jotenkin outo tai sinusta ei muuten pidetty olit esim. hiljainen niin numero laski 1-2 numeroa.

Koulussa oli aika kamalaa ruokaa. Kaikki oli pakko syödä. Muistan kun usein oksensin ulkona ruoan mitä väkisin olin syönyt. Hyi. Lisäksi käsityöt ja askartelu oli yhtä helvettiä. Kaikki piti osata, enkä todellakaan ollut taiteellisesti kovin luova. Haukut sai kun ei osannut kunnolla jotain käsityötä tehdä. Sen takia en tee käsitöitä vieläkään.

Alaluokkien tanttaope huusi naamapunaisena harva se päivä, pelkäsin aivan hirveästi. Yksi ope oli kiihkouskis, jokainen päivä aloitettiin virrenveisuulla, siis virallisen aamuhartauden jälkeen. Muutenkin paasasi uskonnosta joka päivä. Yksi ope oli urheiluhullu, joka pakotti kaikki tekemään kaikki telinevoimistelujutut, hiihdätti ylipitkiä matkoja, juoksutti cooperin testin helteessä, pakotti sukeltamaan...Hirveitä oli myös käsityötunnit, kun ei kertakaikkiaan osannut yhtään mitään ja siitä sitten sai moitteet. Ylipäätään pelko ja jännitys ja aivan hirveä stressi on muistona koko kouluajalta. Yleistä oli myöskin opettajien suorittamat nuhtelut koko koulun kuullen ja kaikenlainen nöyryytys. Tämä 70 ja 80-luvulla. Niin ja vielä ainaiset kilpailut: n. 10 hiihtokilpailut/talvi, luistelukisat, yleisurheilu-, uinti-, piirustus-, kirjoitus-, pallonpompotuskisat...ja lellipennut ja silmätikut.

joka jätti koko luokan/ rivin jälki-istuntoon, jos joku ei osannut tavausläksyä. Tämä asia oli pienen tunnollisen ekaluokkalaisen mielestä niin epäoikeudenmukaista, että se kirvelee vieläkin.

Toinen asia oli kylmä ruoka. Mitään en inhoa niin paljoa kuin kylmää ruokaa, ja 1.-2. luokalla sain joka päivä kylmää ruokaa, koska se annosteltiin valmiiksi lautasille odottelemaan ruokataukoa jo hyvissä ajoin.

Koulussa oli aika kamalaa ruokaa. Kaikki oli pakko syödä. Muistan kun usein oksensin ulkona ruoan mitä väkisin olin syönyt. Hyi. Lisäksi käsityöt ja askartelu oli yhtä helvettiä. Kaikki piti osata, enkä todellakaan ollut taiteellisesti kovin luova. Haukut sai kun ei osannut kunnolla jotain käsityötä tehdä. Sen takia en tee käsitöitä vieläkään.

Arvatkaa maistuiko se loppu päivän suussa ja hyi yök niitä röyhtäisyjä:O

Eipä taitais tänä päivänä enää onnistua tuollaine " rangaistus"

ja tämä tarina on tosi!

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat

Uusimmat

Suosituimmat