Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Aromaattiset eteeriset öljyt

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Hei!

Meidän työporukalle on järjestetty virkistyspäivä, johon kuuluu hierontaa. Hieronnassa käytetään aromaattisia eteerisiä öljyjä. Olisikos täällä jollakulla tietoa, mitkä öljyt soveltuisivat ja olisivat ehkä hyödyllisiäkin raskaana olevalle? Tai mitkä eivät ehdottomasti sovi? Virkistyspäivä osuu raskausviikolle 22.

Kommentit (5)

Vierailija

4 ensimmäistä kuukautta mandariini, neroli, geranium

viidennestä kuukaudesta eteenpäin lisäksi frankinsensi, appelsiini, sitruuna, santelipuu

Ei saa käyttää raskausaikana: anis, fenkoli, iisoppi, basilika, kataja, sypressi, meirami, muskatelisalvia, salvia, neilikka, oregano, timjami, piparminttu, mirha, jasmiini, setri, kuismaöljy

Synntyksessä nuo kuismaöljy ja jasmiini ovat hyviä, koska niillä on kohtua supistava vaikutus. Niiden käytön voi aloittaa noin viikkoa ennen laskettua aikaa.

Tuoksulampussa olen kyllä itse käyttänyt kaikkia muita paitsi noita ei saa käyttää listassa olevia. Mutta iholle hierottaessa kannattaa noudattaa ohjeita. Mandariini muuten auttaa ehkäisemään raskausarpia!

Vierailija

Jotkin koulukunnat ovat sitä mieltä, että raskauden aikana iholle ei tulisi käyttää öljyjä lainkaan. Tämä varovaisuus on joidenkin mielestä paikallaan, koska öljyjä on tutkittu niin vähän ja niiden vaikutusmekanismeja ei täysin tunneta. Öljyjen

tiedetään siirtyvän iholta verenkiertoon ja sitä kautta siis myös kehittyvään sikiöön. Koska vaikutuksia kehittyvään vauvaan ei täysin tunneta, suosituksena on, ettei öljyjä käytettäisi raskauden aikana lainkaan. Lisäksi joillain öljyillä saattaa olla hormonaalisia vaikutuksia, ja pahimmillaan ne jopa lisäävät keskenmenon riskiä. Raskaanolevaa äitiä voi kuitenkin hieroa pelkällä pohjaöljyllä ja tuoksut voi lisätä tuoksulamppuun, jossa ne ovat turvallisia myös raskauden aikana.

Vierailija

Ajattelinkin pyytää etukäteen ilmoittamaan, että mukana on yksi raskaana oleva, jotta osaavat huomioida sen valmisteluissa. Mutta tuntuu itsestä paremmalta, kun ei mene paikan päälle ihan ummikkona.

Vierailija

Ainoa raskaanaoleville sopiva aromaattinen öljy, joka minulle tulee mieleen, on mandariini. Muutkin sitrustuoksut sopivat muistaakseni jostain raskausviikosta eteenpäin, mutta en nyt sen tarkemmin muista.

Itse olen tyytynyt nuuhkimaan öljyjä nyt raskausaikana vain tuoksukiveen tiputeltuna, siis niitä sallittuja, en ole uskaltanut kokeilla mitään iholle. Kannattaa varmaan kysyä siltä hierojalta, suositteleeko hän jotain öljyä vai onko sitä mieltä, että olisi parempi tehdä hieronta ilman aromaattisia öljyjä.

Uusimmat

Suosituimmat