Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Huomenta Huhtikuisille!

Seuraa 
Liittynyt17.9.2015

Eilen olin np-ultrassa ja lääkärillä. Vauvaveli siellä vilkutteli pikkuruisilla kätösillän, joista ainakin toisessa oli kaikki viisi sormea. Profiili oli ihan sama kuin veljillään. Samasta muotista näyttävät tulevan. Tuli ihan poikaolo. Oli taas tuollainen ennätysnopea toimitus, kuten täällä yleensä. Yhteensä olin paikalla 30min, josta ainakin 10 istuin odottamassa. Ja koko lysti maksoi vähän vajaa 300e! Verenpaineet mitattiin, punnittiin, verikokeita, pikaultraus ja nopea jutustelu lääkärin kanssa. Paino oli tippunut 3 kg koska olen ollut sairaana ja aaamupahoinvointi on voimistunut. Lääkäri tarjosi pahoinvointi pillereitä, mutta kieltäidyin koska pelkään sivuvaikutuksia, vaikka vakuutti niiden olevan turvallisia. Täällä niskapoimumitan lisäksi down-riskiä arvioidaan verikokeesta, äidin iästä ym tekijöiden(mm. tupakointi, perinnöllisyys) yhteisvaikutuksena. Tuhat lippua ja lappua piti vielä allekirjoittaa, että ymmärsin ettei testi ole 100%varma. Muistaakseni ainakin jorvissa se niskapoimu-ultra kestää 30min ja samalla katsottiin myös sisäelimiä; aivoja, munuaisia ja virtsarakkoa. Vai sekoitanko nyt rakenneultraan? No, niska oli ainakin ihan ohut, olisikohan ollut 1.1mm ja vauva jotain 4.5cm pitkä ja laskettu aika päivää myöhemmin eli 22.4, tänään siis 11+4. Tuossa aiemmin oli jossain ketjussa juttua niskapoimun raja-arvosta. Tämä lääkäri totesi että täälläkin raja on 2.7, mutta jos yli 2 niin vähän huolestuvat ja tekevät lisätestejä.

Tänään minulla on taas vaihteeksi hyvä päivä, ei ole tarvinnut oksentaa tai ottaa päikkäreitä, mutta aina ennen ja jälkeenkin ruuan yököttää. Nyt nautiskelen kun kuopus on päikkäreillä ja isompi katsoo lastenohjelmia. Onkin kunnon raskas viikko edessä, kun mies lähtee huomenna työmatkalle, josta palaa vasta sunnuntaina.

Kommentit (10)

Vierailija

Meillä odotellaan edelleen sitä ultraa... No huomenna se sitten vihdoin on!!! Äiti ottaa tytöt hoitoon kun miehellä on se koulutus. Sai sitten mumma eilen tietää tästä tulokkaasta kun kysyin sitä hoitopaikkaa... Sanoin et mul on lääkäri nii sitte vähä ajan päästä kysyi et onko se neuvolalääkäri vai? Oli ite hieman ihmeissään et miten ei ollu hoksannu aiemmin vaikka monta kertaa viikossa nähdään, äiti kun yleensä huomaa tämmöset asiat ilman et tarttee kertoo. Miehen vaimostaki se huomas jo ennen ku ne oli kellekkää mitään kertonu ja raskaus oli aivan alussa...

Vierailija

Hitsin vitsi, kun flunssa on varmaan iskemässä. Aivastuttaa kamlasti ja päätä särkee ihan khirmuisesti. Tilannetta ei helpota yhtään se, että työpaikalla on vinttiremontti ja koko ajan kuulostaa siltä, kun katto putoais niskaan. Eihän näistä vanhoista taloista koskaan tiedä...

Mua on alkanut uudelleen vaivaan etova olo päivin ja illoin ja suussa maistuu koko ajan rauta. Yks kaks on tullut sellanen epävarmuuskin koko raskaudesta, vaikka maha kasvaa huimaa vauhtia. Ois jo neuvola ja pääsis kuulemaan sydänäänet. Kuun loppuun tarvii vielä odottaa.

Nyt takasin hommiin. Kivaa päivää kaikille!

nuuppari rv 15

Vierailija

tai enhän minä varsinaisesti enää mikään uusi ole, kolmas tulossa...

Viikkoja on jo reilummin, joten jos sitä uskaltaisi jo tännekin kirjotella, testistä lähtien olen kyllä lueskellut muiden huhtihurmureiden kirjoituksia.

Jos joku minutkin lisäisi sitten listaan la 8.4.06 ja synnyttämään menen KYSsiin.

Olo on muuten hyvä, mutta väsymystä meinaa pukata ilmoille. Silloin tällöin meinaa myös migreeni vaivata ja kun panadolit eivät tahdo auttaa.

Liikkeitä innolla odottaen...

M@nsikk@ rv 14+3

Vierailija

Sain juuri tehtyä tunnin pilates-harjoituksen, kun laitoin lapset tunniksi lepäämään :) Paikat hieman vetristyivät eilisestä, kun eilen kävin pitää kaksi aerobickiä ja oli paikat aivan jumissa. Ei tahdo palautua samalla tavalla. Huomasin myöskin, et alkaa olla keskivartalon hallinnassa pienoista horjumista!

Me oltiin jo tänä aamuna perhekahvilassa lasten kanssa, ja nuorimmainen nukkuu yhäkin ulkona. Siellä kahvilassa sai ostaa ruoan, joten syötin lapset siellä, niin ei tarvinnut edes kotona ruokaa tehdä! Itse siellä toki nautiskelin kahvin ja aivan yli ihanan omenapiirakan palasen vaniljakastikkeella.. SLURPS!! Kiva välillä joskus poiketa rutiineista, ja päästä kotona hiukan helpommalla =)

Mä en ole menossa siihen np-ultraan, siitä ei ole ollut puhettakaan neuvolassa. Tavallisia ultria mulla on ollut jo kaksin kappalein. Rakenne ultra täällä kuuluu kuvioon, ja se on joskus viikolla 18.

Vointi mitä mainioin, mullakaan ei tosiaankaan minkäänlaista raskausoiretta. Välillä yhäkin epäilen, et mahdanko raskaana ollakkaan..! Iho mulla tosin " kukkii" . Murrosiässäkään mulla ei ole ollut yhtään finniä, ja nyt on naama kipeänä; uskomatonta!! Toivottavasti tää ei kestä aivan koko raskautta, kun täytyy aina ko johkin lähtee, niin puuteroida koko naama.. ;)

Eipäs tänään sen kummempia, nälkä kurnii ja keittiö kutsuu..

tilda 12+2

Vierailija

Onpa kyllä ihmeen hiljaista, en ole itse ehtinyt tänne kirjoittelemaan moneen viikkoon, mutta olen aina tauoilla yrittänyt käydä lukemassa teidän muiden kuulumisia. Tavallisestihan viestejä on puolilta päivin ollut jo monta sivua!

Itselleni kuuluu muuten ihan hyvää, väsymys vain vielä yllättää silloin tällöin ja aloin oksentamaan vasta tässä viime viikkoina. Onneksi se alkaa vasta 8-10 aikaan illalla, ettei tarvi päivällä töissä kärvistellä ja yökkiä. Esikoisesta ei tarvinnut oksentaa kertaakaan, sillä nyt mietinkin että onkohan tämä nyt miten pysyvä järjestely, kun toisethan on sitten yökkineet koko loppuraskaudenkin ajan kun on vähän " myöhässä" päässyt vauhtiin... viikkoja on siis kasassa nyt 12+5.

Käytiin NP-ultrassa viime torstaina Jyväskylässä äitipolilla, kaikki näytti olevan kunnossa, kätilö katsoi myös vähän rakenteita, mitä oli jo näkyvissä. Ultra otettiin vatsan päältä, ja rakko oli niin täynnä että kohtukin oli siirtynyt vasemmalle puolelle mahaa... (ei meillä kovinkaan tarkkaan lueta noita ohjeita :-)) Kätilö käski käydä vähän laskemassa pois, että sikiö pääsee kääntymään kohdussa vähän parempaan asentoon mittausta varten!

Tässä nyt odotellaan vielä sopivaa aikaa, milloin kerrotaan odotuksesta muillekin. Esikoisesta soitettiin intopinkeenä joka sukulaiselle samana päivänä kun 12 viikkoa napsahti täyteen, nyt vaan myhäillään että ettepäs arvaa vielä!

Vappu

Vierailija

Töitä pitäisi tehdä, mutta väsyttää. Oma unettomuus hellitti pahoinvoinnin ja väsymyksen loppumisen myötä, mutta esikoinen onkin sitten valvottanut oikein urakalla. Osasyy sentään selvisi tänään: virtsatietulehdus. Toivottavasti nyt alkaa helpottamaan.

Pahoinvointi ja oksentelu on enää muisto vain, loppui kuin seinään viikonloppuna. Aika uskomattomalta tuntuu, että 12 viikon täyttyminen voi vaikuttaa näin radikaalisti - toivotaan, että vauva on sentään vielä hengissä. Pientä liikettä olen tuntenut jo pitkään, mutta en vieläkään uskalla tuntemuksiini täysin luottaa. No, torstaina on np-ultra. Jännittää jo!

Riax rv 12+4

Vierailija

Täällä sitä edelleen pääkivun kanssa, ei pure Kefexini näköjään hevillä. Poskiontelot taitaa olla tosissaan nyt tukossa. Mutta en anna punkteerata, että parempi parantua nyt vaan.

Masussa ollut kova vipinä, taisi tykätä toinen kun äippä meni töihin. Olin pitkän viikonlopun kotsas, kuin tilauksesta, kun tää tauti vei jalatki alta. Taitaa mun verenpaineetkin olla taas aika pohjalukemissa, tähtiä vilkkuu vähän väliä ja olo on kyllä aikas hakattu. Aina tässä jamassa ajattelee, et kun tästä selviän nii kyllä nautin terveistä päivistä täysillä. Noi pienet kun tarvii täysillä äitiänsä illalla. Kaikki leikit ja piirustusjutut täytyy käydä läpi ja erotuomarin rooli mukaanluettuna ei kyllä huilata paljoakaa. Iskä ei aina kelpaa tiettyihin juttuihin. Nytkin nuorimmaisella on huuli kaikki auki, kun toinen anto vähän vauhtia toiselle... Onneks ei hampaalle tapahtunut suurempaa, kyllä huuli aina paranee.

Semmosta, eikun ruoanlaittoon tästä taas... pesukone jo pyöriikin..

Taas niin tätä, heko heko. Lumo 15+1

Vierailija

Täällä ei mitään uutta. Iso pomo kyseli juuri vointiani (kilttiä!) ja oli pakko tunnustaa, että ellei maha pullottaisi, mistään en tietäisi olevani raskaana. Miten voi olla näin kertakaikkiaan oireeton? Viimeksi tässä vaiheessa pahoinvoinnin hävittyä tuli kaiken maailman nipistyksiä ja kivistyksiä, ja kävelytahtiakin oli pakko hidastaa... Koitan nauttia vaikka vähän oudoksuttaakin ;-)

Ensi viikolla vihdoin toinen neuvola, sekin armosta, kun halusin mennä edes kerran ennen joulukuuta... neuvolantäti oli sitä mieltä, että riittää kun tulen uudestaan viikoilla 22 täyttämään kelan paperit! (Eka ja ainoa kerta viikolla 9) Eläköön Helsingin kaupunki!

Meidän tytöllämme alkaa olla paha uhma ja aamut ovat yhtä kiukuttelua :-( Tähän sitten vielä toinen lapsi joukkoon...jippii...

Pipsukka 15+jotain

Vierailija

Uskaltaudun vasta nyt tänne kirjoittelemaan, kun np-ultra on käyty ja viikkoja kasassa reilu 13. Kaikki mennyt kylläkin hyvin, mutta väsymys ollut suuri ja aamupahoinvointi jatkuu edelleenkin.

Näin ensimmäistä odottavalle np-ultra oli hieno kokemus. Saimme katsella vauvaa melkein 20 minuuttia ja terveydenhoitaja oli tosi mukava, kertoi hyvin mitä kuvassa näkyi. Onneksi kaikki näytti olevan hyvin eikä ollut niskaturvotusta. Oli uskomatonta nähdä pienen hahmo ja liikkeet!

Nyt pitää mennä ottaa päikkärit. Hyvää vointia kaikille.

April76 13+3

Vierailija

mä olen tuntenut liikkeitä jo viime viikosta lähtien eli 14 viikolla..eka ajattelin että ei kai voi vielä tuntua mutta joka pv on sen jälkeen tuntunut joten pakko kai se on uskoa..niinhän sitä sanotaan että toissynnyttäjä tuntee ne aiemmin mutta en ois uskonut että näin aikaisin! kivalta ne kyllä taas tuntuvat! pahoinvointi alkaa jo hellittämään..väsymystä välillä kyllä pukkaa vieläkin..

jahas nyt heräsi meidän neitokainen,täytyypä lopettaa.moikka!

Uusimmat

Suosituimmat