2v7kk poika kakkaa vain vaippaan. Mikä avuksi?

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Pottailtu on 1.5vuotiaasta. Pissat on tulleet pottaan 2-vuotispäiviltä alkaen. Kakka ei millään. Jos ei ole vaippaa, kakkaa housuun, päivä toisen jälkeen. Kesällä kokeiltiin pari viikkoa, joka päivä kakat housuun joskus kahdestikin päivässä.

Puhuu hyvin, ja hänen kanssaan on juteltu ja selitetty näitä asioita. Myös pöntön pienentäjä käytössä toisessa vessassa, toisessa potta. Ei millään onnistu.

Olen jo huolestunut tästä. Mitä pitäisi tehdä? Pitääkö vain ilman vaippaa vaikka puoli vuotta ja siivota joka päivä kakkoja vaatteista? Vai odotella kypsymistä, että joku päivä itse hiffaisi homman. Kun selityksistä ei tunnu apua olevan. Sanoo vain että haluaa vaipan.

Pissoja ei housuun tule. Minun aktiivisuuteni ansiosta. Käytän pissalla, mutta itse ei yleensä pissahätää sano. Sanoo vain että " ei ole hätä" , ja kun käydään pissalla tulee isot pissat.

Auttakaa, kertokaa kokemuksianne. Onko kellään muulla näin takkuista?

XCXS, sinulta en halua vastausta, sanon jo näin etukäteen.

Kommentit (8)

Vierailija

Heippa! Vaikka lahjontaa ei sinänsä suositellakaan, mutta anna vaikka keksi " palkinnoksi" aina kun pottaan/pönttöön tulee kakka. Itsellä tyttö kohta 2v ja en muista koska viimeksi kakkinut vaippaan, mutta pissoja tulee sinne tänne (eilen JA tänään kastui haalari ulkona) vaikka ollaan oltu jo monta kuukautta ilman vaippaa hereillä ollessa. Ulkoilutkin menneet ihan mukavasti. Minä myös käytän tunnin välein pissalla, nyt ehkä pikkuhiljaa tajuamassa, että pissahädän voi ääneen ilmoittaa.

Mutta siis, tuota keksi-palkintoa on parikin tuttua kokeillut (molemmilla poikalapset, silloin noin 2,5v -eli taitaa kuulua ikään..). Ja heillä on toiminut. Jos ei keksit maistu, niin voihan se olla vaikka tarra tai pillimehu..

Tsemppiä!

Vierailija

hoitamatonta ruoka-aineallergiaa tai on ollut aiemmin vaikeasti ruoka-aineallerginen.

Ripulioireista kärsivän lapsen on vaikeaa pidätellä ulostustaan tarpeeksi pitkään, jotta potallakäynti onnistuisi. Jos lapsella on iho-oireita peräaukon ympäroillä voi ulostaminen sattua kuten myös ruoka-aineallergian vuoksi ummetuksesta kärsivällä lapsellakin. Pitkään sairastettu hoitamaton ruoka-aineallergia saattaa aiheuttaa ongelmia ulostamistarpeen huomaamisessa.

Vierailija

Mua rupesi melkein huvittamaan lukiessani ap:n aloitusta. On nääs melkein prikulleen samanikäinen muksu, hyvin saman sorttisella kuivaksioppimishistoriikillä. Nykytilanne on prikulleen sama : ) lapsi tosin tyttö.

Mutta se mikä tässä touhussa taitaa selkeästi erota on vanhempien asenne " ongelmaan" . Ilmaiset selkeästi (mielestäni), että asia on teillä ongelma ja se turhauttaa - ainakin sinua. Vaikka tämän reilu puolivuotisen pottailun (oli tosin jo aiemin kuiva, mutta käytti muita konsteja) alkutaipaleella tasan pari kertaa se kakka kutakuinkin vahingossa tipahti pottaan, en koe tätä ongelmaksi. Enpä ole tosin muutenkaan - kuten tuo isikään - kokenut haitalliseksi sitä, että lapsi kehittyy OMAAN tahtiinsa. Meidän muksu ei selkeästi koe luontevaksi istua äheltää kakkaa. Eli seisten ähistää vaippaansa satsin ja jos ei vaippaa ole tarjolla (näin sattunut vahingossa pari kertaa lapsen ollessa hoidossa), niin sitten yksinkertaisesti panttaa niin pitkään kuin pystyy ja lopulta onneton reppana päästää pöksyynsä.

Mutta pienihän tuo vielä on. Ei kiinnosta aiheuttaa muksulle mitään oikeita ongelmia ja mahdollisesti siirtää eteenpäin tuota " kakkakehitystä" luomalla hänelle toistaiseksi liian suuria odotuksia ja paineita lahjonnoilla tai turhaan keskustelemalla aiheesta. En tiedä muitten muksuista, mutta tuolla tytöllä ainakin pelittää pää vikkelään ja muisti on erinomainen, joten loukkaantuu/ahdistuu/suuttuu/taantuu, jos tulee jostain tuon sorttisesta asiasta turhaan höpöteltyä uudempaan toistamiseen - vaikka vain kaksi kertaa puolen vuoden välein. Ja siitä ne ongelmat oikeasti syntyvätkin!

Meillä nautitaan niistä päivittäisistä kasvun- ja kehityksen siemenistä ilolla, joita meille tarjotaan : ). Ja sitten kun on aika, niin lapsi itse yllättää tämän asian tiimoilta. Keskittykää tekin nautiskelemaan niistä jo tarjolla olevista iloisista asioista!

- Tiina -

Vierailija

Meidän tyttö vaati kakkavaipan melkein 4-vuotiaaksi asti - se herätti lähipiirissä kovasti kummastusta, melkein jo paheksuntaakin, mutta eihän toista voi pakottaa kakkaamaan. Joku siinä vaan tuntui pelottavan lasta ja jossei vaippaa annettu ei tullut kakkojakaan, ei vaikka millaisia palkintoja ja lahjuksia olisi luvattu, ei papanan papanaa. Joka kerran kakkavaippaa siivotessa kysyin että koskas aiot ruveta kakkaamaan pottaan johon tyttö vastasi että sit kun menen kouluun.. ;) Mut onneksi ei tarvinnut niin kauaa odottaa kun jo viime kesänä pari kuukautta ennen 4-vuotissynttäriä koitti lopulta se päivä kun suostui potalle, ja siitä pitäen on kakannut vain pottaan, siihen ne vaipat sitten jäi.

Sanoisin siis että älä huolehdi, kyllä se asia teilläkin vielä opitaan. :)

Nämä kakkajutut vain voivat olla pienille ihmisille paljon monimutkaisempia kuin aikuinen luulisikaan, anna siis lapselle ja itsellesi aikaa. Unohtakaa vaikka kakkapulmat kokonaan joksikin aikaa.

Vierailija

pisukuiva poika on ollut jo kuukausia. Kakka vain ei meinannut osua pottaan/pönttöön (istuimen pienennin käytössä). Istunnoista alkoi tulla satuhetkiä ja varsinainen asia tuppasi unohtumaan. Poistin vessasta viihdykkeet. Poika pelkäsi ummetuksensa takia kakkaamista ja itkuksikin se välillä meni. Istuin itse lattialla vieressä ja kysyin haluaako ponnistaa vai joudutaanko laittamaan lääkettä??

Kummasti ponnistusinnostus lisääntyi ja meillä ollaan voiton puolella!! poika täytti just 3.

Vierailija

meillä tyttö vasta vajaa 4v. oppi pöntölle kakkaamaan, pissat tulleet jo aikaa sitten ja yökuiva ollut vaikka kuinka kauan, mutta sen kakkaamisen kanssa on ollut vaikeeta. tyttö sanoi aina vaan että kakkaaminen pelottaa, ja yritt' äessäni kysyä mikä pelottaa, ei osannut vastata. no vikat kuukaudet sitten laitoin kovan kovaa vasten niin sanotusti ja muistutin joka kerta kakkavaippaa pois ottaessa että millon alat tehdä pönttöön ja tyttö siihen että olen vasta 3 vuotias ja sitten isona koululaisena teen...joo joo pakko oli se vaippa laittaa kun muuten vaikka pidätti kakkaa, eikä se nyt taan ole hyvä, mutta sitten kokeilin vaan sellaista että en suostunut laittamaan vaippaa enää vaan sanoin että mene pöntölle tai potalle, tyttö itkua väänsi välillä, mutta kesti varmaan viikon kun oppi tekemään pöntölle ja oli niin ylpeä että!

ton viikon aikana laitoin tietty vaippaa välillä ja välillä teki itse pönttöön, mutta sitten alkoi itse menemään pöntölle eikä niitä vaippoja yrittänytkään tuoda enää, joten vihdoin ja viimein meilläkin opittiin.

neuvolassa olivat sitä mieltä että ei saa painostaa ja ajallaan oppivat, mutta kannattaa olla kovana näköjään, meillä ainakin toimi. tosin tyttö on vanhempi kun teillä, mutta kaikkea palkitsemista sun muuta kandee varmaan kanssa yrittää, jos toimisi

Vierailija

Niin kuin Tamse tuossa kirjoittaa, kyllä meilläkin lopulta myös vähän lujuutta ellei pakottamistakin tarvittiin siinä vaiheessa kun tyttö oli suostunut pari kertaa tekemään pottaan ja tiesin että hän osaa sen eikä se ole liikaa vaadittu. Silti kumminkin vanhasta tottumuksesta pyyteli vaippaa ja itki ettei halua sittenkään potalle. Silloin sanoin tiukasti että nyt ei ole muuta vaihtoehtoa koska vaippaa ei isolle tytölle anneta, koska sinä osaat käydä potalla. Ehkä eka viikko oli sellaista juupas-eipäs-keskustelua ja pientä itkeskelyäkin, mutta sitten se alkoi sujua. En tiedä, ehkä jos en olisi ollut kovana niin kakkaisi vieläkin vaippaan? Että ei se ihan täysin itsestään sujunut mutta aika tuskattomasti kuitenkin. :)

Mutta sinä tunnet lapsesi. KUulostele mikä tapa ja konsti olisi teillä toimiva. Edelleen olen sitä mieltä ettei kakka-asiasta kuitenkaan kannata kovin isoa numeroa tehdä.

Vierailija

Pissat tulivat hienosti pottaan, mutta kakka vain vaippaan tai housuihin. Sitten yhtäkkiä 3v.-synttärin tienoilla poika vain teki kakat pottaan, ja siitä lähtien sitten muutamaa vahinkoa lukuun ottamatta tulivat kaikki kakat pottaan tai " isojen ihmisten pönttöön" . Eli sanoisin, että ole vaan kärsivällinen. Tietysti voi yrittää lahjontaa, tarjota pottaa vaihtoehdoksi jne., mutta ei kannata stressata asiasta. Itse stressasin kyllä, mutta jälkikäteen totesin, että ei olisi pitänyt - lapset kehittyvät niin omaan tahtiinsa, toinen on valmiimpi pottailemaan kuin toinen jne. Eli kyllä se kakkakin sieltä pottaan vielä tulee!

Terkuin TEL

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat