Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sappikivileikkaus... Kertokaa jos tiedätte jotain:)

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Moi! Kamalien ylävatsakipujen takia hakeuduin lääkäriin ja monen viikon odottelun jälkeen pääsin ultraan jossa todettiin 1.6cm :n sappikivi. nyt odottelen pääsyä kirurgin juttusille että miten leikataan kun meinasi että on niin suuri ja että voi kiven takana olla jotain murusia lisää.. Olen pihalla kuin lumiukko millainen leikkaus tämä oikein on.

tähystys tai avoleikkaus sen kyllä tiedän, mutta sairaalassa oloaika sairausloma aika ym... kivut ja säryt sekä kokemuksert yleensäkin tästä leikkauksesta kiinnostaa luonnollisestikin kauheasti..

Eli kaikki leikkauksen tai tähystyksen kokeneet kertokaa kiltit kokemuksianne ja neuvoja minulle... Kiitos jo etukäteen kaikille:)

Kommentit (9)

Vierailija

Aamulla menin sairaalaan, päivällä operoitiin. Illalla voin pahoin ja sain pahoinvointilääkettä. Seuraavana päivänä pääsin kotiin.

2 viikkoa sairaslomaa. 2 viikon aikana ei saa nostaa kiloa painavampaa. Mulle ei tullut noita kaasun aiheuttamia kipuja ollenkaan.

Vaikeinta oli leikkauksen jälkeen muistaa tuo nostorajoitus, koska olo oli niin hyvä nopeasti.....

Vierailija

Minulle on tehty tuollainen avoleikkaus jotain yli kymmenen vuotta sitten (olin tuolloin vähän yli 20 vuotias !!). Silloin ei annettu tuollaista epiduraalia jälkikipuihin, mutta kyllä niistä henkiin jää, eivät ole mitään synnystysuppareihin verrattuna ;) Minulla sappikivet jouduttiin poistamaan avoleikkauksella, koska ne havaittiin vasta, kun sappi oli pahasti tulehtunut. Leikkauksen myötä katosikin melkoinen määrä mystisiä vatsavaivoja, mutta kyllä esim. tuoretta paprikaa pitää vieläkin varoa. Ja minusta on myös tullut vahva Gefilus -uskovainen...

Vierailija

Sattuipa sopivasti tämä aihe. En ollut hetkeen käynyt palstalla ja osui silmiin... Minut on leikattu viime viikon torstaina - tähystysleikkauksella. Perjantaina kotiuduin.

Minulla alkoi kivut tuossa reilu kuukausi sitten. Ensin yritin huilia kotona ja saada sitä vähän häviämään - opin mm. että yön aikana helpottaa, kunhan illalla vaan malttaa mennä ajoissa nukkumaan ja lepäämään. Yö rentoutti. Noh - sitten " luovutin" ja varasin ajan omalääkärille terveyskeskukseen. Aika oli kolme viikkoa sitten. Lääkäri antoi happosalpaajaa ruoansulatusvaivoihin ja käski soitella parin viikon päästä, jos ei helpota. Viikko eteenpäin ja kipuja oli joinakin päivinä ja joinakin ei. Sitten kaksi viikkoa sitten torstaina kipeydyin illalla niin pahasti (oli sappikivikohtaus näin jälkikäteen ymmärrettynä), että lähdin päivystykseen puoliltaöin. Terveyskeskus ei ollut enää auki - suoraan polille. Sain siellä kipulääkettä, otettiin verikokeita ja jäin hetkeksi istua odottelemaan (en halunnut nukkumaan). Lääkäri " ihmetteli" . Oksensin komeasti lattialle polilla - eikun sänkyyn makaamaan. Aamulla kertoi lääkäri siirtävänsä minun kirurgian päivystyksen potilaaksi - ultraääni varattuna samalle aamulle. Kävin ultrassa, minkä jälkeen iltapäivällä sain diagnoosin - kohtuullisesti kiviä sappirakossa - juuri sen kokoisia, että pääsevät liikkumaan tiehyihin. Olisin saanut jäädä osastolle, mutta halusin kotiin (reilu yksivuotias + mies kotona). Lauantaille piti mennä polille verikokeeseen. Menin - kirurgian päivystyksen lausunto (takapäivystäjältä varmistettuna) - leikkaukseen kahden viikon sisällä.

Tiistaina soittivat, että torstaille on aika. Ja torstai-aamuna pitää ilmoittautua - sairaalassaoloaika yksi yö (jos kaikki OK). Keskiviikkona kipeydyin uudestaan - ilmoittaudun polilla puoli yhdeksältä illalla - yhdeksältä olin jo tiputuksessa ja odottelemassa siirtoa osastolle. Torstaina leikattiin - tosin ei suunniteltuna leikkauksena, mutta leikkauspäivä oli silti sama kuin olisi ollut suunniteltunakin. Ja perjantaina kotiin. Leikkauksen jälkeen kivut olivat kovat - hartijoihin ja kylkeen pisti tuon tähystyksessä käytettävän hiilidioksidin kanssa - ja sain kipulääkettä usein (piikillä). Lauantaina jouduin vielä lääkettä kotona ottamaan, mutta sitten on mennyt ilman. Kaikki 5 haavaa vaativat aikaa parantua, mutta muuten ei valittelemista.

Minulla tosin on vielä yksi kivi tiehyissä jäljellä - ei saanut kirurgi sitä pois (ei ottanut " väkisin" avoleikkaukseen siirtymällä) - magneettikuvaus edessä (ensi viikolla) ja sitten lausunto, vieläkö joudutaan poistamaan.

Tähystysleikkauksessa minulta ei poistettu yhtä yksittäistä kiveä - koko sapporakko otettiin ulos.

Vierailija

Nostelusta. En muista, että minulle olisi annettu mitään tiettyä rajaa - tosin kyllä ihan selvästi kerroin, että minulla on reilu 1 v poika kotona (13 kg puntti), ja nostamattakaan en voi olla. Syöttötuoliin tms. Kunhan välttää käyttämästä vatsan puolta nostamisessa - nostaa oikealla tavalla käyttäen jalkoja tms. Etteivät haavat aukea...

Hattua nostan, jos uskallat lähteä etelään jo ennen leikkausta, jos kerran kohtauksiakin tulee. Itselläni oli jälkimmäisen kohtauksen tullessa - sen kovan sellaisen - jo litalgin resepti, mutta kun ei kahdenkaan syöminen auttanut - en olisi mitenkään selvinnyt ilman polia...

Jos sitten onnistut pääsemään leikkaukseen jo ennen matkaa. Itselläni kun leikkaus oli torstaina - vielä lauantaina en olisi kyennyt mihinkään - sen verran koville otti kotonakin oleminen, mutta sunnuntaista alkaen helpotti. Sitten olisi voinut jo lähteä. Tämä toki silloin, kun leikkaus pysyy tähystysleikkauksena. Minullekin kirurgi puhui avoleikkauksen mahdollisuudesta - että saattaa joutua vaihtamaan kesken kaiken - sitten ei olisi päässyt lähtemään...

Sitten vanha ommellun haavan jälkihoito-ohje sanoo: Saunaan, kylpyyn tai uimaan voitte mennä vasta yhden vuorokauden kuluttua ompeleiden poiston jälkeen. Noh - tästä kannattanee kysyä erikseen - itselläni ainakin on sulavat ompeleet - en tiedä, milloin voisin saunaan esim. mennä (pidän nyt taukoa - ajattelin kysyä asiasta ensi viikolla, kun mennen verikokeeseen maanantaina). Suihkussa käyn kyllä suihkuttelemassa haavat kerran päivässä...

Vierailija

Hei!

leikkauksesta ei ole minulla omakohtaista kokemusta,mutta työskentelen leikkaussalissa ja sen myötämolemmat niin avo- kuin tähystysleikkauksetkin ovat tuttuja.

Yleensänykyään melkein aina tehdään tähystysleikkaus. Se kaikin puolin potilaalle helpompi. Joskus oikein kova ylipaino tai muut perussairaudet voivat estää tähystysleikkauksen.

Molemmat leikkaukset tehdään yleisanestesiassa, eli nukutuksessa. Yleensä avoleikkaukseen tulee lisäksi epiduraalipuudutus leikkauksen jälkeistä kivunhoitoa varten. Tähystys eli LC-leikkaus on paljon kivuttomampi, koska haava (t) on niin paljon pienemmät.

Tähystysleikkauksessa vatsaan tehdään aluksi pieni viilto vatsanpeitteiden läpi ja bvantsaonteloon johdetaan hiiilidioksidia, jotta leikkausalueelle saadaan hyvä näkyvyys. (Vatsa pullistuu ja siinne tulee enemmän tilaa) Sen jälkeen tehdään pienet reiät kameralle ja työskentelyvälineille yhteensä yleensä n. 3-4 pientä viiltoa.

LC-lewikkaus toteutetaan monissa sairraloissa jo päiväkirurgisena (illaksi kotiin) toimenpiteenä, olettaen että muut päiväkirurgiset kriteerit täyttyvät. Jos sairaalaan jäädään, niin yleensä riittää 1 yö. Avoleikkauksessa sairaalassa olo aika on pitempi 3-5 vrk. Myös siraslomaa avoleikkaukseen tarvitsee enemmän, koska toiuminen hitaampaa.

Leikkauksiin kannattaa aina valmistautua, eli syö terveellisesti, lisää liikuntaa (yritä päästä likelle ihannepainoasia), lopeta tai ainakin vähennä tupakointia, niin takaat vähemmän riskejä ja nopeamman toipumisen. Kotiin kannattaa myös varata peruskipulääkkeitä.

Tässä lyhyesti jotain tietoa asiasta. Leikkaus on turvallinen, joten pelko pois ja kun pääset juttelemään kirurgin kanssa tee lista itsellesi mieltäsi painavista asioista niin muistat kysyä kaiken mitä haluat.

Hyvääjatkoa!

Vierailija

Hei! Minulta poistettiin sappirakko toukokuussa. Leikkaus tehtiin tähystämällä (ja nukutuksessa, kuten sappileikkaukset yleensäkin). Menin sairaalaan aamukahdeksaksi, minut leikattiin yhdeksän maissa, olin jalkeilla yhdeltä ja kotiuduin kuudelta. Kivut olivat ihan siedettäviä ja Panadolilla pärjäsi ihan hyvin. Eniten kipuja ehkä aiheutui leikkauksessa käytetystä kaasusta, jolla vatsa täytetään näkyvyyden parantamiseksi. poistuessaan se aiheuttaa hartiapistosta.

Meidän tyttö oli tuolloin 3kk ja rintamaidolla, mutta sekään ei aiheuttanut suurempia ongelmia, koska imettää sai kun oli kerran lypsänyt ne " anestesiamaidot" hukkaan (tämä anestesialääkärin luvalla).

Minut leikattiin perjantaina ja keskiviikkona hoitelin tyttöä jo melko normaalisti. Leikkauksen jälkeen mitään kipuja ei ole ollut ja ennen leikkausta sain niitä kipukohtauksia aivan uskomattoman herkästi. Haavat oli ommeltu sulavalla langalla, joten niistä ei tarvinnut huolehtia. Tähystysleikkauksesta jäi vatsalle 4 pientä arpea.

Kustannuksia tuli yhden sairaalapäivän hinnan verran, eli n. 20 ¿.

Toivotan sinulle onnea mahd. leikkaukseen ja pikaista toipumista!

Eipähän sitten ole joulusuklaatkaan pannassa ;)

Vierailija

jälkeen pitää olla nostelematta? Mulla on tosi vaikea tilanne. Kohtauksia tulee nyt aika herkästi. Ja on tutkittu että mulla on paljon pieniä kiviä, jotka kaiketi lähtevät liikenteeseen helposti. Meillä on etelän matka marraskuussa reilun viikon kestävä. Leikkausaika on siis heti matkan jälkeen. Mutta toivoisin niin paljon että pääsisin leikkaukseen ennen reissua että ei tarttis pelätä vieraassa maassa kohtauksia. Mutta kuinka lähellä matkaa uskallan mennä leikkaukseen? Kuinka pian leikkausarpien kaa saa uida?

Vierailija

Nyt alkaa jo hieman pelot helpottaan ja uteliaisuus hiljeneen...

Pari viikkoa sitten kävin sitten minäkin ambulanssilla sairaalassa mutkan.. kauheat kivut alkoivat yöllä ja sitten tyttöä vietiin.. tuloksena se että pääsin ns. " jonon ohi" ja leikkaus pöydälle nyt 22pvä kuluvaa kuuta. olo on helpottunut tietty kun tietää kivuista pääsevänsä eroon, mutta itse leikkaus luonnollisesti pelottaa kovasti..

Ainoa sairaalakokemus kun lapsettomuushoitojen lisäksi on synnytys:)

Tietääköhän kukaan sitä sairasloman pituutta edes suunnilleen sitten?? Pitäisi töihin jonkinmoista infoa antaa.. Sitä ei vielä tiedetty pääsenkö tähystysleikkauksella vai pitääkö siirtyä kesken kaiken avoleikkaukseeen.. Sen kuulema näkee sitten siinä leikkauspöydällä... Kiitokset jälleen;)

Uusimmat

Suosituimmat