!!!!Marrasmasut tiistaihin!!!!

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Sivut

Kommentit (28)

Vierailija

Pistinkin tuonne jo muutaman aloituksen aiheesta tarjonnan tarkistus ja käännös. Sain eilen kirjeen kättäriltä, jossa mut kutsuttiin tarjonnan tarkastukseen perätilan takia. Yritän kuumeisesti pohtia, että suostuakko käännökseen. Mielipiteitä? Kokemuksia?

Jänskättää koko tämä perätila ja höyryän sitä nyt sellaisella intensiteetillä, että uni ei maistu edes sitä pientä hiukkaa mitä ennen. Lisäksi koira poti huonoa oloa koko yön ja ramppasi ympäri sänkyä. Siirtyikin sitten kuudelta olohuoneeseen ja alkoi oksentamaan. Voi raukkaa, nyt näyttää jo voivan paremmin.

Eilen kävin neuvolassa kuunnelluttamassa sydänäänet kun pikkuinen oli ollut muutaman päivän hiljainen. Kesti minuutin verran ennen kun äänet saatiin kuuluviin. Olin ihan paniikissa ja terkkakin alkoi jo näyttämään huolestuneelta. No, löytyivät sitten ja oikein voimakkaina. Taisivat kuulua ulos asti. Hyvin voi siis masuveijari =) Ärsyttää, kun laitteet on meidän neuvolassa niin vanhat, hö.

Eipä muuta kuin hyvät tiistait mammoille ja masuille!

Noema ja Onni 35+2

Vierailija

Neuvola kuulumisia:

painon muutos:-200g

rr:110/66

sf:35

vaavi:rt

syke:144

pissa puhdas.

Kaikki siis hyvin:)

Tänään on masu taas tyhjentynyt oikein urakalla..ei ole kivaa:(Limatulppaa irtoilee mukavasti.Et synnytys varmaan melko lähellä..huiii:)Tosta rintapumpusta.Musta se oli todella tarpeen.Esikoisen kanssa kun oli vähän ongelmia tuon imetyksen kanssa niin sai tyhjentää tissit sillä.Pakko niitä oli välillä tyhjentää kun teki niin kipeetä ja tuntu et kohta ne räjähtää..

Sairaalakassi on ollut valmiina jo varmaan kuukauden kun lääkäri sanoi etttä kannattaa laittaa se jo valmiiksi.Koska kohdunsuu oli silloin jo 2 cm auki.Mulla on nyt oikein kunnon vapaapäivä:)Mies otti tytön mukaan ja menivät käymään tuttujensa luona.Minä se juoksin heti kauppaan ostamaan jotain hyvää:)matkaan lähti fazerin sinistä sitä uutta missä on mariannea.Ihanaa hemmotella välillä itseään:)ja mikä hiljaisuus:)

mut pitää mennä..jaksamisia:)

neeta&papu rv 36+6

Vierailija

Mutta tuntuu, että vaikka kuinka sieltä pistää minun ja miehen vanhoja vaatteita varastoon vietäväksi, niin hyllyillä ei tilaa tule yhtään enempää=) Sais kai olla joku 10 neliön vaatehuone lisää=)

Itse olen vauvan kotiutusvaatteita miettinyt, ehkä kassiin pakkaan pitkähihaisen bodyn ja potkarit, tumput ja sukat, villatakin (tarviikohan potkareiden päälle jotkut villahousut?), kypärämyssyn + pari erilaista paksumpaa myssyä sään mukaan valittavaksi sekä ulkotumput ja töppöset. Pienempänä ulkohaalarina meillä on auto- ja kauppareissuja varten (jonka siis aattelin ottaa laitoksellekin) sellainen jonkin verran topattu tekoturkispörrönallehaalari. On paksumpi kuin esim. äitiyspakkauksen kevyttoppis, muttei kuitenkaan ihan täysi toppahaalari. Pärjääköhän sillä tuollaiset auto- ja kauppareissut jos alla on sisävaatteiden lisäksi villakerros?

Miten tämä voikin tuntua näin vaikeelta=)

Vierailija

Hormoonihirviö: Hyvä hyvä!!Kaikki oli siis kunnossa :) :) :)

Miulla on siis nuha, ei vielä paha mutta valvotti hieman viime yönä . Nuorempi poikaki tuhisee. Herättiin ennen kahdeksaa. Eihän tukkosella nenällä nukuta. No nyt on syöty tai mies väki on syömässä vielä, mies tuli vasta äsken aamunavetalta.

(.) välillä maha on tosi outo. Eilen pesin muutamia ikkunoita niin siitähän riemu repes!! Piti sohvalla istua silleen puoli makuullaan. Vauva kyllä liikkuu mahassa, tuntuu et läpi tulee. Huomenna olis neuvola jos se kahtos ton hempan et olisko noussu?? Jännittää hieman toi synnytys. Tuleeko miten kiire lähtö! Matkaa on kys:iin sellaset 50km ja aikaa menee 45min, tai riippuu kaasujalasta. Epäilen et lähen ambulanssilla.

No tänään jos pesis ikkunat loppuun ja sit yrittäis vain lepäillä loppupäivän. Pojat jos laittas mummon luo hoitoon.

Yes, elikkä näin täällä savon mualla ;)

Eija ja eemeli 36+5

Vierailija

Mulla oli rv 32+6 painoarvio 2065 g, silloin ei otettu sf-mittaa, mutta se on koko ajan ollut ylä- (tai yli) käyrällä. Viime viikolla rv 34+2 sf oli 34 cm. Terkka on koko ajan povannut tuon mitan takia isoa vauvaa, mutta painoarvioiden mukaan lapsi olisi ihan normaalikokoinen. Tällä hetkellä siis tasan keskikäyrällä. Vettäkin on normaalisti.

Sitä en tiedä, miksi sf-mitta on niin suuri, kun itse en mikään suurensuuri ihminen ole. Lapsikin on ollut suurimman osan aikaa poikittain masussa. Miten teiltä muuten mitataan sf-mitta ? Äitiyskortissa lukee, että mitataan jalat koukussa, mutta multa ei ainakaan kertaakaan ole sillai sitä otettu, vaan jalat on olleet suorana.

Sairaalakassi ei ole valmiina, mutta tällä viikolla laitan sen, kun ei tiedä, kauanko jaksaa touhuilla. Haen kaupasta tupla hiusharjat ja hammastahnat jne. Lapselle olen suunnitellut kotiutusvaatteet niin, että otan pitkähihaisen bodyn, kokohaalarin, tarvittaessa sukat, vanutäytteisen fleece-haalarin ja toppahaalarin, sekä vanupehmusteisen lämpöpussin. Ja tietysti aluspipon ja päälipipon. Tarviikohan muuten ottaa hanskoja, jos haalarin ja lämpöpussin kädentiet saa käännettyä ? Niin, ja tarkoitus on, että jos on pakkasta, laitan lapselle toppahaalarin kotimatkalle. Jos taas pysyy leutona, laitan tuon vanutäytteisen ja sitten lämpöpussin. Miltä muista kuulostaa ? Kylmetänkö näillä eväillä sen ekalle automatkalle ? Toppahaalarin käyn tänään vihdoin hakemassa, se kun on jäänyt ja jäänyt.

No, mutta nyt koiria viemään.

Mukavaa päivänjatkoa kaikille

Ö+Bile-Hile 34+5

Vierailija

Eli tällaista täällä tänä aamuna mielen päällä=) Itsellä sf-mitaa eilen 31, olis kiva kuulla miten teillä muilla. Itsellä ei ole sairaalakassi vielä pakattuna, kun tuntuu että siihen alskettuun aikaankin on vielä niin monta viikkoa, vaikka kai se hyvä olisi jo valmiina olla... Ja mulle noista vauvan kotiutusvaatteista alkaa muodostua jo elämää suurempi ongelma=) En yksinkertaisesti osaa päättää millaista vaatetta ja minkä väristä pienelle päälle.... huvittaa itseäkin jo tämä vauhkoaminen=)

Manna rv 34+4

Vierailija

Harvon viittii kirjottaa kun tuntuu ettei oo mitään sanottavaa.

Äippälomalla siis toista päivää virallisesti, kuitenkin jo puoltoista kuukautta lomailua takana saikun takia. On tehny hyvää kaikin puolin, ei oo kipuja ja unikin on alkanu maistua viikkokausien unettomuuden jälkeen ihan itestään. Alkaa hiljokseen ymmärtää, että h-hetki lähestyy! Sairaalakassi on suunnittelussa, paperille oon listannu tavaroita sitä rataa kun mieleen on tullu. Paperi on keittiön pöydällä näkyvällä paikalla kaiken varalta, jos vaikka mies joutuu tavaroita hädissään kasaan keräämään. Eipä sitä ikinä tiiä, vaikka henkilökohtaisesti veikkaan että siirryn joulukuisten pinoon ennen kuin mitään tapahtuu.

Vauvan liikkeet on todellakin erilaisia kuin aiemmin. Saattaa olla puoli päivää aivan hiljaista, ettei mitään kuulu vaikka mahaa kuinka tönii. Sitten kun liikkuu, on lähinnä kääntyilyä ja painamista, potkut on taakse jäänyttä aikaa. Yksiössä on jo varmaan melkosen ahasta, ettei liikkumaan enää taho mahtua. Kieltämättä vähän huoletti kun mies ei eilen kuullut sydänääniä ollenkaan ja sitten ei liikkeitäkään tuntunut koko päivänä, mutten kuitenkaan viittiny neuvolaan lähteä. Normaaliksi aattelin asiaa, että on vaan kääntynyt huonoon asentoon ja nukkuu sikeästi. Sittempä illalla tuntu pari hentoa mukellusta ja tänään on taas liikuttu reippaasti. Maha tuntuu ja näyttää pienemmältä kuin aiemmin, eikä tarvitse enää suu auki läähättää. On tainnu viimein laskeutua.

Illalla on toinen perhevalmennus, aiheena lapsivuodeaika ja kuulemma kantoliinaesittelijäkin on luvassa. Sitäpä sitten ootellaan. Synnärillekin vois yrittää tällä tai ens viikolla tutustumaan. Taas tuntuu pitkästä aikaa, että aika oikeasti kuluu ja raskaus edistyy =)

Kitty rv 34+5

Vierailija

Ihana olo kun viimeyön sain nukkua!!! Tyttö heräs kahelta ja kömpi viereen. Muuten oon nukkunu jopa ilman pissareissuja. Luksusta! No sillon kahelta kävin, mut en muuten. Ja herättiin vasta puol ysi. Sitten tuli kyllä kiirus tuonne perhekerhoon :) Päikkärit vetelin kans tytön kanssa tunnin verran. Kyllä sitä osaa arvostaa pieniä asioita :)

Vaavi muuten vaihtoi yöllä kylkeä. Nyt onkin tuolla vasemmalla ja potkii oikealle. Enkä ees siihen heränny. Ettii varmaan lähtökuoppiaan kun ei ole vielä kiinnittynyt.

Supistelee edelleen mutta ei kipeesti. Enemmänkin epämiellyttävästi. Huomenna äippäpolilla näkee sitten onko kohdunsuu auennut lisää. 2 viikkoa sitten oli 1 cm ja kanava lyhentyny ja pehmenny. Joo ja sitten saan taas painoarvion. Viikkositten oli jo sen 3,5 kg. Huips. Sf-mitta muuten oli rv 36+1 36,5 cm. Joku kyseli. Ja menee siis yläkäyrän yläpuolella. Painoa on tullut nyt n 10 kg.

PERÄTILAN KÄÄNNÖKSESTÄ joku kyseli mielipiteitä. No minulla vaavi oli pitkään perätilassa ja olisin ehdottomasti ollut käännöksen kannalla, jos ei olisi itse kääntynyt. Käännös itsessäänhän ei ole kivulias eikä vauvaa käännetä väkisin. Jos peppu nousee nätisti lantiosta ja vauva seuraa mukana käännetään. Jos on syvällä eikä tunnu seuraavan, jätetään käännösyritys sikseen. Pieni riskihän käännöksessä aina on ja muistaakseni myös sektiovalmius pitäisi olla aina kun käännetään. Mutta isoja riskejä ei siis koskaan oteta käännöksessä vaan ne tehdään harkitusta ja vauvaa/äitiä kuunnellen. Käännökseen ei myöskään ole pakko suostua, jos se ei tunnu itsestä hyvältä vaan aina voidaan valita sektio synnytystapana.

Sairaalakassin olen pakannut valmiiksi jo aikapäivää sitten ;) Ei vara venettä kaada. Jos olisi tullut kiirelähtö niin eipä tuo mies oikein osaa mitään tuoda tai löytää. Eli parempi näin. Ja haalarina sellainen samettipintainen kevyttoppistyyppinen puku kun syntyy viimeistään 3.11 enkä jaksa uskoa, että silloin olisi vielä pakkasta. Ja villapeitto siihen vielätarvittaessa päälle. Jos pakastaa niin sitten toppis.

Näin täällä tänään.

Rv 36+5

Vierailija

Tuntuu kaikilla olevan samat ajatukset eli lähestyvään synnytykseen ja pienen kotiutumiseen jo varaudutaan. Onneksi otitte puheeksi tuon sairaalakassin! En ollut sitä vielä ajatellutkaan... Jonkin verran täytyy vielä tehdä hankintoja. Supisteluja on ollut niin pitkään, että jotenkin ajattelisin tämän syntyvän pikemminkin etuajassa kuin myöhässä eli kohta alkaa olla kiirus ;-)

Vointi on ihan hyvä, lähinnä vain pientä närästystä ja muuta pikkuvaivaa. SF-mitta oli 31 eli keskikäyrällä ja painoa on tullut lähes 10 kiloa lisää - siis ihan normimitoissa mennään. Ensi viikolla on lääkäri (muakin ÄRSYTTÄÄ, että joka kerta on eri lekuri!) ja sitten saa vähän kuulla painoarviota. Ja sekin kiinnostaa, että onko kohdunsuu lähtenyt aukeamaan supisteluista.

Tsemppiä loppumetreille!

Helis, 34+5

Vierailija

Täällä sf-mitta mitattu viimeksi neuvolassa rv 32+4 oli 33cm.

Mutta tuolla äitiyspolilla vaan ultraavat ja sieltä painoarvio rv 34+5 oli 2500g.

Lääkärin mukaan, jos syntyy rv 38. painaisi silloin n. 3300g.

Tämä 3 raskaus ja aiemmat tulleet etuajassa, siksi tuo arvio rv. 38.

Eka syntyi jo rv 36+1.

Muuten olo nykyisin väsyneempi ja epämääräistä kipuilua mahassa.

Kohdunsuukin oli lyhentynyt puolella alusta ja pehmeänä ja auki n. 1cm...

Saa nähdä, koska sitä pääsisi jo tositoimiin.

Ihan suosiolla voisin jo luopua tästä pallomahasta :)

......ja kaikista odotus vaivoista samalla.....

t.marrasvaavi rv 35+4

Vierailija

Noeman kanssa näköjänsä ollaan samaan aikaan aloiteltu pinoa, joten siirränpä tänne tuon aamuisen kirjoitukseni. =)

Hormoonihirviö hyvä että kaikki hienosti siellä. Aikamoisia heittoja tuntuu olevan tuossa sf-mitassa mittaajasta riippuen.

Rapuäiti, hetken jo luulin että mitä?! ootko jo saanut tytön maailmaan kun noita aloitus otsikoita lueskelin. mut se olikin joku toinen rapuäiti vissiinkin??

Joku kirjoitti eilen että seisomisesta tulee huono ja pyörryttävä olo. Mulla on sama juttu, ei kestä kauaa seistä paikallaan. Pitää päästä istumaan, tai sit liikkua. Kävellessä ei samaa oloa tule.

(.) kävin aamulla neuvolassa. oli joku harjoittelija tällä kertaa, mukava kylläkin. sf 32, paineet hyvät, pissa puhdas, hb ok. painoa tullut 2 viikossa 2 kg. tuntuu paljolta, kun oon normaalisti ollut aika huono lihomaan, kai siitä on osa turvotusta. sormetkin on nykyään tämmöiset nakit ja nivelet on vähän kipeät kun sormia koukistelee.

Millä viikolla teillä on ollut viimeinen neuvolalääkäri? Mä sain ajan parin viikon päähän, silloin on rv 37. tuntuu aika myöhäiseltä, mut en sit tiiä. Ja eri lääkäri silloin, ärsyttää kun aina vaihtuu henkilö. olin ihan tyytyväinen edelliseen lääkäriin ja olisin halunnut samalle, mutkun ei onnistunut. kiukuttaa.

no, hyviäkin uutisia tänne. eilen tehtiin uusi vuokrasopimus, nyt meillä on koti tiedossa!! =) viikon päästä suunnilleen muutetaan.

Mukavaa loppupäivää kaikille!

gerda 34+6

Vierailija

Huh taas mikä yö! Lonkkakivut pahenee yö yöltä, just kun ajattelee ettei pahempaa voi olla, niin seuraava yö on vielä pahempi. Jopa istuminen sattuu! Olen siis yrittänyt aamun touhuta rauhassa että vertys, mutt ei enää tehoo sekään.

Sf-mitta oli viimeviikolla (36+0) 33 cm. Huomenna neuvola ja saa siihenkin päivityksen. Vauvalle sairaalakassi on jo pakattu valmiiksi. Päätin jo aikaa sitten kotiintulovaatteet ja niissä olen pysynyt. Pakkasin bodyn velour-potkarit, tumput, sukat, villatakin, kypärämyssyn, toppapuvun ja sitten riipuen ilmasta niin on villamyssy tai toppalakki ja tumput ja töppöset. Tuttia en meinannut vauvalle ottaa, ehtiihän sen tutuin vaavalle myöhemminkin antaa.

Omaa sairaalakassia rupesin suunnittelemaan kun terkkari siitä viimeks jo mainitsi että kannattaa alkaa kasaamaan, sitten kun lähtö tulee ei enää kerkee. Ja niinhän se on, unohan varmaan ihan kaikki sitten kun lähtö tulee. Jos en laita valmiiks tulee paniikki. Jotenki ei vaan ole sisäistänyt ajatusta että kohta tämän raskausaika päättyy ja sylissä on oma vauva! Aika on mennyt niin äkkiä.

Sellasta olen pohtinut että mitenkäs tarpeellinen se rintapumppu oikein on? Jostain luin että kannattaa hankkia etukäteen jos maidonnousu ei tapahdu heti. Mutta sitten taas varotellaan pullosta syöttämisestä jos meinaa täysimettää... vaikeeta on.

Nyt lähen leipomaan pakkaseen vierasvaraa. Onpahan tarjota sitten vauvankattelijoille muutakin kuin kuivia keksejä...

T: Hertta ja Vaava rv 36+5

Vierailija

Moi,

Vierailen tuolta kuuskytlukulaisten puolelta tänne, kun lasketunajan mukaan kuuluisin teihin marrasmassuihin. Ja täältä on enemmän samassa raskausvaiheessa olevia.

Mulla tänään 35+1. Jus alkoi virallinen äippäloma ja olen ollut pari viikkoa saikulla ennen sitä. Mun sf-mitta vetää pohjat teidän kaikkien ed. kirjoittajien mitoille, eli viime viikolla rv. 34 oli sf-mitta 36 cm!!

Painoarviota en ole saanut kun rv. 29+jotain oli n. 2 kg vaavi, joten ehkä tuollainen reilu 4 kg tulossa..

Supisteluja on ollut aika vähän .Pientä liitoskipulua välillä. Liikkeet on masussa rauhoittuneet, koska tilaa alkaa varmaan olla aika vähän. Välillä olen jopa vähän huolissani liikkeiden vähyydestä.

Nyt kun olen kotosalla ollut niin on ollut aikaa pestä ja silittää vauvan vaatteita (niitä on TODELLA paljon), lisäksi meillä on jo hoitopöytä ja pinnasänky paikoillaan. Tänään ajattelin ommella pehmusteet pinnasänkyyn. Vaunut ja turvaistuimen saamme lähempänä h-hetkeä.

Periaatteessa kaikki alkaa olla valmista.Nyt vaan odotellaan...

Väsyttää kauheasti ja iltasella alkaa aina närästämään, lisäksi huikea turvotus jaloissa ja pistely sormenpäissä on vaivannut jo useamman kuukauden.

Tälläista meille tänne.

Terv. Helinä ja masunasu 35+1

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat